Tamo gde je u „Hiperionu“ stavljena
tačka, „Pad Hiperiona“ je dodao malu
kvržicu, napravio zarez i krenuo dalje. Na sledeće 404 strane raširila se gusta
priča o velikom padu, propasti organizacije čitavog svemira a sve zbog,
ispostaviće se, borbe za vlast (ni manje ni više nego) bogova (eto objašnjenja
zašto se ovaj roman zove tako kako se zove a i zašto se „Hiperion“ zove kako se zove – tj. stvar je u propasti starih bogova
i dolasku novih). Ono što je u prvoj knjizi, kroz ispovesti hodočanika,
stvoreno i dovedeno do ruba propasti, Simons
je lako gurnuo u bezdan otvorenog rata između stanara hiperionskog svemira,
kako onih od krvi i mesa, tako i onih drugih, sačinjenih od energije i vremena.
(Naravno, kako to i treba, u propasti postoji i zrnce nade što obećava novi
nastavak.)
Dok u „Hiperionu“, koji sad dobija ulogu
velikog uvoda, Simons razbija priču u
niz ispovesti junaka, u drugom delu radnja je iscepana na sitne komadiće raznih
linija priče koji su, zatim, dobro izmešani što, obzirom na popriličan broj
likova te piščevu želju/nameru da obuhvati svu zamršenost i grandioznost
događanja, tvori književnu građevinu impozantnu u svojoj ukupnosti ali i, s
druge strane, poprilično teško prohodnu.
Pošto već nije uspeo (a
možda ni hteo) da odoli dražima i zamkama mega-priče Simons se, očito svestan vrlina i mana pravljenja knjiga koje
slikaju čitav svemir (ili čitave svemire), iz sve snage trudio da je (priču)
ispriča brzo, efektno i upečatljivo u čemu je, uglavnom, i uspeo. Taktika
građenja knjige na delićima priče koje se dešavaju, u isto vreme na različitim
mestima (različitim junacima) ipak ne uspeva da uvek održi pažnju čitaoca. Čak
ni kad je u pitanju dilema ko od hodočasnika će biti Šrajkova žrtva a ko preživljava i odlazi dalje, interes ne izdržava
predugo i, na kraju vam postane svejedno jer: kom je suđeno – suđeno je.
Pokušaj da se onoliki
svemir gurne/sabije/utrpa u jednu knjigu razultirao je i time da su likovi, u
svom slalomu kroz priču, postali bleđi nego što je, imajući u vidu iskustvo
prvog dela, trebalo/bilo očekivano da će biti. Sva sila tehno-kiber-metafizičke pirotehnike uspela je da priguši (uguši?)
rečenice o ljudima i njihovoj duši. Takvih rečenica, istina, ima ali im je
efekat oslabljen. Čak ni izuzetno interesantan lik Dž. Severna, proizvoda veštačke
inteligencije, svojevrsnog simulakruma
simulakruma onog engleskog pesnika romantičara, koji je povezan telepatskom
vezom sa hodočasnicima ali i svojim tvorcima, bogovima posebne ravni svemira
koja doseže do drugih, ljudskih bogova (a koji će u svom sukobu, predviđenom,
isplaniranom i pokrenutom, koristiti ljude kao pijune), nije do kraja razvijen
mada, možda ga Simons čuva za novi
nastavak i novi život.
Uprkos svim izrečenim
primedbama (među koje spada i nasilno a stalno cepanje grupe hodočasnika e ne
bi li se priča još više raširila u prostoru i u vremenu) „Pad Hiperiona“ je vrlo dobar roman, roman koji, istina, ne doseže
snagu „Hiperiona“ (što je opet u
skladu sa nepisnaim a retko kršenim pravilom da je prvi nastavak u seriji najslabiji) ali je nesporno bolji od proseka SF
ponude u onom tzv. ’tvrđem’
delu (mada i to da li je ovo hard SF
postaje diskutabilno posle pojave svih onih metafizičkih
čudesa). Simonsove slike svetova,
svemirskih bitaka, putovanja kroz kiber-stvarnosti i dalje su, uprkos ponekad
vidljivom zamoru onoga koji ih stvara, blistave i izuzetno zavodljive. Na
radost našu.
(1994.)
0 komentara:
Постави коментар