Iza
tvrdih korica sa prepoznatljivim logoom strip serijala “Vekovnici” i pod
naslovom “Život i smrt” znatiželjni čitalac naći će reprint prva dva
albuma ovog serijala a na hrbatu će otkriti i odrednicu “Integral 1”.
Naravno, svi stripoljubci znaju za (belo)svetsku izdavačku praksu da se,
pošto se u nekom uspešnom serijalu pojavi veći broj albuma, štampaju stare epizode
u luksuznim izdanjima čime se zadovoljava potražnja za rasprodatim albumima a
celokupnom serijalu priznaje status zapaženog dela 9. umetnosti; no,
ovakva praksa na ovdašnjoj nam sceni nije nimalo uobičajena jer stripovi
i dalje jedva sastavljaju kraj s krajem i po pitanju novih izdanja a kamoli po
pitanju osvrtanja u prošlost. Ipak, kada je reč o Marku Stojanoviću,
predanom strip autoru, agilnom organizatoru i promoteru ništa nije
nemoguće niti izvan domašaja pa nije ni – integral. A, ako ćemo istini za
volju, moglo bi se govoriti i o (u literaturi češće pominjanom) “izmenjenom
i dopunjenom izdanju” jer, kako piše u pogovoru druge epizode, ovde je ona
dopunjena sa šest ranije neobjavljenih tabli! Stojanović, koji je
serijal smislio i preko “staza i bogaza” uveo u drugu deceniju postojanja, sa
trenutnim skorom od 11 albuma, zamislio je “Vekovnike” kao serijal koji
će izlaziti u “Politikinom zabavniku” (kao najstabilnijem nedeljniku koji
objavljuje stripove) i tako započeo ovu avanturu 2007.g. da bi, zbog
neprilika i nerazumevanja, projekat “premestio” u albumski format uz sporadična
pojavljivanja u periodici u Srbiji ali i okolnih država učinivši ga Balkanskim
strip događajem. Usput su se “Vekovnici” razgranali u “spin
off” serijal “Beskrvni” i postali reperna kategorija na savremenoj
nam strip sceni. Druga karakteristika serijala, po kojoj je prepoznatljiv,
jeste timski crtački rad; naime, Stojanović je za svaki album angažovao
više crtača koju su crtali pojedine segmente priče čime je oneobičio svaku
epizodu drugačijim likovno-estetičkim
tonom a šire gledano predstavio široku lepezu aktivnih crtača sa ovih
prostora.
Prvi tom integrala sadrži, dakle, prve
epizode, “Rekvijem” i “Pasji život”, koje, po prirodi stvari,
uvode publiku u sasvim novu realnost – alternativnu Evropu XVIII veka u
kojoj, u “civilizovanom” delu, manje ili više skriveno caruju vampiri dok u
“divljim” delovima žive i druga bizarna bića iz legendi i mitova (kakvi su
psoglavci). Na toj jarkoj i zavodljivoj sceni sreću se dva bizarna junaka:
vampir Čen koji je u sukobu sa svojom sabraćom i prgavi, besmrtni Kraljević
Marko koji već 400 godina vodi svoje ratove. Mada su im koreni slični ova
dvojica su dve suprotnosti: vampiri su koliko-toliko kultivisani dok je Marko
divlji varvarin koji se ne može kontrolisati. Prijateljstvo Čena i Marka
zasnovano je na “bratstvu po oružju” i razvijaće se kroz ispomaganje ali
i povremene zađevice. U “Rekvijemu” se njihov susret prepliće sa pričom
o angažovanju genijalnog Mocarta da ispiše veličanstveni rekvijem,
odnosno sa smrću Tila Ojlenšpigela i, konačno, sa dobijanjem mistične i
moćne mape. Dalje putešestvije novopečeni dvojac, u epizodi “Pasji život”,
vodi na more, plovidbu jedrenjakom, zarobljavanje od psoglavaca te dokono
pripovedanje bajki sa drugim zarobljenicima. Naravno, bajke su koliko
zanimljive toliko poučne ali i dobrodošli način da se saznaju delovi biografija
junaka.
Stojanović u prva dva
segmenta serijala nedvosmisleno stavlja do znanja da je voljan i sposoban da se
inteligentno i nadahnuto poigrava fantazijskim žanrovima (epska fantastika,
horor), uz dobrodošlu dozu istoriografske spekulacije i mistifikacije, kako
bi stvorio intrigantnu priču odnosno da ume i može da se razmaše u njenom
prezentovanju. Tako se u prvom delu opredelio za paralelno vođenje više
naizgled samostalnih zapleta koji će se tek u finalu spojiti, dok je u drugom
delu koristio drugačiju strategiju višestrukog vraćanja u prošlost dok je
osnovna linija statična (sa dodatkom rasprave o tehnikama pripovedanja).
Kontrapunktiranje intenzivne akcije na eksplozivnom početku sa “pauziranjem”
ili jakim usporavanjem u drugom delu (što oslobađa prostor za objašnjenja onoga
što se desilo izvan linije stripa) stvara specifičnu dinamiku na nivou serijala
i potvrđuje njegovu promišljenost. Pomenuta crtačka raznovrsnost u potpunosti
se uklapa u dešavanja i atraktivnom vizuelnošću potpomaže čitavu zamisao. Prvi
tom integrala, dopunjen analitičkim esejima o prvim epizodama iz pera Darka
Mrgana i Ivana Veljkovića, potvrđuje da su “Vekovnici”
ambiciozno zamišljeno i valjano realizovano delo 9. umetnosti na koje
svakako treba obratiti punu pažnju.
(“Dnevnik”, 2020.)
0 komentara:
Постави коментар