U teoriji
književnosti mogu se naći nekoliki spiskovi uobičajenih/standardizovanih
tema kojima se literarna dela bave (takva su, na primer, V. J. Propova nabrajanja funkcija i značaja/karaktera bajki).
Genijalni Horhe Luis Borhes pisao je,
pak, da postoji samo pet osnovnih priča/tema u književnosti a da je sve ostalo njihova varijacija. Bez obzira da
li se ovakvi stavovi u potpunosti osporavaju ili uvažavaju, činjenica je da
postoje obrasci kojih se pisci u svom stvaralaštvu drže odnosno kojima se,
svesno ili nesvesno, povinuju. S druge strane, čini se da su takvi obrasci
mnogo vidljiviji u žanrovskim
književnostima što je rezultat kako
fokusiranosti žanrova na određenu tematiku tako i autorskog „pokoravanja“
ekonomskim zakonima prodaje određene robe (barem na prostorima gde takvo -
literarno - tržište postoji). No, prepoznavanje obrazaca i njihovo korišćenje
može imati i drugačije, kreativnije razloge u smislu ispitivanja njihove
funkcionalnosti, kontrapunktiranja sa drugim šablonima te mogućeg menjanja,
nadogradnje ili parodiranja i karikiranja. Kanoni postmodernističkog doživljaja literature
svojevremeno su kao aksiom proklamovali da je svaki obrazac ili žanr kreativna
provokacija za autore.
Boban Knežević (1959), zapaženi pisac
srednje generacije, u dosadašnjem radu prevashodno okrenut žanrovskim fantastikama (naučna i epska fantastika), u svojoj novoj knjizi naslovljenoj kao „Vampirijada“ upravo iskušava nekolike od
znanih obrazaca kojima se poigrava, preplićući pa i parodirajući ih zavodeći istovremeno
znatiželjne čitaoce na nekolike pogrešne zaključke. Početna situacija
prepoznaljiva je ali i nadalje intrigantna: putujući trgovac „zarobljen“ je u
selu Mramorak, blizu Pančeva, kuda je krenuo kako bi prodajom
prigodne robe zaradio na manifestaciji posvećenoj vampirizmu, koja je organizovana zahvaljujući ulaganjima stranog
kapitala u izgradnju velelepnog dvorca i pratećih objekata a sve na talasu
popularnih filmova o mladim i lepim krvopijama. Naravno, najnovija verzija
komercijalizacije priča o vampirima potpuno
je vulgarizovala original i prilagodila ga isfabrikovanim željama tinejdžera i
„mlađih punoletnika“ („young adult“);
međutim, ma koliko bila lažna i zašećerena ovakva „vampirijada “ očito je nekome vrlo isplativa. Sva šarada u Mramorku biva obesmišljena kada se iz
nepoznatog razloga poremeti ciklus dan-noć a svi u selu bivaju, posle
tridesetak sati, vraćeni/resetovani na početak noći bez sećanja na ono što se
desilo. Jedini koji se svega seća upravo je trgovac. On pokušava da nađe smisao
u čitavom zamešateljstvu i način da iz njega pobegne ali posle par stotina
ponavljanja iste noći ponestaju mu volje, snage i ideja. Ipak, zamisao
konobarice Anite pomeriće stvari sa
mrtve tačke. Trgovac će, sticajem okolnosti sa učesnicima pomodne svetkovine a
ne Anitom, izaći iz okrilja prinudnog
ciklusa da bi otkrio šta i ko stoji iza svega i tako ušao u novi literarni-žanrovski obrazac o staroj i
nadmoćnoj vrsti koja stvara svojevrsni svemirski muzej u kome su zapamćeni
prizori iz istorije bezbrojnih planeta. I kao što se čitavim dotadašnjim tokom
priče izneveravaju očekivani obrasci - junak nije preterano spretan i sposoban,
podražavaoci-slavljenici instantnog vampirizma su bezazleni mladi ljudi bez
mnogo duha, najubedljiviji, najinventivniji lik, Anita, ne kreće u konačnu avanturu - tako se prastara, superiorna
vrsta prikazuje-otkriva u insektolikom obliku bogomoljki (umesto u pompeznom, visoko
estetizovanom ili eteričnom telu) a čitavo se dešavanje okončava bez
suptilnosti i filozofske prefinjenosti (kakva bi se od bića sa moćima bogova
mogla očekivati) grotesknim zabadanjem slamki u telo trgovca i isisavanjem
njegove krvi i sokova. Tako se razotkriva da vampiri, u stvari, nisu oni koji se takvima predstavljaju (i koji
bi to želeli da budu) već neki drugi koji, opet, imaju svoju varijatnu
krvopijstva.
U
konačnom svođenju utisaka „Vampirijada“
se ispostavlja kao domišljata stilska vežba kojom se žanrovski obrasci oponašaju/kreiraju ali i dopunjuju odnosno
menjaju što je svakako izazov za ambicioznije pisce i posvećenije čitaoce;
ipak, i pored ovih poigravanja „Vampirijada“
ostaje zabavna i zanimljiva konzumentima koji nemaju pretenzije da pored „osnovnog
teksta“ čitaju i promišljaju i njegove kontekste.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар