Roman „Bergdorf“
ovenčan je 2014. godine nagradom „Miroslav
Dereta“ za neobjavljeni roman. Obzirom da je na ovdašnjoj literarnoj sceni forma
romana u žiži interesovanja bezmalo svih izdavača odnosno da je to najčešći
izbor velike većine čitalaca, nagrada za neobjavljeni roman ima veliki značaj i
„težinu“ posebno jer delo koje zasluži nagradu biva štampano i stavljeno na
uvid čitaocima i kritici odnosno biva sameravano sa ostalim romanima
objavljenim u tekućoj sezoni.
Dejan Mak (1974) prvi roman „Pariska menažerija“ objavljuje 2005.
godine u izdanju Književne opštine Vršac.
Tim delom on nagoveštava interesovanja za savremeni trenutak odnosno za junake
koji pokušavaju da pronađu moduse sopstvene egzistencije i njenog smisla kao i
da se pozicioniraju u svojoj okolini i prema bliskim osobama. Slične relacije u
temelju su i „Bergdorfa“ s tim što je
on situiran na ovdašnji prostor, u varošicu, sivi grad, u podnožju brega. Vladan Mihajlović, autor knjige „Tragedija ratnika“ koja je pobudila
interes javnosti, inače službenik u opštinskoj upravi, ne uspeva da se snađe u
sopstvenom životu. Neodlučan je i apatičan, nevoljan da preduzme značajne
korake i definiše smer u kome će se nadalje kretati. Zbog toga njegova
dugogodišnja veza propada kao i literarne ambicije kojih se javno odriče preko lokalne
televizije. Odustajanje i dugo kolebanje izjednačavaju ga sa većinom starih
drugova koji takođe „ne znaju šta će sa sobom“. Oni drugi, „aktivni“, pak, jure
za karijerama i blagodetima potrošačkog modela postojanja.
Samoubistvo
Ivana Šmita, kolege iz kancelarije sa
kojim Vladan nije uspostavio nikakvu
komunikaciju ispostaviće se kao trenutak u kome počinje konačno razrešenje
dotadašnjih dilema. Neočekivana pokojnikova poruka odvešće Vladana na mesto za koje nije znao da uopšte postoji, u Bergdorf, seoce s druge strane brega
koje, iako blizu grada, funkcioniše po vanvremenim načelima. Kontrapunktiranje
dva principa, frustriranosti i mira, složenosti i jednostavnosti staviće na
probu Vladanove snage. S jedne strane
brega on ulazi u političke igre lokalnih moćnika, pristaje na kandidaturu za
predsednika opštine, drži govore i zadobija simpatije sugrađana, nastoji da
održi kontakte sa starim društvom; s druge strane on, slušajući razne priče/legende,
pokušava da otkrije istinu o nastanku Bergdorfa
odnosno iščitava rukopis romana Ivana
Šmita, identifikujući se sa njim. Grčevitost grada i opuštenost bajkovitog sela
odražavaju se i u dvema ljubavnim aferama, brzoj i neobavezujućoj sa novinarkom
gradske televizije i laganoj, punoj razumevanja sa Anom, Šmitovom ćerkom.
Mada
boravak u Bergdorfu daje snagu onima
koji ga posećuju (i ta im snaga koristi u gradu), raskorak između dve opcije
postaće toliki da ga Vladan ne može i
ne ume izmiriti i kompenzovati pa će morati da donese odluku kojoj će strani
brega pripasti u potpunosti. Taj postupak „proizvešće“ posledice koje se ne
mogu ispraviti i stoga određuje ostatak njegovog života.
Pošto
na početnim stranicama oslika trivijalna, prepoznatljivo savremena postupanja i
dešavanja, autor, nakon što se Bergdorf
„obznani“ junaku i čitaocima, paralelnim opisima mehanizma funkcionisanja savremenog
demokratskog političkog „teatra“ odnosno začudnog spleta legendi, vezanosti za
tlo, vazduh, prirodu i enegije u njima, stvara i kanališe tenzije koje vodi
prema kulminaciji i razrešenju sukoba. Kada samo vreme, kao krucijalna
odrednica življenja, počne da se koleba a neobjašnjive pojave likova na
različitim lokacijama naznače postojanje još dubljih, temeljnijih zakona čija
moć jedva da se može naslutiti, priča se sklapa, barem na nivou pojedinačnih
sudbina. Svako dalje opisivanje značilo bi zadiranje u principe koji nemaju
dodirnih tačaka sa tekućom svakodnevicom.
Dejan Mak u „Bergdorfu“ postavlja niz intrigantnih pitanja o tekućem vremenu i
njegovim šablonima u koje, milom ili silom, uklapa/ukalupljuje jedinke i daje
naznake ili tek delimične odgovore na njih, ostavljajući čitaocima da dopune/domisle
sopstvene stavove i određenja prema dilemama koje se, pre ili kasnije, svima postavljaju
u ovim „smutnim vremenima“.
(„Dnevnik“,
2015.)
0 komentara:
Постави коментар