Problem nastavaka aktuelna je u žanrovskim
fantastikama – SF, Fantasy Horror – poslednje dve decenije, od kako su
brojne tri-, tetra-, seksta- i ostale
’logije’ postale nezaobilazne u bibliografijama
žanrovskih pisaca. Razlozi za pojavu nastavaka su kako u samim autorima (lakše
je dopisivati avanture u poznatom svetu nego izmišljati novi, posebno kada je
pisac plaćen po broju reči koje proda) tako i u masama čitalaca (lenjih da se prilagođavaju
novom) koje u tom pravcu usmeravaju moćni izdavači (jer je štampanje bilo
kakvog nastavka sigurnija investicija nego ulaganje u potpuno nepoznat
sadržaj). U svakom slučaju, za pisce je postalo pitanje opstanka imati najmanje
jednu seriju romana u opticaju. Ovom inperativu ne uspevaju da odole ni velika
imena generacije ’u punoj snazi’ a
među njima i Den Simons. Nakon
briljantnog romana „Hiperion“ iz
1989.g. koga su kritičari nazvali i „Kanterberijske
priče budućnosti“, obzirom da je Simons
preuzeo obrazav Čoserovog klasičnog
dela, sledeće godine (1990) pojavio se nastavak pod imenom „Pad Hiperiona“. Svet postavljen u „Hiperionu“ i razvijan kroz nekoliko podžanrovski prepoznatljivih
priča (te je ovaj roman i svojevrsna stilska vežba iz žanra), „Pad Hiperiona“ je pokušao da zaokruži,
ne dosežući kvalitet prethodnika iako je zadržao kvalitet viši od standardnog.
Pošto ni u „Padu...“ svi delići mozaika nisu
sklopljeni, mogućnost daljih nastavaka bila je očita i Simons nije odoleo izazovu (i honoraru) te je 1995.g. objavljen
obimni roman „Endimion“. Međutim, svi
koji su očekivali da će i ovaj nastavak pratiti prethodne u njihovom maniru
dorađene ’space opere’ – pogrešili
su. Umesto usložnjenog obrasca svemirske avanture Simons se zadovoljava golim kosturom podžanra i gotovo rutinerski
ga primenjuje odnosno kalemi na nekoliko otvorenih linija prošlih knjiga. Otuda
je priča sasvim jednostavna: tajanstveni mudrac spasava mladića i poverava mu
zadatak sa kojom, u nastavku avanture, treba da sruši zlo carstvo i uspostavi
dobro. Iako se podsmeva pretencioznosti misije junak je, naravno, prihvata i
slede bezbrojne akcije, potere i bekstva kroz svemir i razne planete,
nadmudrivanja protivnika i otvoreni, privremeni kraj. Da bi priča bila završena
trebaće se kupiti još najmanje jedan nastavak (pisanje istog se podrazumeva);
i, kao potvrda, u svetu se upravo pojavio ’grandiozni finale serije’ – rman „Uspon Endimiona“ na čitavih 1000
stranica!
Iako se povremeno
trudio da bar malo očoveči svoje junake (one koji nisu moćne ratne mašine došle
iz budućnosti ili mistična božanstva neodgonetljivih namera), da ih ne svede na
lutke, autor nije mogao a da u pojedinim situacijama od njih ne napravi supermene, baš kao što nije smeo da
dozvoli da loši momci nadmudre dobre (jer bi to izvrnulo šablon što mu nije
bila namera, iako je dovoljno dobar pisac da to uradi). Ponekad nadigravanja
protivnika uspevaju da razgale čitaoca (što je dokaz da obrazac ima svoje
potencijale) ali češće se dešava da je čitavo zamešateljstvo suviše naivno. U
konačnom svođenju utisaka nameće se zaključak da je „Endimion“ ispoštovao zadate obrasce, održao tenziju i svakako
pripremio čitaoce za konačni rasplet, što mu je, uostalom, i bio zadatak. Simons je napisao poslovno dobar roman.
To svakako ne misle oni čitaoci kojima je „Hiperion“
i dalje u sećanju i koji su razočarani bahatim trošenjem dobrih ideja (a
nekoliko takvih ima i u „Endimionu“).
Ali, od njihovog razočarenja, kao i oduševljenja (pošto se radi o manjini
konzumanata) autoru su svakako bili zanimljiviji argumenti kakvi su kotiranje
na best-seler listama i poprilična količina zelenih novčanica koju dobija za
sasvim malo intelektualnog angažovanja. Činjenica da je „Hiperion“ bio proglašen za jedan od najboljih romana prošle
decenije očito da Simonsa ne pogađa
niti obavezuje.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар