Živojin Petrović (1964) na ovdašnjoj
je literarnoj sceni prisutan bezmalo tri decenije; u tom je periodu u
periodici objavio, pored filmskih i književnih kritika, niz priča a 1994.g. je,
u izdanju Književne opštine Vršac, publikovana i njegova zbirka priča „Vodeni
žig“. Otuda nedavna pojava Petrovićevog kratkog romana „Jelisijum:
rondo“ u izdanju „Novosadskog kulturno-obrazovnog kruga“ svakako
zaslužuje pažnju jer je reč o autoru samosvojnog, neuobičajenog proznog profila
i stila. Nakon atraktivnog, višeznačnog naslova odnosno podnaslova koji, prema
svom osnovnom muzičkom značenju, sugeriše način na koji je delo
strukturirano-građeno (variranjem ključne teme), sledi priča situirana u
(ne)postojeće mesto Veliko Sadište u kome je dvor vlastelina Marka od
Lelandije; doba dešavanja je pogodbeni Srednji vek. Ovakva postavka literarne
pozornice nedvosmisleno ukazuje na autorovo poznavanje predmetne epohe iz
istorijskih knjiga i književnosti ali i na iskustvo iščitavanja dela koja
pripadaju žanru epske fantastike a koje se ogleda u karakterističnom
mitskom (mitotvoračkom) odnosu prema trivijalnoj svakodnevici (romana);
upotpunjavanju atmosfere značajno doprinosi i često korišćenje arhaizama
odnosno starinska konstrukcija rečenica, osobito u dijalozima, i prizora-scena
kroz koje se radnja razvija.
Sam zaplet znan je iz bajki, epova i
saga i kao takav prepoznat i u teorijskoj literaturi (na primer kod V. J.
Propa): u njegovom središtu su tri devojke-sestre-udavače koja traže naklonost
trojice momaka. One su različitih karaktera – od vragolaste lakomislenosti i tmurne
trezvenosti do nadmene uznositosti i samoljublja – i shodno tome različitih
očekivanja od života pa su i njihovi izabranici slika i prilika devojačkih
ambicija i planova: jedan je pompezni vitez, lakomislen i umišljen, sklon egzotičnim
opijatima, drugi je korparev sin, vredna i povučen, poštovalac prirode, njene
lepote i reda, treći je umetnik, majstorski svirač leute koji svojim tonovima
može naterati uvelo cveće da oživi. Susreti devojaka i momaka, njihovo
upoznavanje i iskušavanje u osnovi se svodi na takmičenje, na potvrđivanje sposobnosti
i rešenosti da se nametne svoja volja i spremnosti druge strane da se toj volji
pokori (isto važi i za međusestrinske odnose). U toj igri moći, varljivo
bezazlenoj ali, po značenju, ozbiljnoj i sudbonosnoj, učestvuju, onoliko koliko
im dozvoljava snaga ličnosti, bogatstvo-siromaštvo i položaj u maloj zajednici,
roditelji devojaka i momaka, stari i mladi prijatelji, slučajni prolaznici...
Poprišta događanja su „zvanična“ mesta (vlastelinov dvor, seoska krčma, vašar) kao
i ona tajnovita (usamljene vodenice, napuštene kuće, čergarska staništa). Autor
uspeva da dešavanja, zanimljiva i pored svesti znatiželjnog (i obaveštenog)
čitaoca o variranju obrasca, učini još živopisnijim kako svežim i poletnim,
neretko oneobičenim opisima tako i već pomenutim spretno iskorišćenim arhaičnim
jezikom i jezičkim konstrukcijama. Na rečeno se nadovezuju i
spisateljsko-zanatske veštine menjanja tačke pripovedanja od sveznajućeg
pripovedača do ispovednog tona u prvom licu, od dramskih dijaloga i/ili
monologa do antičkog hora (devojaka) te kratkih poglavlja u kojima se junaci i
njihovi glasovi smenjuju.
U Petrovićevom pripovedanju
prepoznaju se uzori i reference na njih, modeli i obrasci (npr. mladi vitez
povremeno se ponaša kao Don Kihot a njegov sluga je mudri i strpljivi Sančo
– mada i njegovom strpljenju ima granica), što rezultira delikatnom i sofisticiranom
postavkom sa nizom nijansi i valera. I samo finale u kome, pre konačnog
razrešenja sudbine najstarije devojke-sestre-udavače, priča biva „presećena“ i
na poslednjim stranicama dovedena u sadašnjost kako bi se postavilo univerzalno,
svevremeno sudbonosno pitanje: da li umetnici mogu naći mir svakodnevnog života
ili, možda, tako nešto i nije moguće jer umetnicima (pravim ili umišljenim,
svejedno) „sleduje“ trajno nezadovoljstvo i (uzaludno) traganje za savršenstvom.
Drastični prekid pripovednog toka i izmeštanje junaka iz njega, znano je u
literaturi (setimo se npr Tvenovog „Jenkija na dvoru kralja Artura“) i
dobrodošao je model za potcrtavanje-kontrapunktiranje određenih sudbinskih (ne)pravilnosti.
Zaključimo, „Jelisijum: rondo“
Živojina Petrovića sveža je i intelektualno intrigantna proza u stilistički
zavodljivom ruhu i svakako zaslužuje pažnju iskusnijih i ambicioznijih
čitalaca.
(„Dnevnik“, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар