„Princ
Valijant“ nesporno je remek-delo 9. umetnosti kao i svekolike kulture XX veka; pred njegovom impozantnošću
definitivno blede sve sumnje u umetničku relevantnosti „priča u slikama“. Tvorac „Princa
Valijanta“ Hal Foster (tačnije Harold
Rudolf Foster, 1892-1982) duže od četiri decenije, od 1937. do 1979. godine,
pisao je i crtao sagu o princu iz Tule
koji postaje jedan od najpouzdanijih vitezova
Okruglog stola i kao poverljivi izaslanik i prekaljeni vojnik Kralja Artura obilazi bezmalo čitav
znani svet tog doba - a reč je o petom veku naše ere. Valijant, sam i sa svojim družinama, prolazi kroz Evropu i stiže do Amerike i Afrike.
Avanture viteza koji nosi „raspevani
mač“, oženjenog princezom Aletom
sa Maglovitih ostrva, ponosni je otac
dve bliznakinje i tri sina i polako ali sigurno stari i sedi, traju i danas;
strip je od Fostera preuzeo Džon Marfi (scenarija je pisao njegov
sin), pa Gari Gani, crtež, i Mark Šulc, priča, sve do današnjeg tima (crtež
Tomas Jejts, Mark Šulc priča) koji
stvara nove pustolovine. „Princ Valijant“
i dalje izlazi u nedeljnim, kolor tablama i premijerno ga objavljuje preko 300
američkih dnevnih novina.
„Princ
Valijant“ je od samog početaka bio izuzetna istorijsko-avanturistička
priča: Foster je proučio epohu kojom
se bavi, od velikih događaja i metoda ratovanja do svakodnevice, običaja odevanja,
ishrane i stanovanja a potom to pretočio u uzbudljivu ritersko-porodičnu sagu
„oslikanu“ izvanrednim klasičnim realističkim crtežom „neuznemiravanim“ balonima
(jer se tekst upisuje ispod slike ili u njenim uglovima). Tako je primat slike
očuvan a rečenice „teku“ u kontinuitetu baš kao prava priča. Mada je zanatska strip tehnika u međuvremenu napredovala (u
pravcima dinamizovanja kako priče tako i njenog vizuelnog dela) magija ovog stripa je očuvana i funkcioniše jednako
uspešno kao i u vreme prvog objavljivanja. Naravno, deo zasluga za to ima i
istorijska tema serijala koja po prirodi stvari „traži“ klasičnu (odmerenu i
pomalo statičnu) priču i sliku. Jednako važno je i Fosterovo insistiranje kako na junačkim delima, pohodima, bitkama, glamuroznim
dvorovima i njihovoj pompi tako i na običnim, trivijalnim stvarima. Otuda se uz
kraljeve, velikaše, vitezove i njihove neprijatelje stripom kreću i sasvim
seljaci, njihove žene i deca, prosjaci, zanatlije, mornari, pijačni prodavci...
Tek je poslednjih decenija XX veku u istoriografskim
naukama posebna pažnja posvećena upravo tim „sitnicama koje život znače“,
stvarima koje, u suštini, „zauzimaju“ većinu vremena jedne epohe. Foster je po
tom pitanju bio znatno ispred svog vremena i to stvarajući u formi koja je
smatrana pukom zabavom koja ne domašuje umetničke visine. Kako god bilo, „Princ Valijant“ je jedan od
najubedljivijih umetničkih uvida u rani Srednji
vek na tlu Evrope a Fosterov se album „Srednjevekovni zamak“ (stvaran u vreme II svetskog rata a u obliku albuma objavljen 1957.g.) smatra pravom
naučnom studijom ondašnjeg vremena, običaja i shvatanja.
Četrnaesti
tom sabranih tabli „Princa Valijanta“
(izdavač „Čarobna knjiga“), u tvrdom
povezu i punom koloru, sadrži dogodovštine originalno objavljene 1963. i 1964.
godine dakle vrlo blizu tridesetog rođendana serijala. I u ovim godinama odvija
se značajna, teška ali i bolna epopeja ulaska princa Arna u svet odraslih. Sa 12 godina on formalno postaje paž i
glasnik ali i borac zahvaljujući što porodičnim nevoljama što sukobima koji se
primiču tlu Britanije. Arn žudi da bude prihvaćen kao odrastao,
pouzdan ratnik i budući vitez; od oca i majke je nasledio osobine koje krase
pravog borca, hrabrost, hladnokrvnost i snalažljivost tako da ne brza u
odlukama i postupcima, trpi udarce i ne odustaje od svojih namera. Zahvaljući
tome on uspeva da se izvuče ih gotovo bezizlaznih situacija kao što je ona kada
ga brzopleti drug ostavlja pred grupom Saksonaca
a Arn uspeva ne samo da preživi već i
da, lukavstvom i improvizacijama, zadobije njihovo poverenje te sazna planove
za invaziju. Ipak, posle avantura on će potrčati majci u zagrljaj dok ona bolno
spoznaje da će uskoro pratiti dvojicu svojih muškaraca u ratove i jednako strahovati
za njih. Ni Valijant ne može da
ostane hladnokrvan pa više puta hrli u pomoć sinu ili iz prikrajka posmatra
situaciju spreman da se, ako je potrebno, umeša.
A
povoda za brige ima na pretek jer pretnje ne prestaju, kako od lokalnih
velikaša koji bi da otmu, jedni od drugih ili od Kralja Artura, imanja tako i od velike najezde Saksonaca koji nameravaju da konačno pokore Britaniju. Ipak, između krvavih bitaka nađe se vremena i za obične
stvari kakve su dvorske spletke kojima velikaši nameravaju da povećaju svoj
ugled tako što će nekoga uniziti. A tu su i obavezne provodadžijske igre za
pridobijanje poželjnih ženika. Osim tih „kućnih“ zapleta najbitniji su oni koji
se odvijaju na viteškim turnirima. Tamo vitezovi pobeđuju ili gube svoju opremu
i konje; naravno, to su mesta na kojima se pored časnih ratnika nalaze i
svakojaki prevaranti koji bi da lako dođu do bogatstva. Valijant dvojicu nespretnih, lakomislenih i ne preterano poštenih
vitezova spasava teških kazni ali na kraju, da bi sačuvao sopstveni mir, mora
da ih pošalje kućama. Na turniru u Kamelotu
Valijant će biti izazvan na borbu na život i smrt što je deo spletke grofa Breseja čija je namera da Aletu načini udovicom a zatim i svojom
ženom što će mu, on očekuje, doneti velika bogatstva. Plan će se, međutim,
izjaloviti pa Valijant postaje
pobednik turnira a grof susreće dželatovu sekiru! No, ova (ne)vesela epizoda
tek je predah pred novim iskušenjima...
Foster u velike događaje znalački upliće
humorne epizode kojima rasterećuju osnovne tenzije i gradi uverljivu atmosferu
epohe dajući širi uvid u dešavanja izvan uobičajenih istorijskih okvira. Njegovo
crtačko umeće i nadalje ostavlja bez daha pažljive čitaoce-gledaoce pred kojima
se razastiru galerije portreta različitih fizionomija i karaktera, šarolike
nošnje, različiti modeli oklopa, mačeva, sedala i mamuza, zaprežnih kola i
brodova. Fascinantne su rekonstrukcije srednjevekovnih gradova i sela te impozantni
pejzaži planina i mora. Da bi se uočile sve pojedinosti i finese ovog stripa neminovno je njegovo višekratno
prelistavanje i razgledanje a posle svakog sklapanja korica uvećava se poštovanje
prema Fosterovom istinski veličanstvenom
ostvarenju.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар