Knjiga „Preslica džidovke devojke“ pesnikinje i romansijerke Jelene Gavrilović (1967) vanredno je zanimljiva i uspela proza koja nominalno egzistira u zabranu folklorne ili etno fantastike ovdašnje literature, zabranu koji uprkos gotovo neograničenim izazovima koje nudi nije previše posećen niti su dela nastala u njemu previše originalna i zavodljiva. A „Preslica džidovke devojke“ upravo je takva: originalna, zavodljiva, tajanstvena, tanana i sklona visokim lirskim uzletima.
Polazna
tačka knjige su predanja o Džidovima, Džidovcima ili Džidima koji
se smatraju prastanovnicima crnotravskog i vlasinskog kraja duž negdašnjeg Carskog
druma. Ovi iskonski orijaši-divovi posebna su rasa „divovskog rasta i
stasa“, poznati po izdržljivosti, dugovečnosti (koja se meri u stotinama
godina) i natprirodnoj vitalnosti; nisu bili skloni oboljevanju a starost su
podnosili „bez mnogo drame i halabuke“. Ipak, imali su jednu slabost:
bedrenu kost; naime Džidovi nisu imali koleno pa je lom bedrene kosti za
njih bio smrtonosan pošto ta kost nije mogla da im sraste. Džidovci su,
dakle, bili nadljudi ali ne bez mane. Pitome naravi bavili su se nomadskim stočarstvom,
živeli mirno u selima smeštenim na teško dostupna mesta u planinama, voleli su
svetlucave stvari, imali svoja verovanja i moral, kodeks časti i poštenja. Kada
su ljudi sa svojim načinom života, zlobom i prevrtljivišću, sa ratovima i
hrišćanskom verom počeli da nadiru na prostore koje su Džidi od davnina
naseljavali oni su ih tolerisali, kontaktirali sa njima kad je to bilo potrebno
i nužno. Pošto su Džidovi umeli sa kamenom bili su vešti neimari pa su
odlazili u pečalbu, gradili tvrđave i gradove; ipak, umesto da im nova vremena
donesu prosperitet Džidovci su počeli da nestaju s lica zemlje, bilo ih
je sve manje... Kroz priče iz „Preslice...“ mešaju se davna, paganska
vremena u kojima je život bio jednostavniji, okrenut Prirodi i njenim
ciklusima, organizovan tako da se praktikuju poštenje, iskrenost i radinost (a
ne da se o njima naširoko govori a radi se drugačije). Dolazak „običnih“ ljudi
znači kaljanje čistote dotadašnjeg življenja jer došljaci su zavidni, ne
prihvataju one koji se razlikuju od njih pa su spremni da im napakoste kao što
su radi da otimaju i ubijaju. Džidovi pokušavaju da se usklade sa novim
vremenom ali razlike između dva načina postojanja prevelike su a oni nemaju
kolena da se saviju pa polako odlaze iz te nove stvarnosti koja im nije
naklonjena. Tako se iznova dešavala večna priča o uništavanju miroljubivog
načina života od strane agresivnih došljaka.
Na
ovako jarko postavljenoj pozornici, na kojoj je fantastično jednako valjano kao
i ono realno, otkriva se i motiv Džidovske devojke ili „Amazonski iz
našeg etosa“ koji srećemo u narodnoj
epskoj pesmi „Kraljević Marko i Džidovka devojka“ i koja nedvosmisleno i
bolno jasno definiše problem muško-ženskih odnosa u patrijarhalnoj civilizaciji
odnosno nesposobnost muškaraca da žene shvate i prihvate kao bića koja su
potpuno ravnopravna sa njima. Ovo neprihvatanje je toliko duboko ukorenjeno da
muškarac-junak ne može ni da pojmi da pred sobom ima junakinju koja mu u svemu
može parirati (a u ponečemu ga i nadmašiti) ali koja ne želi da deli megdan i
takmiči se već želi da ona i on, junak i junakinja, žive u skladnoj,
ravnopravnoj zajednici! Istini za volju, Džidi su itekako uvažavali
snagu i sposobnosti svojih devojaka i žena ali novopridošla „civilizacija“ nije
bila sposobna da tako nešto uopšte pojmi a kamoli prihvati i praktikuje.
„Preslica
džidovke devojke“ ispisana je u nizu kratkih priča-ispovesti različitih
likova, Džidova i Džidovki svih dobi i sudbina, odnosno običnih
ljudi različitih položaja i zanimanja (velikaši, lovci, psetari, igumani, monasi,
isposnici, vračare, guslari, trgovci...) odnosno različitih nacionalnosti (Latini,
Mlečani, Iliri, Sasi, Cincari...) ali i mitskih bića (Šumska majka...).
Svaka od ispovesti je samostalna mada se poneke nadovezuju u mikro-celine koje
zaokružuju priču (ili je, naprotiv, razbijaju u niz ’rašomonskih’ verzija
jednog događaja). Mada su razbacane u prostoru i vremenu sve priče tvore veliku
sliku koja je fokusirana na period postepenog nestajanja Džida ali su
kroz nju protkana njihova verovanja odnosno sećanja na prošla, bezbrižna
vremena tako da se može reći da je „Preslica džidovke devojke“
svojevrsni roman u fragmentima i to upečatljiv „roman reka“ odnosno
roman jedne epohe. Imponuje duboka uverljivost i proživljenost sudbine svakog
od glasova/govornika te plemenita patina finih, lirski intoniranih opisa
lišenih patetike.
Rečju,
„Preslica džidovke devojke“ Jelene
Gavrilović izuzetno je delo, ispisano elegantnim stilom, koje beskompromisno
uverljivo uranja u svetove iskonskog paganstva i otkriva vrednosti življenja u
izmirenosti sa sopstvenim mogućnostima i veličanstvenom Pramajkom Prirodom.
Zbog htonskog, vanvremenog poimanja postojanja i nestajanja u svoj njihovoj
veličanstvenosti i tragediji, ovo delo zaslužuje punu čitalačku pažnju i
posvećenost.
(„Dnevnik“,
2025)
0 komentara:
Постави коментар