Filip Dik (1928-1982) nesporni je klasik, legenda i
kult pisac Science Fiction-a. Ovaj,
po mnogo čemu kontradiktoran status zaslužio je neponovljivom mešavinom
atraktivnih, žanrovski čistih, prepoznatljivih sadržaja (što mu je donelo
popularnost kod prosečnih ljubitelja) i neprestanom subverzijom, razgradnjom
istih, potapanjem u izmenjena,
psihodelična i šizofrena stanja (što je privuklo sladokusce i teoretičare kako
žanra tako i glavnog književnog toka). Dikova poigravanja stvarnostima,
njihovim raspadom, poklapanjem i preklapanjem sa zbiljama koje stvaraju mašine
ili droge ostaju neprevaziđena (u okvirima žanra ali i sveukupne književnosti).
U (tom) nezaustavivom napredovanju entropije
pojedinac uzalud sakuplja komade sveta u kome je dotad živeo i upada u nove,
nepoznate stvarnosti.
Roman „Tamno skeniranje“ (originalno objavljen
1977.) takođe se bavi iluzijama stvarnosti. U njemu policijski agent ubačen
među narkomane, u akciji koja podrazumeva apsolutnu anonimnost tako da niko ne
zna koji je njegov novi identitet, dobija zadatak da spijunira – samog sebe,
osobu koju on ’igra’ napolju. Istovremeno, ali nezavisno od zadatka, agenta
podvrgavaju testovima koji treba da potvrde da li mu je mentalna sposobnost
očuvana ili je, zbog uzimanja droge, podložan „toksičnim mentalnih psihozama“ i raspadu „opažajnog sistema“. U narko svetu agent je neprestano na meti
prefinjenih i tajanstvenih subverzija koje trebaju da izgledaju kao
slučajnosti. Na kraju priče ispostavlja se da ništa što se desilo nije slučajno
već je deo velikog plana...
Autor briljantno slaže
epizode iz različitih svetova, haosa koji žive narkomani, svako jednom nogom u
svom košmaru a drugom u kolektivnoj psihozi, i birokratskog ustrojstva policije,
sa izveštajima, praćenjem, agentima u skrembl-odelima koja ih čine
neprepoznaltjivim za kolege, naređenjima sa viših instanci. Ispitivanje i
testiranje glavnog junaka i njegovih sposobnosti, prepuno kafkijanskih slutnji,
spada u najbolje strnaice koje je Dik
napisao. Među mnoštvom romana koji se bave narkomanijom „Tamno skeniranje“ spada u one koji su (verovatno zato što je i Dik bio višegodišnji uživalac droga)
najubedljivije opisali promenjena stanja svesti, paranoju, izgubljenost i
rascep u doživljavanju sebe i svetova koji narkomana okružuju.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар