Znana je činjenica da u svetovima SF
literature vladaju serijali kao idealan spoj interesa svih segmenata ovog
lanca profita: izdavača (kojima odgovaraju sigurnije investicije u nastavke već
prodavanih priča), pisaca (kojima je lakše i isplativije da pišu duge knjige jer
su plaćeni po broju reči) i čitalaca (koji vole da znaju ’šta je bilo dalje’ s neki junacima). Srećan brak interesa, želja i
novca izrodio je bezbroj debelih tomova proza koja, mada je gotovo redovno
slaba, nasilno produžavana i krpljena, relativno lepo živi na tržištu (tj.
prodaje se). Stoga ih pisci masovno štancuju radeći ponekad i na nekoliko
serijala uporedo. Napasti nastavaka nisu, pritisnuti tražnjom, odoleli ni
seriozniji autori s tom razlikom da su njihova dela barem u prvim nastavcima
kvalitetnija od konfekcijskih; no, kako vreme odmiče zamor materijala i u ovom slučaju
uzima danak.
Den Simons, jedan je od najznačajnijih SF pisaca srednje generacije. Romanom „Hiperion“ (iz 1989.), nespornim remek-delom žanra, otvorio je,
kroz sedam priča hodočasnika (u maniru Čoserovih
„Kenterberijskih priča“), dveri svemira kojim vladaju božanstva veštačkih
inteligencija (ljudskog i neljudskog porekla) i koriste čovečanstvo (barem deo
pokoran crkvi) za svoje teško dokučive potrebe. Naredne sezone publikovan je
nastavak „Pad Hiperiona“ i produbio
priču začinivši je padom dotadašnjeg ustrojstva ljudske civilizacije. Ako je i
bilo dilema da li posle „Hiperiona“
sledi nastavak, posle „Pada...“ je
bilo izvesno da nastavka mora biti. „Endimion“,
treći tom sage, pojavio se 1995.g. i dobrano razočarao čitaoce. Simons je u prva dva toma vešto baratao
ikonografijom tzv ’spejs opere’,
dopunjući je elementima koji su priči davali gustinu i intrigantnost. U „Endimionu“ se spejs opera šepuri u prepoznatljivosti obrasca: stalne jurnjave
uzduž i popreko svemira i egzotičnih planeta, nadmudrivanja dobrih i loših
momaka, vrli junaci (s ponekom, dekorativnom manom) koji ruše zla galaktička
carstva. Priča je zanatski korektno ispričana ali ne dostiže kvalitete
prethodnih.
Nedoumice oko
razrešenja čitave zavrzlame trebalo je da budu okončane u „Usponu Endimiona“ (1997). Ispostavilo se, pak, da ni posle 600
stranica sve nije objašnjeno mada se autor svojski trudio, odnosno da je
sveukupnih 1800 strana nedovoljno da zaokuruži ’hiperionski svemir’. Našavši se pred obavezom da rasplete niti
sage Simons je očito sebi postavio
pretežak zadatak te „Uspon...“ funkcioniše
po principu ’red akcije - dva reda
objašnjenja’. Stoga se priča neprestano guši od žanru znanih ’mrtvih mesta teksta’ u kojima se ređaju
principi ustrojstva zamišljenog sveta (tj. kako i zašto je nešto onako kako je
opisano). Veštiji pisci služe se svakojakim trikovima da ove, u osnovi nužne,
informacije serviraju ne u glomaznim blokovima već u manjim količinama
razbacanim po priči, ali u ovom slučaju nije tako jer je Simons predugo odlagao da rasvetli tajne. Dodatno opterećenje bilo
je i menjanje nekih postavki priče (čini se zato što autor nije video celinu
kada je započeo serijal) koje su se morale prekrajati i uklapati.
Balansirajući između spejs opere koja traži puku akciju i
zahtevnog okvira, Simons počesto
posustaje. S jedne strane dešava se neverovatan dvoboj u kome junak pobeđuje
savršenu mašinu ubicu, što je u ravni ’palp’ zabave, a, s druge se barata
serioznim postavkama o institucionalnoj represiji, mogućim pravcima razvoja
ljudske vrste, granicama prilagođavanja okolini i upotrebe tehnologije posle
kojih čovek prestaje to da bude, o trajnosti društvenih odnosa i klici promene
koji svaki od njih kruje u svom krilu. Simons
barata teorijama istorije, oštro kitikuje katoličku
crkvu i njen vekovni teror nad slobodom ličnosti, ispisuje fascinantne stranice o razvoju veštačke inteligencije. Prečesto su,
međutim, ovakvi delovi teksta samo niz nabrajanja i predavanja koja nisu srasla
sa pričom. I kao što se nije potrudio da ove segmente uklopi tako se pisac nije
potrudio ni da produbi neke linije priče (npr egzotične oblike života tzv
otpadnika od čovečanstva) odnosno da izbegne konfekcijske opise svemirskih
bitaka. Tako je veliko finale ostalo neujednačeno, sa nekoliko sjajnih epizoda,
žanrovskih podsećanja (na Klarkov „Susret
s meduzom“, bizarna društva Džeka
Vansa), brojnim nedorađenim delovima koji bi mogli biti klice novih
nastavaka i neubedljibim hepi-endom.
Ostaje da vidimo da li će Simons odoleti
iskušenju i, umesto da razradi krta mesta, završiti hiperionski ep ovim slabim tomom.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар