Kao sve druge umetnosti i strip, 9. umetnost, postoji i uspeva, bez obzira na predrasude i očekivanja na različitim meridijanima. Iznenađenost pred pojavom nekog stripa iz “nestripskih zemalja” ponajpre je posledica masovne produkcije i agresivne propagande konfekcijsko-korporacijskog strip iz SAD odnosno nedovoljne obaveštenosti prosečnih čitalaca. Stoga je zadatak izdavača koji zaista cene strip da upoznaju znatiželjne ljubitelje sa delima koja su, neopravdano, izvan medijske pažnje poslovično “velikih” strip scena. Svoj doprinos ovom prosvetiteljskom zadatku daje agilna “Čarobna knjiga” a najnoviji primer je prvi tom stripa “Vršnjaci” koji se kao specijalno izdanje pojavio u ediciji “Stari kontinent”. Kompletan autor stripa je grčki umetnik skriven iza imena Arkas (od mitološkog Arkadija) koji se retko pojavljuje u javnost (pretpostavlja se da je psihijatar ili profesor univerziteta); Arkas u dnevnim novinama, časopisima i albumima, objavljuje stripove još od 1981.g. i stekao je zavidnu popularnost i kritičarsko uvažavanje. Stripadžije sa dužim pamćenjem sa ovih prostora lako će se setiti njegovog stripa “Doživotni” - o zgodama i nezgodama kratkovidog političkog zatvorenika osuđenog na 622 godine zatvora koji vreme provodi u nadmudrivanju i gloženju sa pacovom Montehristom - koji je objavljivan u dnevnim novinama, 2002.g. kao poseban dodatak a zatim i u četiri sveske. Od tada do danas Arkas nije svojim crnim humorom razveseljavao, zbunjivao i rastuživao ovdašnje ljubitelje “priča u slikama”. Otuda su “Vršnjaci” itekako dobrodošli povratak jednog vrsnog, intrigantnog autora.
“Vršnjaci” su kamerna priča o
75-godišnjem penzioneru Gerasimu i njegovom ljubimcu, psu Zahariju
koji ima 11 godina. No, kako se jedna pseća godina računa kao 7 ljudskih ova
dvojica su, po biološkom satu, vršnjaci. I oni to odista jesu: stari su,
bolešljivi, zaboravni, mrzovoljni i namćorasti. Istini za volju, Gerasim,
uz povremeno gunđanje ali i koje zrno optimizma, trpi svoje muke na koje se,
sem fizičkih problema, nadovezuju mala penzija zbog koje je na granici
siromaštva, nedostatak porodice i svest o promašenosti sveg dosadašnjeg života
odnosno o nepostojanju budućnosti vredne pomena. Zaharije je, pak,
prznica koji, bez obzira i griže savesti, ume da bude zloban i neprijatan do
surovosti; on za sve svoje nevolje optužuje gazdu i ne priznaje mu čak ni to da
se trudi da popravi beznadežno lošu situaciju. Zaharije je jednako
neugodan i prema Haralampiju, gazdinom jedinom prijatelju, pa ne
propušta priliku da se podsmeva njegovim bolestima i zaboravnosti. Stripovi
najčešće imaju obim od jedne table sa par (4-5) sličica ili funkcionišu kao
karikatura, samostalna odnosno nanizana i kratki niz, a njihovi zapleti se
svode na dijaloge Gerasima sa Zaharijem, Gerasima i Haralampija
odnosno Gerasima, Haralampija i Zaharija. Povodi za razgovore su
trivijalni: loša a skupa hrana, bolesti, sećanja na mladost, smrti ispisnika,
zapažanja tokom šetnje… Poenta-žaoka dolazi na kraju table i ume da bude puko
nadmudrivanje, doskočica ali i neočekivana bezmalo filozofska istina o životu,
ambicijama, starosti i smrti. Arkas, povremeno, ne propušta da u sve
“teške istine” umeša i čisti ludizam (pas telefonski preti mačkama jer zbog
artritisa više ne može da trči a mora da vodi računa o svom ugledu) ili potpuni
apsurd (Haralampije ima samo jedan problem – Alchajmera a i njega
se retko seti; smrt se nudi kao treći za kartanje) koji će izmamiti osmeh ali
onaj gorkog ukusa (kao i savet da se laksativ i pilule za spavanje nikad ne
uzimaju isto veče ili konstatacija da je Gerasim tolika škrtica da bi se
ubio kada bi čuo da daju popust na mrtvačke sanduke). Dodatni efekat postiže se
karikaturalnim crtežom, namerno redukovanim i umekšanim kako bi poenta priče-situacije
bila nenadanija, provokativnija i ubojitija (ali ne uvek i politički korektna).
Prvi tom “Vršnjaka” sačinjen
je od tri segmenta, u stvari albuma: “Čovekov najgori neprijatelj” (iz
2008), “Ko zadnji stari, najslađe stari” (2009) i “Pasjaluk”
(2011), koji jednako valjano funkcionišu samostalno, kao pojedinačni gegovi, i
u nizu potvrđujuće da su situacije kojima se strip bavi životne i kao takve neiscrpne
i večno izazovne a da je Arkas sposoban da ih majstorski prepozna i
sagleda u jednoj sličici ili par njih, dok bi za isti efekat onima manje
inventivnim i duhovitim bili potrebni tomovi obimnih knjiga. A upravo je to –
jednostavnost, sažetost i jasnoća – odlika vrhunskih umetnika.
(“Dnevnik”, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар