Nastavljajući da u
biblioteci „Stari kontinent“ štampa dela Huga Prata (1927-1995),
izdavačka kuća „Čarobna knjiga“ upravo je objavila album „Koinski
priča... Dve-tri stvari koje znam o njima“ koji je svojevrsni nastavak
prethodno objavljenog serijala „Pustinjske škorpije“ (u tri toma) koji
prati akcije „Pustinjske grupe za daleka dejstva“, nazvane „Pustinjske
škorpije“, u prvim godinama Drugog svetskog rata, na prostorima Afrike,
tačnije u Libijskoj pustinji. Jedan od glavnih aktera ovih priča je i Major
Koinski. Po okončanju afričkih avantura služba vodi Koinskog na Siciliju
gde, posle savezničkog iskrcavanja, učestvuje u završnim borbama sa fašistima
da bi odatle otišao na obalu Jadranskog mora i učestvovao u eliminaciji
zaostalih nemačkih jedinica.
Album je zamišljen kao niz priča o
svakovrsnim događanjima u centru kojih su različiti vojnici, kako po poreklu
ili rodovima vojske koje služe tako i po ponašanju i stavu prema ratu. Koinski
ima ulogu posmatrača i pukog prenosioca dogodovština koje je čuo iz manje-više
(ne)pouzdanih izvora. Tako Prat podriva jedan od temelja klasične strip
ikonografije uvodeći pripovedača-konferansijea koji je nebitan ili sasvim
marginalan za osnovni pripovedni tok. Naravno, Prat je inventivno iskoristio
razne stripove koje je crtao tokom svoje karijere i sasvim domišljato ih
spojio u celinu. Značajan deo njegovog opusa vezan je za ratne stripove:
uz pomenute „Pustinjske škorpije“, stvarane od 1969. do 1992.g, ovom
segmentu Pratovog opusa posvećenog Drugom svetskom ratu pripadaju
avanture „Ernija Pajka“ (stvarane od 1957. do 1959) i „Morgana“
(1995) te mnoštvo ratnih priča crtanih po različitim scenarijima i objavljenih
u znamenitim edicijama „Biblioteka ratnih slika“ („War Picture Library“),
„Rat na moru“, „Kanonada“.
Koinski, u tekstualnim
uvodnicima za stripove ilustrovanim originalnim fotografijama,
ilustracijama i sjajnim akvarelima, priča o bitkama i vojničkoj svakodnevici,
sveopštem haosu u kome samo retki vide svrhu i cilj. U dve priče junaci su
braća, hrabri i umereno neposlušni australijanci Bili i Sendi na vrelom
afričkom pustinjskom pesku, odnosno braća Filips, mornari, koji u borbi
pokazuju svoju hrabrost i kukavičluk; osećanje obaveze prema saborcima pomešan
sa strahom za goli život rukovode postupcima vojnika više nego bučno
proklamovani ideali slobode. Prat se u ovim epizodama predstavlja kao
realista koga demagogija o časti ne može pokolebati. U sledećim pričama on
klizi u misticizam i metafiziku. „Amajlija“ pripoveda o neracionalnom –
ili tačnije, nadracionalnom – pokušaju da se opstane u apsurdnom haosu smrti;
pakao bitke za Monte Kasino, u kome se trake koje obeležavaju očišćeni
deo minskog polja pomeraju zbog eksplozija bombi a pogibija ili život zavise od
saplitanja na nizbrdici, pozornica je na kojoj sujeverje određuje ko će
preživeti a ko ne. U pričama o lokomotivi zaostaloj iz Prvog svetskog rata
i borbama u lagunama Komakija, između opisa sukoba proviruju
sentimentalne veze koje su ratovi prekinuli; sećanje na bezbrižnu zaljubljenost
bledi pred prizorima ubijanja, političkih doktrina koje dele ljude ali i
primitivne pohlepe. U sveopštem metežu koji, čini se, samovoljno baca vojske diljem zemaljskog šara (pa u Italiji
spaja Nemce i Turkmenistance), ne nudeći nikakve mogućnosti za spas,
ljubav postoji samo u sećanjima koja će nestati zajedno sa njihovim nosiocima
oborenim projektilima ispaljenim iz nečijeg oružja ili iz mističnih,
natprirodnih sila.
Pratova verzija Drugog
svetskog rata nije ni pompezna ali ni antiratna. Njega isključivo
interesuju netipični (anti)junaci i taj (iskošeni) pogled otkriva mnoštvo
velikih i malih sudbina i interesa kojima je rat dobrodošlo pokriće. S druge
strane, Prat povremeno, sred
trivijalnih dešavanja, unosi i dozu romantične potrage za idealima i
plemenitijim senzacijama čime događanja postavlja i u kontekst sukoba nepromenjivo-vulgarnog
i kreativno-umetničkog doživljavanja sveta. To kontrapunktiranje je vidljivo i
u likovnom segmentu stripa; prljavim crtežom predstavljene su prve tri
priče dok su preostale dve, u kojima se pomalja i lepota mirnog sveta (makar i
u sećanju), iscrtane stilizovanijim, mekšim linijama. U takvom ključu priče Koinskog
predstavljaju se kao izuzetno uspelo delo koje razotkriva sav apsurd i grotesknost
ratova.
(„Dnevnik“, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар