Agilna „Čarobna knjiga“ u Biblioteci „Stari
kontinent“ donosi dela 9. umetnosti stvarana u Evropi;
koncepcija biblioteke podrazumeva da se objavljuju kako stripovi iz
prethodnih decenija, kojima je protok
vremena „priznao“ kvalitet, tako i stripovi koji su aktuelni odnosno
novoobjavljeni u zemljama izdavanja. Jedan od takvih stripova-grafičkih
novela je i „Lovci na nektar“ crtača Ristorčelija
i scenariste Ženfora; strip se u Francuskoj pojavio 2023.
godine i u istoj godini je postao dostupan i domaćim stripoljubcima.
Tako se, posle decenija kašnjenja, uzrokovanih sankcijama i ratovima u
1990-tim, ovdašnja strip scena vraća na stanje iz davnih 1980-tih kada
je ubrzano „hvatan priključak“ na aktuelna evropska i svetska strip dešavanja
na veliko zadovoljstvo čitalaca ali i domaćih strip crtača i scenarista.
„Lovci
na nektar“ nastali su po literarnom predlošku, istoimenom romanu (iz 1994) Lorana
Ženfora (1968), zapaženog, produktivnog pisca naučne i epske fantastike,
autora više od 50 romana od kojih je dobar broj svrstan u nekoliko ciklusa. Na
početku „Lovaca na nektar“ mesto dešavanja se određuje kao planeta Jeisažar, planeta tipa 3.92 m-s, u vlasništvu Akree&Co,
na kojoj je u toku teraformiranje; planeta je pod tehnološkom restrikcijom a
populaciju čine ljudi/postljudi i 0,7% regulatornih individua. Nakon
ovako nedvosmisleno naučnofantastičnog početka do kraja albuma nema
gotovo nikakvih za priču značajnih elemenata ovog žanra (osim neobjašnjenog pojavljivanja
ogromnih natpisa na nepoznatom jeziku i na neočekivanim mestima). Radnja se sagledava
i razvija iz vizure aktera za koje se njihov svet zove Arhea, drvosvet,
na kome, na granama, žive različita plemena, okrenuta svakodnevnom opstanku,
posvećana sopstvenim verovanjima u bogove... U toj organizaciji Pirg je,
u svom plemenu, nalazač nektara, najvažnije materije koja teče kroz
grane. Sa drugom, pisarom Mazirom, on pokušava da shvati šta to nije u
redu sa tokovima nektara a na šta ih već neko vreme upozorava lišće. Vraćajući
se iz istraživanja oni otkrivaju da je njihovo selo napadnuto i zapaljeno a napadači
nemilosrdno ubijaju stanovnike. Videvši smrt voljene devojke Pirg uskače
u borbu ali biva onesvešćen i zarobljen a Maziru odsecaju glavu. Umesto
da i njega pogube, napadači, pleme Lovaca na nektar, mu nudi da se
priključi ekspediciji koja treba da otkrije šta se dešava sa drvetom i da ga
izleči. Pirg pristaje i bira da spase drvo a ne da se osveti zbog
pokolja. Družinu predvodi ratnica Reve a sa njom su Askel i Žiza.
Međusobno nepoverenje ustupa mesto toleranicji dok se probijaju kroz nepoznate
predele, zone zaraženosti, sklanjaju od zveri, susreću druga plemena, ulaze u
deblo... Posle niza egzotičnih i opasnih peripetija ali i pogibija, tragači
otkrivaju da njihov drvosvet nije jedini, već tek jedan od mnogih, kao i da na
površini tla takođe žive ljudi odnosno da njihovo drvo odumire pa moraju naći
drugo. Pirg odlazi da ovu vest raširi ali mu niko ne veruje...
Ženforova
priča funkcioniše na više nivoa: kao uvek interesantna i uzbudljiva
istraživačka storija u kojoj se otkrivaju novi svetovi, kao akciona, ljubavna
odnosno antropološko-sociološka priča. Junaci romana-stripa su bića
sazdana od uverenja, strahova i nada i nije im lako da se snađu u situacijama
koje prevazilaze njihova iskustva. Ni odvažni Pirg nije lišen dilema i
sumnji. Nad sve se nadvija slutnja a potom i izvesnost da je životu koji
poznaju došao kraj, da im dolaze ogromne, nezamislive promene koje će
iskušavati sve njihove snage i sposobnosti. Opstanak u promenjenim okolnostima
prilagođavanjem i dovijanjem ispostavlja se kao krucijalna odlika ljudskih
bića. Po ovim stavovima odnosno po ovakvim postavkama „Lovci na nektar“
direktno se oslanjaju na jedan od klasika naučne fantastike – na roman Džejmsa
Bliša „Zvezdane spore“ iz 1958. godine u kome je pisac varirao ideju „pantropije“,
genetske mutacije pomoću koje se ljudi prilagođavaju novim planetama ali zbog
koje bivaju toliko izmenjeni da više i ne liče na svoje pretke. Ljudi odnosno postljudi
na planeti Jeisažar su
produkti tih mutacija tako da poneki više liče na čovekolike majmune neko na moderne
ljude. Ipak, u suštini oni su i dalje bića čiji je predak Homo Sapiens
sa jedne, ko zna koliko udaljene, male plave planete.
Aleksandar
Ristorčeli (1972) iskusni je ilustrator i strip crtač koji je svojim
likovnim rešenjima dodatno potcrtao neobičnost sveta u krošnji ogromnog drveta,
sa bizarnom florom i faunom, istovremeno prepoznatljivim fizionomijama, mimikom
i telesnim pokretima „vezujući“ čitaoca/gledaoca za znani mu svet. S druge
strane, izuzetno dinamična montaža tabli, sa slikama koje se preklapaju i
prostiru do ivice stranica, potpomognuta sugestivnim kolorom, zaokružuje
atmosferu, podržava brzinu priče i „tera“ odnosno „mami“ čitaoca da otkriva
nove i nove avanture junaka.
U
konačnom sabiranju utisaka, „Lovci na nektar“ se predstavljaju kao
valjano zamišljeno, zaokruženo i realizovano delo prepuno začudnih pejzaža i
brze akcije kao i pomešanih emocija koje postavlja zanimljiva pitanja o
granicama ljudskosti na nekim drugačijim, nepoznatim i egzotičnim svetovima.
(„Znak Sagite“ broj 27, 2024.)
0 komentara:
Постави коментар