U stripu, kao i u svakoj drugoj Umetnosti, postoje stvaraoci za koje je
odmah pošto se vidi njihov rad zna da su istinski Umetnici. Serđo Topi (1932-2012) upravo je takva pojava iako je on
nedvosmisleno tvrdio da je strip „proces
(...) sličniji zanatstvu nego umetnosti“ jer je strip autor ograničen mnogim zahtevima (od broja stranica,
scenarija, priprema za štampu, zahteva da crtež bude realistički uverljiv) dok
je umetnik slobodan i može da uradi sve što želi. Uprkos takvom stavu Topijev rad je dokaz da nijedno
ograničenje neće sprečiti talentovanog autora da - stvori Umetnost. Čak i u naizgled neinteresantnim stripovima koji su se bavili nekim istorijskim događajem Topi je umeo da se nametne svojim
crtežom koji svakako nije bio ni rutinski ni neinventivan. U dužim stripovima, čak tri albuma je uradio
za antologijsku serije „Čovek u akciji/avanturi“ (nacrtao je i
po jednu epizodu serijala „Nik Rajder“ i „Julija“), Topi majstorski spaja priču
i sliku stvarajuću ubedljivu atmosferu (utemeljenu i na njegovom vanrednom
poznavanju istorijske faktografije). Jedan od vrhunaca Topijevog stripa je album „Sharaz-de“
koji je njegova interpretacija pojedinih priča iz klasične knjige „Hiljadu i jedna noć“. Drugi vrhunac je
album „Kolekcionar“ u kome je
sakupljeno pet avantura njegovog jedinog „serijskog junaka“ nastalih u rasponu
od 1984. do 2006. godine.
Kolekcionar je bizarna
ličnost i pojava, ingeniozni sakupljač egzotičnih artefakata, nadljudski
sposoban i vešt, neumoljiv u ostvarenju svojih namera. Njegov neodljivi smeh na
rubu usana oivičen brkovima, elegantno odelo i šešir pojavljuju se na raznim
tačkama zemaljske kugle u decenijama koje prethode dolasku XX veka. Dok traga
po bespućima Divljeg zapada za kamuletom od crvenog kamena, negde u Africi za obeliskom iz zemlje Punt,
u Evropi i Aziji za mitskom suzom
nemilosrdnog Timura Lenka, prati
trag Muirdegovog žezla od Irske do Novog Zelanda i, konačno, na visovima Tibeta dobija Padmasumbinu orglicu, Kolekcionar susreće raznolike ljudske
kreature, primitivne i prizemne ali i jednu opaku suparnicu Baronicu fon Branceti, zapada u
smrtonosne klopke i pojavljuje se na sasvim neočekivanim mestima. Istini za
volju, on nije bez „pedigrea“, njegovo krv je plava a poreklo teK delimično
obznanjeno. Fantastične moći i događaji uronjeni su u egzotično i
ezoterijsko-mistično jer Kolekcionar
je samo jednom nogom u svetu koji je svima vidljiv. Onaj drugi oslonac je u
tajanstvenim istorijama, čudnovatim predmetima koji su bili u rukama izuzetnih
ljudi, u svetu koji nije moguće objasniti principima uzorka-posledice. Spoj
ali, češće, sudar realnog i ne-realnog (nadrealnog) temelj je svih priča o Kolekcionaru u kojima su česti
prekidi-rezovi nakon kojih se mešto dešavanja-pozornica vremenski pomera napred
i seli na neko drugo mesto, pustinju, džunglu, planine, stepe... Time se
začudnost priče dodatno potcrtava a čitalac zavodi u novi hodnik lavirinta
priče sa Borhesovskim stazama koje se
račvaju.
Svojevrsni „magijski realizam“ pripovedanja urasta
u izvanredni crno-beli crtež koji je visoko stilizovan, odbija da ostane u
okvirima kadra, pretapa se i spaja. Upečatljive su Topijeve stene i planine, kore drveća ali i bore na ljudskim
licima, mnoštvo detalja i povremene apstraktne kompozicije. Dovoljno je videti
tek nekoliko stranica da bi se shvatilo da je Topijev crtež plod čiste likovnosti a ne one koja je
primenjena-prilagođena strip mediju. On odbija da bude jednostavan-rudimentaran
da bi potencirao brzinu akcije i da ne bi „opteretio“ čitaoca koju „juri“ od
početka prema kraju stripa željan lake i zavodljive akcije. Topi nudi zabavu ali ne instantnu-jednokratnu
već onu u kojoj se uživa u svakom crtežu i replici i koja se pamti dugo jer je
na čitaoca-gledaoca ostavila dubok utisak. Čini se da je tajna Topijevog često potenciranog „unikatnog stila“ u tome što medij stripa tretira kao izazovnu i relevantnu
formu u kojoj se mogu stvarati vrhunska dela. „Kolekcionar“ je jedno od takvih remek-dela strip umetnosti koje je reper i ljubiteljima i ambicioznim
stvaraocima prema kome će sameravati svoje doživljaje odnosno svoja dela.
Ovdašnjima stripoljupcima ostaje nada da će „Darkwood“, u vrhunskoj opremi, sa
čistim, jasnim otiskom i pratećom galerijom kolornih ilustracija, objaviti još
neki album ovog nama nezasluženo nedovoljno poznatog strip velemajstora.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар