Renomirana “Čarobna knjiga” objavila je, na radost ljubitelja stripova o super-junacima, u biblioteci “DC+” strip album “Supermen: čovek i natčovek”, originalno štampan 2019. godine, scenariste Marva Vulfmana (1946) i crtača Klaudia Kastelinija (1966). Supermen je prvi ikonografski uobličeni stripovski super-heroj koji je privukao pažnju mladih čitalaca (pojedini istoričari stripa navode nekoliko super-junaka koji su se, šireći se iz petparačke palp-literature u nove medije namenjene dečacima, pojavili u stripu pre Supermena ali nisu bili šire popularni odnosno nisu ‘poživeli’ više epizoda); enormni uspeh Supermena doneo je čitav buljuk “DC” super-heroja a vrlo brzo su mu se, želeći deo zarade od ovog trenda, suprotstavili super-heroji iz konkurentskog “Marvela” (ovo nadmetanje za pažnju publike traje i danas). Od 1938. do danas Supermen kontinuirano izlazi u okviru kuće “DC” (“Detectiv comics”); za ovih bezmalo 80 godina Supermen je pretrpeo manje ili veće estetske promene, stekao nove protivnike (obične ili one super moćne) ali je osnovna priča - o bebi Kal-El koju su roditelji, neposredno pre raspadanja planete Kripton, u raketi poslali na Zemlju gde ga je, dajući mu ime Klark Kent, usvojio bračni par Kent iz Smolvila u Kanzasu – ostala nepromenjena. Tokom odrastanja postale su očigledne Kentove super-moći koje će on, pošto ode u Metropolis i zaposli se kao reporter u dnevnoj novini “Dejli planet”, iskoristiti da ispravlja veće i manje nepravde i – ponovo i ponovo spasava svet.
Koliko god koncept super-heroja
bio atraktivan i izazovan, praktično se pokazalo da je potrošan odnosno da se
vrti u krug pa je tokom 1970-tih “Marvel” počeo da ‘osvežava’ svoje stare
junake odnosno da ih ‘očovečuje’ ili da stvara paralelne univerzume u kojima
super-junaci nisu uvek pozitivni odnosno imaju drugačije, nestandardne probleme.
Želeći da spase svoje franšize isto je učinio i “DC” i od tada
neprestano traje ta reparacija heroja-seniora u skladu sa prohtevima i
sklonostima novih generacija klinaca. U tu potragu 2006.g. uključio se i
veteran Marv Vulfman kome je ponuđeno da za ediciju “Supermen:
poverljivo” osmisli priču o Supermenu koja bi bila objavljena u
četiri sveske. Vulfman je prihvatio izazov, napisao scenario, angažovan
je i afirmisani crtač Klaudio Kastelini ali – ceo projekat propada! Strip
će se, pod naslovom “Supermen: čovek i natčovek” ipak, pojaviti ali tek
2019. godine i to u jednom obimnom knjiškom tomu (napomenimo da, slučajno ili
namerno, naslov „Čovek i natčovek“ koincidira sa istoimenom dramom
nobelovca Bernarda Šoa o muško-ženskim odnosima!).
Vuflman je odlučio da se
pozabavi vremenom od Kentovog dolaska u Metropolis do njegovog
obznanjivanja svetu u svom svetlu super moći i u karakterističnom ‘radnom’
kostimu. Sledeći plan o približavanju novim klincima vreme dešavanja je
pomereno u 1996. godinu, dakle u blisku nam prošlost sa pripadajućom
arhitekturom, modom, gedžetima… Elem, Kent se useljava u ofucani stan
koji je na internetu izgledao sasvim drugačije, smešten u sumnjivi komšiluk i
pokušava da se zaposli u prestižnom “Dejli planetu” koji već ima
novinarsku zvezdu atraktivnu, samosvesnu (pomalo narciosidnu) Lois Lejn. U toku je predizborna kampanja koja se za
pažnju stanovnika ‘bori’ sa velikim talasom zločina odnosno nepoznatim raketama
koje uništavaju čitave zgrade; oni koji lansiraju rakete oglašavaju se i
postavljaju uslove kojima se faktički traži da se vlast odrekne svojih
funkcija. Kent, koji zarađuje za život kao fizikalac i nikako ne uspeva
da dođe do urednika novina, pokušava da otkrije teroriste, pomaže postradalima,
biva uslikan kako leti i optužen da je kriminalac zbog čega on počinje da
sumnja u svoje sposobnosti da ‘popravi svet’; ipak, sećanje na savete zemaljskih
roditelja podstiču ga da ne odustane. Na vrhuncu krize, kao spasilac,
pojavljuje se arogantni milioner Leks Lutor koji tvrdi da će svojim oružjem,
ako ga vlada kupi, spasiti Metropolis. Mediji ga slave a nepoznati letač
je ponovo optužen da je kriminalac mada Lois Lejn tvrdi da je on ‘dobar
momak’. Ali, Kent je odlučan da nastavi svoju misiju kao Supermen
i on će raskrinkati Lutora a čitav Metropolis će shvatiti da je
dobio moćnog zaštitnika…
Priča
’uskače’ u period Supermenove mladost koji do sada nije preterano
obrađivan, balansira između Kentovih problema i nedoumica i misije koju
je sebi odredio što, uz veliki sukob sa moćnim neprijateljem i niz epizodica
pomoći ’malim ljudima’, rezultira atraktivnom avanturom ’odevenom’ u umiveni
realistički crtež, bogat detaljima, sa efektnim kolorom, prepun neobičnih i
neočekivanih rakursa montiranih u niz dinamičnih tabli koje mame čitaoce da
listaju stranice do trijumfalnog kraja.
Posebna
poslastica za znatiželjne su Vulfmnanov pogovor koji, komentarišući
originalni scenario i ispravke koje je načinio, objašnjava proces stvaranja
priče. U nastavku Kastelini, na brojnim primerima, otkriva svoj način
skiciranja i crtanja odnosno kolorisanja, što će svakako biti važno čitaocima
koji žele da se otisnu u stvaranje stripa.
Zaključimo
da je album “Supermen: čovek i natčovek” čistokrvna akciona priča o
jednom od najvećih super-heroja kojoj ljubitelji ovakvih stripova
nikako neće moći da odole.
(„Dnevnik“,
2025.)
Нема коментара:
Постави коментар