Istorija epske fantastike najčešće se deli
na „predtolkinovsku“ i „posttolkinovsku“ odnosno na svojevrsnu
praistoriju žanra, na njegovo rođenje koje se vezuje za objavljivanje Tolkinove
trilogije „Gospodar prstenova“ (1954-1955) i na sve što je došlo posle
ovog dela a tu se misli na pisce koji su stvarali ugledajući se, više ili
manje, na „Gospodara...“. Naravno, puko oponašanje ili kopiranje nije
donosilo novostasalom žanru ništa novo; za njegov razvoj bitniji su oni koji
nisu išli utabanom stazom. Jedan od takvih je bio - i jeste - Majkl Murkok
(1939). U svom je mladalačkom i buntovnom poletu on, bezmalo na početku svoje
spisateljske karijere, stvorio fantazijskog antiheroja Elrika od Melnibonea
kome će ostati veran sve do danas a koji će, u međuvremenu, postati poznat u
zabranima žanrovskih fanova da bi izrastao u jednog od repera popularne
(zapadne) kulture druge polovine XX veka.
Svet
u kome Elrik živi, skiciran u prvom delu, postojano se, kako se nižu
njegove avanture, dopunjuje i upotpunjava u skladu sa žanrovskim
korenima-uzorima – srednjevekovnim mitološkim epovima i sagama – izgrađujući
specifičnu ikonografiju serije (u kojoj značajno mesto zauzimaju različiti
bogovi, dva crna mača, Olujnik i Žalobnik, sa svojim „ličnostima“
i glađu za dušama, Brod koji plovi morima Sudbine, Carstvo snova...) te
stvarajući veliku galeriju egzotičnih likova. Murkok predstavlja Elrika
kao albina, duge bele kose i bledog tena, zakošenih grimiznih očiju, krhke
građe koja bez stalne pomoći droga ne bi mogla dugo da opstane a kamoli se bori
u bitkama ili putuje širom zemaljskog (i vanzemaljskog) šara; mada je veoma
obrazovan i oštrouman Elrik je gotovo bezbrižno surov prema
zarobljenicima i njihovom mučenju, neretko je, pak, kolebljiv, lako tone u
depresiju ili otupelost pa su stalne avanture istovremeno i način da se ne
izgubi u lavirintima sopstvene psihe. Elrik je čarobnjak i gospodar Zmajskog
ostrva, centra nekada moćnog carstva Melnibonea koje, posle (pre)dugog
napredovanja, postojano tone u dekadenciju i gubi vlast pred usponom Mladih
kraljevstava. Milenijumska vlast i bogatstvo učinili su da nekada moćna
rasa izgubi vitalnost, da se oda lagodnom i razvratnom životu; i vladari koji
su sedeli na Rubinskom prestolu Melnibonea gubili su autoritet, snagu i
odlučnost. Elrik i njegov prepredeni rođak Jirkun nisu idealni
naslednici prestola posebno jer se od vladara očekuje da povrati izbledeli sjaj
carstva. Nadmetanje mladića ima i drugi „cilj“ – lepu sestru Simorili koja
voli Elrika ali će se pokoriti volji onoga ko bude zaseo na prestolu.
Čak
i kada uspe da se nametne kao sposoban ratnik i tako zasluži tron, Elrik
se ne ponaša kao tipični heroji jer, umesto da pogubi izdajničkog Jirkuna
on ga postavlja za svog zamenika a Simorili obećava da će, pošto se
vrati sa tragalačkog putovanja, ispuniti sva njena očekivanja. Ovakva i ovolika
neodlučnost ne priliči „običnim“ herojima-pobednicima; nerazumni postupci
prepuštanja prestola i dragane neizvesnosti i odlazak u nepoznato prikazuju
junaka u „lošem svetlu“ (mada, s druge strane, otvaraju vrata brojnim
avanturama). Tako se standardni epilog „živeli su srećno do kraja života“, kao
podrazumevajuće finale epskih napora i borbi i pravedna nagrada za junačka
stradanja i podvige, kod Murkoka u potpunosti relativizuje i premeće u
drugu krajnost – traganje za popuno neizvesnim znanjima i moćima za koje se ne
zna ni da li će biti uspešno ni koliko dugo će trajati. Kad se ima u vidu Elrikova
fizička slabost i konstantna zavisnost od droga čitavo zamešateljstvo ukazuje
se kao bezmalo potpuno negiranje ne samo žanrovskih kanona već i svekolikog
herojsko-mitološkog legata ranijih epoha; Elrik je svojevrsna parodija
čitavog herojskog koncepta istorije mada on, paradoksalno, iz knjige u knjigu,
ipak radi ono što rade heroji: bori se za svoje ideale, pomaže drugima i –
pobeđuje (iako u pobedama ima neke gorčine i Elrikove griže savesti što
je izneverio očekivanja sunarodnika – ali su ta griža i ta savest nedovoljno
jaki da bi ga otrgli od daljih putovanja i vratili kući). Kao što je Elrik
kontraverzno konfliktna i autodestruktivna ličnost i njegovi poduhvati u
ponekom svom elementu umeju da izmaknu očekivanom/naučenom pa čitaoce zatiču
nespremne bilo svojom grotesknošću ili apsurdnim složenostima, što je svakako
pohvala Murkokovoj stalnoj domišljatosti odnosno kontinuiranoj
subverziji prema žanrovskim obrascima i očekivanjima.
Elrik
se prvi put pojavio u noveli „Usnuli grad“ objavljenoj u časopisu „Naučna
fantazija“ 1961. godine a roman „Elrik od Melnibonea“ štampan je
1972. godine. Murkok nije pisao priče i romane o Elriku prema
hronologiji dešavanja tako da su izdavači koji su naknadno priređivali seriju o
Elriku knjige različiti „raspoređivali“ pa se svi kompleti knjiga u
ponečemu razlikuju.
Elrik
od Melnibonea je, uprkos velikoj popularnosti u svetu kao i prisutnosti ne
samo u literaturi već i u stripu, na ovim prostorima bio srazmerno slabo
objavljivan. U ediciji „Plava ptica“, u vreme urednikovanja Žike
Bogdanovića, objavljena su samo tri naslova; „Čarobna knjiga“ je
započela hvale vredan poduhvat da štampa sve knjige o Elriku. U prvom
tomu su objavljeni romani „Elrik od Melnibonea“ i „Tvrđava bisera“
a drugi tom sadrži dela „Mornar na morima sudbe“ i „Zla kob Belog
vuka“. Po objavljivanju svih knjiga o Elriku, domaćoj publici
konačno će biti dostupan jedan od temeljnih serijala epske fantastike,
serijal koji je bitno doprineo razvoju i formiranju ovog po svojim
potencijalima i postignućima valjanog i vrednog žanra.
(„Znak
Sagite“ broj 27, 2024.)