Marvelov
univerzum super heroja nesporno spada u fenomene savremene masovne kulture
druge polovine XX i prvih decenija XXI veka. Bez obzira koliko pojedini čitalac
ili kritičar voleo ili ne taj stripski
(poslednjih godina i filmski) univerzum, istine radi, mora priznati kako je u
pitanju odista začudno zamešateljstvo. Za ovaj sud takođe je nevažno kako se
došlo do ideje stvaranja univerzuma - a definitivno nije reč o nameri odnosno
planskom radu već o pukoj improvizaciji kako bi se primamile nove generacije
mladih stripoljubaca u svrhu čega su
istorije junaka prepričavane i prilagođavane; reč je, dakle, o improvizaciji
koja se „otrgla kontroli“ i nametnula kao princip rada. Bosovi Marvel kompanije su, vođeni računicom
odnosno saldom prodaje, prihvatili manir gradnje univerzuma i njegovih stalnih
prekrajanja i dopuna u nišama „paralelnih stvarnosti“. Među tim novim, uporednim
verzijama jedna od intrigantnijih svakako je ona koju je, pod naslovom „Marvel 1602“, osmislio zapaženi
žanrovski pisac Nil Gejmen (1960). Serija
je originalno objavljivana 2003. i 2004. u osam svezaka a domaćim čitaocima je celokupno
delo ponudila „Čarobna knjiga“ u
reprezentativnoj tvrdoukoričenoj ediciji „Best of Marvel“ (u izmenjenom i
poboljšanom dizajnu). Provereni strip
scenarista (pre svega legendarnog serijala „Sendmen“
za konkurentsku kuću „DC“) uradio je nešto
sasvim originalno: mnoštvo super heroja smestio je u alternativnu 1602. godinu
u Englesku i doseljeničku koloniju u Americi. No, pošto je Gejmen sve osim rutinskog pisca, to
„presađivanje“ super heroja nije ni malo formalno i šablonizovano. Svi junaci -
osim Kapetana Amerike - rođeni su u
dobu Elizabete I i stvorovi su svog
doba (ma koliko čudni) pa, shodno tome, uopšte nemaju na pameti XX vek već
pokušavaju da opstanu u svom „originalnom“ dobu. Tako je Nik Fjuri u 1602.g. Nikolas
Fjuri šef bezbednosti kraljice dok je Doktor
Strejndž dvorski vidar, Piter Parker
je Fjurijev sluga-posilni (i nikako
da ga ujede pauk), Derdevil je u ovom
vremenu slepi trubadur, Doktor Dum je
sada ambiciozni zlobnik Oto fon Dum,
Magneto je Enrike, vrhovni
španski inkvizitor; Karlos Ksavijer je,
pak, Čarls Ksavijer, mentor X-mena koji su i u 1602.g. izopšteni od
ljudi i sakupljeni u posebnu školu. Akteri serijala su i nova/stara Fantastična četvorka, Tor, Rid Ričards, Hulk,
Džon Grej i drugi. Zaplet počinje vremenskim nepogodama koje mnoge navode
na misao da počinje kraj sveta; naknadno se saznaje da je neuspelo smaknuće Kapetana Ameriku vratilo 400 godina
unazad, u 1602. godinu, izazvavši pukotinu koja može da uništi univerzum.
Sumnja na izazivača nevremena pada i na Virdžiniju Der, prvo dete
rođeno u koloniji Roanok (što je
istorijski tačno), koja može da menja svoj oblik (u grifona, lane, lava,
konja...) a koju prati i štiti plavokosi Indijanac Rodžas koji je, u stvari, Kapetan
Amerika. Ubistvo kraljice Elizabete I
na vlast dovodi kralja Škotske Džejmsa VI
koji je poznati mrzitelj svega čarobnjačkog/veštičijeg. Nakon avantura u kojima
se letećim jedrenjakom oslobađaju zatočena Fantastična
četvorka i X-meni, svi oni se
upućuju što dalje od pretnji - u Novi
svet gde će, koliko-toliko, razrešiti preostale dileme i naći svoj mir...
Gejmen se kroz čitavu priču poigrava
čitalačkom znatiželjom i očekivanjima. Njemu je jasno da će čitaoci pokušavati da
otkriju ko je koji junak iz početnog Mervelovog
univerzuma (dakle iz tzv „srebrnog doba
stripa“ 1956-1970.g; mada Kapetan
Amerika spada u tzv „zlatno doba stripa“
1938-1956.). Kada tragaoci prepoznaju heroja neprestano će upoređivati
„original“ i njegovu istorijsku kopiju (predaka). Ova igra je svakako jedno od
težišta čitavog serijala a drugo je vanredno složena priča sa 30-tak junaka
koji vode i zapliću povest utemeljenu na zaverama i ostvarivanjima interesa
(preuzimanje vlasti i moći), sukobima između racionalno-pragmatičnog shvatanja-delanja
i apartno-čudovišnog (magijskog i mitološkog) koje se u takvu koncepciju ne
uklapa. Svoju ulogu imaju i obrasci dobrog „novog sveta“ kao antiteže lošem „starom
svetu“ odnosno blaga i prastarih, tajnih učenja. Gejmen ne propušta da karikira poneku od situacija i herojskih
osobina mada ostaje duboko poklonjen ljudima koji su ulepšali njegovo
detinjstvo – Stenu Liju, Džeku Kirbiju i
Stivu Ditku. Crtač Endi Kjubert,
sin strip velikana Džoa Kjuberta, sugestivnim crtežom i dinamičnom
montažom tabli daje adekvatan lik i oblik začudnom svetu, istovremeno raskošnom
i zlokobnom. Bitnu ulogu u konačnom izgledu crteža imao je i kolorista Rišar Izanov koji je potencirao paletu
intenzivnih boja odnosno kreator rustičnih naslovnica
Skot Mekauen.
Rečju,
Marvelov serijal „1602“ ambiciozno je i vrlo prijatno osveženje u glamuroznom svetu
kompanijskog komercijalnog stripa.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар