Punu deceniju u Jugoslaviji ne
uspeva da opstane nijedan časopis specijalizovan za Science Fiction, Fantasy i Horror literaturu. Nakon što su, krajem
80-tih, uporedo postojala čak dva izdanja, „Sirius“
zagrebačkog „Vjesnika“ i „Alef“ novosadsokog „Dnevnika“, nastalu prazninu je u dva navrata pokušao da ispuni Boban Knežević, časopisima „Perpetuum Mobile“ i „Znak Sagite“. Ovaj potonji, za sada,
nije stigao dalje od petog broja, izašlog 1998.g, nakon pune godine
nepojavljivanja. No, kada se činilo da više nema načina da se isprate dešavanja
na fantastičkim scenama u svetu i kod nas, iz prikrajka na puno svetlo
književne pozornice stupa „Emitor“.
Ovaj, po definiciji, fanzin, izlazi pod pokroviteljstvom Društva ljubitelja naučne fantastike „Lazar
Komarčić“ iz Beograda, koje
kontinuirano radi od 1980. godine. Ubrzo po osnivanju Društvo je počelo da objavljuje svoje glasilo. Najpre su to bile
fotokopirane sveščice sa prikazima knjiga, vestima i pričama članova. Kako se
delatnost Društva razvijala, i u
njemu stasavali pisci i prevodioci i „Emitor“
je postajo obimniji i ozbiljniji, da bi se polovinom 90-tih u njemu mogli
pročitati romani i zbirke priča kako domaćih tako i svetskih pisaca, prikazi
najnovijih svetskih izdanja, prevedeni iz stranih časopisa ili iz pera
ovdašnjih kritičara, eseji o pojedinim piscima, filmovima, stripu.
Fizionimija „Emitora“ jasno je uobličena i on se ni po
čemu (osim po načinu umnožavanja i distribuciji) ne razlikuje od standardnih
izdanja. Čak se može reći da su mu sadržaji atraktivniji i aktuelniji od mnogih
časopisa posvećenih kulturi; prevodi su na visoko profesionalnom nivou a takav
je i celokupni izgled izdanja. U protekle dve godine kristalizovala se i
učestalost izdanja: redovni brojevi izlaze mesečno i sadrže priče ili novele i
magazinski deo, a svaki član Društva
može prirediti vanredni broj „Emitora“
sastavljen po njegovom opredeljenju i ukusu.
„EMITOR“ U 1999.G.
Pojava „Emitora“ broj 388, za decembar 1999.g,
prilika je za brzi pregled brojeva izašlih tokom godine, što ukupno iznosi
30-tak brojeva na preko hiljadu stranica! U januaru se pojavio dvotomni „Best of Emitor“ (br. 358-359), koji
sadrži izabrane priče domaćih pisaca. U redovnom broju za isti mesec (br. 360)
započelo je objavljivanje romana (u nastavcima) Terija Pračeta i Nila Gejmena „Dobra znamenja“, jedne urnebesne
žanrovske parodije. Među mnoštvom stranih pisaca koji su osvanuli na stranicama
„Emitora“, najčešći gost bio je Jan Mekdonald, izuzetna figura koja
pleni bogatstvom ideja i stalnim izmicanjem iz okvira žanra. O tome svedoče
njegove vizije tehno-budućnosti u kojoj su oživljeni mrtvaci novi soj ljudi („Dani Solomona Gurskog“), nove avanture
barona Minhauzena sa jezovitim
paralelama na bombardovanje Jugoslavije („Zalivski
rat“), alternativne istorije u kojima je Džejms Džojs buntovni muzičar („Najbolje
i ostalo od Džejmsa Džojsa“) ili bizarno vampirističke studije o
prostituciji („Neka druga želja“). Uz
Mekdonalda su i provereni pisci
mlađe-srednje generacije: Njumen u
urbano-vukodlakovsko-rasističkoj noveli „Noći
punog meseca“, Somtou koji otkriva drugu stranu mita o Sodomi i Gomori („Sumpor i so“) ali i klasik Elison sa minijaturom „Ćaskanje
sa Anubisom“. Redovni urednik i izvođač radova oko umnožavanja „Emitora“, Goran Skrobonja, uvrstio je
na stranice „Emitora“ i nove autore,
malo ili potpuno nepoznate domaćim čitaocima, kakvi su Kejdi sa postvijetnamskim hororom („Zašto je tama“), Vagner sa neodoljivom igrarijom „Plan 10 za unutrašnji svemir“, Hamiltonova alternativna
istorija u kojoj vlast preuzimaju rokeri („Padajuće
kamenje“), Deverove horor parodije („Balavi
jezik koji je polizao ogromnu ženu“), Lavkraftovski „Mrtvi voćnjaci“ Mekleoda,
Mekolijeva alterativna istorija
renesanse... Tematska i poetička šarolikost priča odražava tekuće stanje na
prebogatoj svetskoj žanrovskoj sceni jer su pomenute priče originalno
objavljene u proteklih nekoliko godina.
STRIPOVI I DOMAĆE SNAGE
Vanredni „Emitori“ nisu uvek dnevno aktuelni ali
im je sadržaj takođe bogat, od epske
fantastike (Zelaznijev roman „Krv Ambera“ u prevodu Ljube Damnjanovića, novele R.
R. Martina, Džetera, Pika...), preko horora
Hotkinsa, Lumeta i drugih, avantura Doka
Sevidža (roman „Plavi meteor“),
humora Terija Pračeta ili alternativnih
svetova, kakav je onaj koji su smislili Gan,
Dankan, Marfijeva i Svonvik (i u
kome Tesla ima važnu ulogu), uz Isaka Asimova (novela „Zelena vatra“). Najpredaniji priređivač
vanredih brojeva je pisac i prevodilac Tihomir
Jovanović.
„Emitori“ redovno sadrže i segmente o novim knjigama i filmovima,
kompjuterskim igricama odnosno stripove. Tako su objavljene epizode kultnih
serijala „Sendmen“ i „Propovednik“. Da bi se bolje „pokrila“
ova oblast pojavila su se i tri specijalna broja posvećena isključivo pričama u
slikama.
Ni domaći žanrovski
pisci, odnosno oni kojima je žanr bio polazište na putu u književnost, nisu
zanemareni u „Emitorima“, kako već
oprobani (Skrobonja, Nešić, Marković,
Bakić) tako i oni koji kreću ovim stazama (Jovanović, Bevc, Tomić, Bašić). Zanimljiv je i vredan pomena i
projekat Ljubomira Damnjanovića koji
je, pod naslovom „Povratak kapetana
Zorana“, parodirao SF-avanturističke
zabavne romane iz 30-tih godina ovog veka; „Povratak...“ je i umnožen u osam sveščica sa odgovarajućom naslovnom
stranom, oglasima, nagradnim pitanjima, najavama novih izdanja.
Obzirom da stoje pored
priča svetskih kolega, gotovo je neminovno da se domaća dela porede sa njima.
Bez ikakve skromnosti može se reći da nikakav odnos inferiorni-superiorni ne postoji između domaćih i stranih priča.
Domaća fantastika ubrzano dostiže svetske standarde i prati ih, istovremeno
uspevajući da u njih ugradi i osobenosti „domaćeg terena“. U vremenu kada je u
etabliranim domaćim časopisima vanredno teško objaviti priče žanrovsko-fantastičkih
sadržaja, „Emitor“ je važno mesto za uvid
u razvoj ovog rukavca domaće proze.
„Emitor“ je delo grupe tvrdoglavih entuzijasta željnih informacija
odnosno literature iz oblasti koje ih interesuju. Pravim zaljubljenicima nisu
prepreke ni mali tiraž (oko 50 primeraka) niti otežana nabavka časopisa
(prevashodno na sastancima Društva)
jer „Emitor“ svojim sadržajem
višestruko nagrađuje napore uložene u
otvaranje dveri bezbrojnih svetova mašte.
(„Nedeljni dnevnik“, 2000)
0 komentara:
Постави коментар