Den Simons je nova zvezda na nebu Science Fiction i Horror literature. Od 1986.g. kada mu je
objavljen prvi roman („Pesma boginje
Kali“) Simons uživa naklonost kritičara i publike što se ogleda u brojnim
nagradama koje je za svoje knjige dobio i popriličnim tiražima odnosno
honorarima. Obzirom na relativno ujednačen kvalitet dela čini se da Simon neće
biti još jedna od blistavih zvezda padalica žanra već, pre, stalna zvezda po
kojoj putnici određuju pravac puta. Zaloga ovom mišljenju je i roman „Hiperion“, blistavo delo pisano punom
snagom nadarenog i nadahnutog pisca.
Svetski kritičari
nazvali su ovaj roman ’Kanterberijskim
pričama budućnosti’ jer Simons,
hodajući stazom književnog postmodernizma, gradi svoje delo na isti način kao i
veliki Čoser. Posle ’Prologa’ u kome iscrtava osnovnu radnju
romana – hodočašće sedmoro odabranih prema Vremenskim
grobnicama iz kojih je izašao Šrajk,
bog bola, misteriozno biće koje ubija sve živo na planeti Hiperion – Simons, u sledećim
poglavljima, prati tok puta grupe i ispisuje priče koje hodočasnici poveravaju
svojim saputnicima. Paralela sa Čoserovim
junacima očita je. Naravno, kao i u „Kanterberijskim
pričama“ (iz prošlosti) i ovde su hodočasnici ljudi različitih zanimanja i
životnih priča, od sveštenika prognanog iz crkve jer su mu ideje o istoriji
vere protivne kanonima, vojnika koji je vojevao u najkrvavijim bitkama svemira,
pesnika kome je Šrajk bio zamena za
izgubljenu muzu, naučnika čije dete je, istražujući Vremenske grobnice, obolelo od retrogradnje bolesti i od mlade se
devojke i fizički i psihički vratiilo do uzrasta bebe, detektivke zaljubljene u
telo koje je kreirala veštačka inteligencija, do konzula-putnika kroz svemir i
vremenske paradokse, zbog čega je njegova draga ostarila i umrla a on i dalje
ostao mlad. Svaka priča istovremeno je i primer jednog od podžanrova SF (od religijskog, ratnog do
kiber-panka), baš kao što i Čoser,
kroz priče svojih hodočasnika, ispisuje srednjevekovne književne vrste. Brojni
citati razgaljuju čitaoca koji ih prepoznaje kao jednu vrstu literarne
stvarnosti u kojoj se ovaj roman kreće i nalazi svoje mesto (uprkos povremenom
upadanju u tipizirano slikanje ponekog junaka).
Fragmentarna struktura
romana dozvoljava Simonsu, kao još
jednu prednost, elegantno kretanje kroz radnju, bez opterećenja usporavajućim
ali nužnim objašnjenjima sveta koji opisuje, jer se u jednoj priči upotrebljen
pojam može definisati, u pravom trenutku, u nekoj drugoj uz, za čitaoca,
uzbudljiv osećaj slaganja kockica u mozaik i otkrivanja velike slike novog
svemira.
Uza sve ove zaplete Simons dodaje i liniju koja prati
engleskog romantičarskom pesnika Džona Kitsa i njegov ep „Hiperion“, inspirisan grčkim mitom o Hiperionu, jednom od Titana
pobeđenih u boju sa Zevsom, čineći
time vešesmislenost romana još složenijom i uzbudljivijom a jednostavne
odgovore na dileme deplasiranim.
U takvom svetu naznaka
i opšteg haosa roman dostiže vrhunac, završnu scenu ulaska hodočasnika u dolinu
u kojoj su Vremenske grobnice.
Putnici, svako sa svojom molbom i ponudom bogu, drže se za ruke i pevaju pesmu
iz filma „Čarobnjak iz Oza“. Njihova
sudbina je ispred njih. Ali, Simons
odbija da nam da odgovore, razrešenja života i smrti svojih junaka, čineći kraj
mističnim onoliko koliko je to i bog kome hodočasnici treba da se poklone.
„Hiperion“ Dena Simonsa izuzetna je knjiga, delo u kome su
sakupljena i izmešana iskustva SF i
književnosti glavnog toka, u kome su ljudske sudbine, čudesa, vizije i jeza
spojeni tako da ni jedno od njih ne gubi niti dobija na uštrb drugog već,
zajedno, stvaraju novi, visoki kvalitet. Zbog svega toga, ova knjiga zaslužuje
svu pažnju.
(1993.)
0 komentara:
Постави коментар