Tarzan,
čovek-majmun, nesporno je jedan od globalnih kulturnih fenomena XX veka. Priča o dečaku plave krvi,
potomku Lorda od Grejstoka, koji
odrasta u Africi među velikim
majmunima, postaje njihov kralj i gospodar džungle, zatim odlazi u civilizaciju
ali je sa prezirom odbacuje kako bi trajno uronio u divljinu, mešavina je
mnogih literarno-kulturoloških motiva ranijih vekova: od „prosvetiteljskih“ dela koja dokazuju nadmoć belog čoveka u sudaru
sa Prirodom i drugim (ne belim)
ljudima - blagi model ovog korpusa je „Robinzon
Kruso“ D. Defoa - do vraćanja mitovima o „plemenitom divljaku“ kao suprotnosti kolonijalnom doživljaju sveta
evropskih kapitalista (od XVII veka
do danas). Tarzanov tvorac, pisac Edgar Raj Barouz (1875-1950) koji ga je
na svetlo dana doneo u romanu „Tarzan od
majmuna“ iz 1912.g. i „vodio“ u još 20-tak dela, nije imao na umu baš sve
navedene reference jer se vodio drugim motivima - stvaranjem zabavno-uzbudljivo-avanturističkog
štiva koje će se masovno prodavati pre svega u palp-časopisima. I u toj je nameri u potpunosti uspeo jer je Tarzan brzo osvojio srca (pre svega malih
i velikih) dečaka u SAD a potom i
ostatka Zapadnog sveta. Po logici
industrije zabave uspeh u jednom mediju „prelivao“ se u druge - u film već 1918.g. a deceniju kasnije i u strip. Prva strip adaptacija uvodnog romana o Tarzanu došla je iz pera Hala
Fostera (1892-1982) i naišla na lep prijem kod čitalaca. Foster, međutim, nije hteo da produži
rad na stripu jer je i dalje verovao
da je njegova budućnost u reklamnim ilustracija. Strip je, naravno, nastavio da izlazi u dnevnim novinama a radio ga
je Reks Makson čije crtačke veštine nisu bile naročite (stvar je „vadila“
činjenica da je strip adaptacija Barouzovih romana). Sve Maksonove mane izašle su na videlo kada
je početkom 1931. počeo da piše scenario i crta table stripa o Tarzanu za
nedeljne brojeve novina - strip je
zauzimao celu stranu, štampan u četiri boje. Priča je bila konfuzna i naivna a
crtež amaterski pa je postalo jasno da treba tražiti novog umetnika koji će, po
isteku 6 meseci (na koliko je glasio Maksonov
ugovor) nastaviti strip. Izbor je pao na Fostera
koji se nije previše dvoumio pošto je, zbog ekonomske krize, posao u reklamnoj
agenciji drastično opao. Tako se 29.9.1931.g. pojavila prva Fosterova tabla stripa o Tarzanu po
njegovom scenariju. I, prvo što je Foster
uradio bio je ono što se ne preporučuje - upotrebio je „džokera“ odnosno „deusa ex
machina“. Kako bi presekao dotadašnji (besmisleni) zaplet on Tarzanu dovodi saveznika - kapetana D'Arnoa iz Legije stranaca koji bukvalno iskače iz aviona pravo u borbu sa
podivljalim majmunima! Nevaljalci ginu, Tarzan
se na brzinu oprašta od svojih saboraca i odlazi sa D'Arnoom u avanturu među legionarima i divljim pustinjskim
plemenima. Potom se Tarzan vraća u
džunglu gde, posle nekoliko samostalnih tabli koje potenciraju njegovu
hrabrost, velikodušnost i brigu za slabe, započinje priča o lepoj Halviji, sveštenicu kanibala, koja
odlučuje da je Tarzan junak za koga
će se udati! Tarzan ne deli njen
entuzijazam ali nalazi adekvatnu zamenu - mladog ragbistu Toma. Ipak, medeni mesec neće teći kako treba jer pleme želi da
povrati Halviju. Tek što reši ovu
krizu Tarzan zapada u novu - njegov
sin Korak je ozbiljno povređen i on
mora da ga spasi.
U
prvim epizodama Tarzan izgleda egzotično
i „šik“ - njegov kostim je nalik muškim „kupaćim
odelima“ 1920-tih (na gaćice se nastavlja tkanina do levog ramena), kosa sa
razdeljkom na sredini glave vezana je kožnom trakom, oko vrata visi ogrlica od
kandži i školjki - i rešava probleme koji se manje-više mogu očekivati jer
borbe sa zverima i divljim plemenima su svakodnevni posao kralja džungle; susreti
sa „civilizovanim“ ljudima uglavnom su uvod u konflikte jer džunglu i njene stanovnike
tretiraju samo kao izvor zarade. Zbog tako velikih izazova Tarzan mora da bude brz, srčan i nemilosrdan. Čak su i proslave
pobeda takve - mahniti, „ludački“ ples dum-dum
vodi u duboki trans u kome Tarzan
odbacuje „i poslednji trag
civilizovanosti“.
Iskorak
iz kakvog-takvog realizma započinje epizodom „Groblje slonova“ u kojoj Tarzan
odlazi da spasi prijatelja Eriha fon
Harbenoma i suočava se sa praistorijskim čudovištem gigantosaurusom i
pterodaktilima. Put kroz planinu vodi tu dvojicu u „Praiskonske močvare“ sa isto takvim stanovnicima. Bežeći od tiranosaurusa istraživači stignu do
nepoznate zemlje koja je, ispostaviće se, zastala u doba drevnog Egipta. Egzotične dogovodštine u svetu svemoćnih faraona i
zlih sveštenika, piramida, džungli i pustinja sa mnoštvom obrta, političkih i
ljubavnih intriga, zavera i borbi traju gotovo dve godine dok Tarzan, pred izvršenjem smrtne kazne, ne
pobegne u „obični svet“ (ovog puta gusara i sultana). Foster je iz realnosti uronio u fantastiku očito inspirisan Barouzovim romanom „Tarzan i dragulji Opara“ (1916) kojim je započeto Tarzanovo putovanje u izgubljene doline
i svetove (baš kao u Dojlovom romanu „Izgubljeni svet“ iz 1912) odnosno u Pelusadar, kontinent u srcu Zemlje (kao u Vernovom „Putovanju u
središte Zemlje“ iz 1864). Izmeštanje u druga vremena daruje avanturama
posebnu atraktivnost i zavodlivost koja je očita i posle gotovo 90 godina od
prvog objavljivanja. U te nove svetove Tarzan
kreće sa poboljšanim izgledom: ostaje samo u gaćicama pa je njegova muskulatura
potpuno otkrivena a gubi i traku oko glave pa mu kosa slobodno leprša (gornji
deo starog kostima ipak je imao svoju svrhu kao povez za povređenu ruku). Fosterov crtež vidno napreduje iz table
u tablu potvrđujući sve sigurniju ruku majstora koji će 1937.g. kad napusti „Tarzana“ svetu darovati remek-delo 9. umetnosti - sagu „Princ Valijant“.
(„Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар