Strip
prvenci-blizanci Aleksa Rejmonda
(1900-1956) „Flaš Gordon“ i „Džim iz džungle“ imali su premijeru 7.
januara 1934.g. i kontinuirano su se pojavljivali u novinskom nedeljnom strip
dodatku, na čitavoj stranici velikog formata u koloru, najpre sa tri kaiša „Džima iz džungle“ na vrhu strane i
četiri kaiša „Flaša Gordona“ ispod da
bi se, posle niza promena, format ustalio u dva kaiša „Džima“, na jednoj trećini stranice, i dva kaiša „Flaša“ na preostale dve trećine strane;
izgled originalnih stranica zadržan je i u izdanju „Čarobne knjige“ koje u šest tomova prati Rejmondov rad na ovim stripovima od početka do njegovog odlaska u
rat 1944.g. kada je prekinuo da ih crta i više im se nije vratio. Kako je Rejmond, iz nedelje u nedelju usavršavao
crtež, to su mu početni formati sa mnogo malih slika bili sve skučeniji; prelomni
trenutak za njegovo napredovanje došao kada su novine promenile format pa je
jedan strip zauzimao čitavu stranu dozvoljavajući crtaču da se razmaše. Mada su
se stvari brzo vratile na stari format, pomak je napravljen pa stripovi nadalje
drugačije „dišu“: broj kaiševa u oba stripa se smanjuje a prostor za „Flaša“ dodatno povećava jer je ovaj
fantastični strip bio izuzetno popularan i tražen (Gordona je, u jednom
periodu, redovno objavljivalo 150 novina!). Otuda je Rejmond temeljnije radio na „Flašu“
a neke od uspešnih novina „prebacivao“ i u „Džima“
tako da se neretko iste fizionomije ili pejzaži pojavljuju na istoj strani, u
gornjem i donjem stripu.
Treći tom “Flaša
Gordon i Džima iz džungle”
sadrži stranice objavljene od 6.6.1937. do 5.3.1939.g. Kako je to neminovno u
retrospektivnim izdanjima stripova koji izlaze kontinuirano veoma je teško
uklopiti kompletne avanture u zadati broj strana (u slučaju dva stripa to je
dvostruko teže) tako da se dešavanja naprasno prekidaju u jednom tomu i
nastavljaju u sledećem (da biste ih ispratili valja kupiti i sledeći tom). “Džim iz džungle” iliti
Džim Bredli, lovac-istraživač koji “operiše” po južnoj Aziji, najpre će dovršiti borbu sa
samozvanim lokalnim moćnikom Butanom,
usput spajajući oca sa davno izgubljenim sinom. I dok taj doživljaj privodi kraju
stiže mu pismo sa molbom bogatog oca koji bi da pronađe ćerku odbeglu sa
siromašnim mužem u potragu za drevnim blagom. Džim ne može da odoli izazovu a ni njegova pratilja Lil De Vrij, mada bi ona radije da se Džim skrasi (s njom u naručju). Stvari
dodatno komplikuje pretnja Maharadže od
Ibora da niko ne traga za draguljima Džingis-kana.
I stvari će se, u pustim predelima, među divljim plemenima i pride sa
misterioznim maharadžinim pomoćnikom zvanim Tihi
(sa sve maskom na očima), zakomplikovati - naravno do srećnog kraja. Usred tog
zamešateljstva (intervenisaće i kolonijalna vojska) Rejmond menja organizaciju stripa smanjujući broj kvadrata sa pet
na četiri što donosi preglednije slike i veću dinamiku. Odmah potom počinje epizoda
naslova “Duh javansko mora” u kojoj
se Džim i Lil bore protiv tajanstvenih pirata. Potom su Džim i Lil krenuli na
odmor, u lov na tigrove, kad im stiže poziv američke vlade da stanu na put
amerikancu Karnaku (sa sve maskom na
očima) koji na paguanskim ostrvima radi protiv interesa svoje zemlje. Kako će
oni to uraditi videćemo u sledećem tomu…
Na
donjem delu stranice, na planeti Mong,
Flaš, Dejl i Zarkov nastavljaju
borbu protiv tiranina Minga Nemilosrdnog.
Izdajnik otkriva Mingu da se Flaš krije u šumskom kraljevstvu i Ming objavljuje rat kralju Barinu. Flaš pokušava da spreči
razaranje ali biva zarobljen i odveden u prestonicu. Dejl i Zarkov hrle da ga
oslobode, nalaze organizaciju pobunjenika i planiraju akciju ali Flaš je već - javno pogubljen! Međutim,
to je samo varka i Flaš, zdrav i oran,
diže ustanak i, u dvoboju mačevima, zarobljava Minga. Ali, lepa pobunjenica Sonja,
koja nije uspela da zavede Flaša,
oslobađa Minga jer joj obećava da će
se njome oženiti. Ming to i ispuni
ali odmah naredi da Sonju smaknu.
Potom guši pobunu pa se Flaš i
njegova družina posle mnogo muka vraćaju kod Barina koji je, u međuvremenu,
dobio sina i pustio kosu uprkos Mingovom
naređenju da svi brijaju glave (da Ming
ne bi imao kompleks što je ćelav). Ming
će, potom, organizovati otmicu svog unuka Alana
jer želi da ga vaspita u vojničkom duhu. Flaš
spasava bebu a onda sa Dejl (za koju
sumnja da ga više ne voli), Zarkovom
i princom Ronalom odlazi u -
nepoznato!
Rejmondova “barokna
fantastika” u “Flašu Gordonu” potpuno je razvijena i
razrađena, kroz visoku stilizaciju arhitekture, svakovrsne mašinerije (od
svemirskih brodova, automobila do tenkova), ekstravagantne damske toalete, kitnjaste
vojne uniforme, i kao takva će postati jedan od prepoznatljivih žanrovskih
obrazaca.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар