Agilana „Čarobna
knjiga“ u svojoj ediciji „Stari kontinent“ objavila je prvi tom strip
serijala „Na krilima vetra – Prvi ciklus Iza i Oel“ autora Fransoa
Buržona (1945). Iskusniji stripoljubci setiće se da je ovaj strip
polovinom 1980-tih objavljivan u legendarnoj „Stripoteci“ pod naslovom „Nošeni
vetrom“; naravno, tadašnja prezentacija je bila crno-bela i na jeftinom
papiru dok je ovaj album povezan u tvrde korice, štampan na kvalitetnom papiru
i u punom koloru te na 250 stranica sabira prvih pet delova serijala (od ukupno
sedam; prvi deo originalno se pojavio 1979). Buržon je visoko cenjen
strip autor a „Na krilima vetra“ se smatra vrhuncem njegovog
stvaralaštva. Već posle par iščitanih stranica znatiželjnom čitaocu je jasno da
pred sobom ima delo u kome nema pojednostavljivanja priče zarad veće „pitkosti“
odnosno da autor (Buržon je tvorac scenarija i crteža) insistira kako na
složenom zapletu tako i na preciznom, faktografski tačnom, crtežu. Prva tabla
započinje scenom u kojoj mornar pokušava da ubije albatrosa koji stoji na
jedru, što će podsetiti na slavnu Bodlerovu pesmu „Albatros“; no,
mornar gubi oslonac i pada u more gde će ga jato albatrosa nemilosrdno ubiti
pre nego mu posada pritekne u pomoć. Dok se čamac vraća na brod, mladom mornaru
Oelu učiniće se da na balkonu kapetanovih odaja vidi dve devojke. Mučen
nedoumicom on, pod velom noći, pokušava da otkrije koga je to video ali biva
uhvaćen pa mu sleduje surova kazna – „veliko porinuće“ provlačenje ispod
trupa broda (često smrtonosno). Oel ipak preživljava zahvaljujući pucnju
koji raskida zamršeno uže a ispaljuje ga odvažna Iza, koja je Oela
odabrala za saveznika i ljubavnika. Oel od Ize saznaje
fantastičnu priču o dve nerazdvojne drugarice koje, zbog šale, menjaju svoje identitete
što će bogatu naslednicu Izu odvesti u sirotište dok će Anjes
nezasluženo uživati u raskoši. Buran susret odraslih drugarica neminovan je ali
se odnosi komplikuju incestoznim silovanjem, te prisilnim bekstvom koje će se
okončati nesretnim Anjesinim stradanjem usred pomorske trke i bitke (a
vreme dešavanja je kraj XVIII veka, u zlatno doba jedrenjaka).
Nakon impresivnog prvog albuma avantura
se nastavlja: Iza nalazi novu družbenicu, vetropirastu (i trudnu) Meri
koja sa svojim ljubavnikom pomaže da Oel pobegne iz nasukanog
zatvoreničkog broda. Dva para beže iz Engleske i kao putnici plove u Afriku
gde njihov brod treba da utovari robove za Ameriku. Iza postaje predmet
opklade dokone gospode iz postaje „civilizovanih“ Evropljana zbog čega Oela
truje lokalni vrač; tragajući za lekom Iza se sreće sa surovim
premenskim kraljem. Kada brod utovari robove u potpalublje (mornari ih tada
zovu „abonosova šuma“) nevolje ne prestaju. Robovi će uspeti da se
oslobode, u krvavom sukobu strada i posada, brod pluta bez kontrole... Konačno,
sudbina se poigrava sa Izom i Oelom i razdvaja ih; skrhana Iza
na poslednjoj stranici ove knjige ipak shvata da joj je tek 18 godina i da je
ceo život pred njom!
Buržonova priča sledi
iskustva popularnih kolonijalno-avanturističko-ljubavnih romana XIX veka u
kojima se nižu složeni zapleti (od nepriznatih naslednika plave krvi do
fatalnih, nemogućih ljubavi između predstavnika različitih klasa) koji se
razvijaju na pozornicama egzotičnih, nedovoljno istraženih delova sveta, u
pozadini sukoba velikih sila iz Evrope, koja je nesporni vladar ostatka
planete. Ovakav odabir obrasca-modela za priču nudi dovoljno prostora za akciju
i razvoj odnosa među akterima uz povremenu diskretnu erotiku ili podsećanje na tadašnje
rezone (što je vidljivo u raspravama o ropstvu, zakonskoj nedodirljivosti
plemstva, kao i tretmanu domorodaca kao beslovesne deca). Na tekstualni segment
(koga ima više nego što je za strip uobičajeno) nadovezuje se sjajan likovni
deo – od veštih crteža jedrenjaka, pejzaža i enterijera do namerno karikiranih
fizionomija (tako da bezmalo nijedno lice belca nije lepo). Buržon je i
vešti montažer koji se često koristi uporednim nizanjem prizora kako bi
potcrtao razlike među klasama ili dinamiku neke bitke.
U konačnom svođenju utisaka, „Na
krilima vetra“ se otkrivaju kao atraktivno, izuzetno seriozano delo koje
uveliko nadmašuje granice stripa kao puke zabave i zalazi u prostore
visoko stilizovane, maniristički samosvesne umetnosti.
(„Dnevnik“, 2020.)
0 komentara:
Постави коментар