21. 3. 2022.

NADMUDRIVANJE GERASIMA I ZAHARIJA ili DO GRANICA EGZISTENCIJALNOG APSURDA I KORAK DALJE – “Vršnjaci drugi tom” Arkasa; izdavač: Čarobna knjiga, 2021.

 


Nakon sjajnog prvog toma stripa “Vršnjaci” grčkog umetnika koji se potpisuje kao Arkas, agilna “Čarobna knjiga” je, nastavljajući svoj prosvetiteljski rad otkrivanja dela 9. umetnosti nastalih izvan centara evropskog i američkog stripa, kao specijalno izdanje u ediciji “Stari kontinent”, objavila je i drugi tom ovog po svemu izuzetnog dela. Jednako tako izuzetan je i sam Arkas (od mitološkog Arkadija), koji se retko pojavljuje u javnost (pretpostavlja se da je psihijatar ili profesor univerziteta) mada objavljuje stripove još od 1981.g. u dnevnim novinama, časopisima i albumima, i stekao je zavidnu popularnost i kritičarsko uvažavanje. Ovdašnji ljubitelji “priča u slikama” sa dužim pamćenjem setiće se njegovog stripa “Doživotni” - o zgodama i nezgodama
kratkovidog političkog zatvorenika osuđenog na 622 godine zatvora, koji vreme provodi u nadmudrivanju i gloženju sa  pacovom Montehristom - objavljivanog u dnevnim novinama, 2002.g. kao poseban dodatak a zatim u četiri zasebne sveske i na kompakt disku. Od tada do 2021.g, Arkas nije svojim crnim humorom razveseljavao, zbunjivao i rastuživao ovdašnje stripadžije.
            U osnovnoj postavci “Vršnjaci” su kamerna groteskno-apsurdistička priča o 75-godišnjem penzioneru Gerasimu i njegovom psu Zahariju koji ima 11 godina; kako se, pak, jedna pseća godina računa kao 7 ljudskih ova dvojica su, po svojim individualnim biološkim satovima, takoreći vršnjaci (i ispisnici). A oni to zaista jesu: stari su, bolešljivi, zaboravni, mrzovoljni i namćorasti. Gerasim, penzioner sa bednom penzijom zbog koje je na granici siromaštva i gladi, uz mnogo samodiscipline i povremeno gunđanje ali i koje zrno optimizma, trpi muke na koje se, sem fizičkih problema, nadovezuju samoća, nedostatak porodice i svest o promašenosti dosadašnjeg života odnosno o nepostojanju budućnosti vredne pomena. Zaharije je, pak, nikad zadovoljna, sadistička prznica; bez obzira i griže savesti, on je zloban i neprijatan do surovosti. Za sve svoje nevolje optužuje gazdu i omalovažava svaki njegov napor da popravi beznadežno lošu situaciju. Zaharije je jednako neugodan i prema Haralampiju, gazdinom jedinom prijatelju, pa ne propušta priliku da se podsmeva njegovim bolestima i zaboravnosti. U ovaj trio ubaciće se i tamnobraon pas skitnica Žuća (mada tvrdi da ga zovu i Krem i to zbog boje dlake koja se vidi samo ako se okupa) koga je Zaharije doveo kući samo da bi kinjio Gerasima. Zaplet priča kao i do sada svodi se na nadmudrivanje Gerasima i Zaharija, odnosno dijaloge Gerasima i Haralampija na koje Zaharije dodaje svoje komentare. Povodi za razgovore su svakodnevno trivijalni: loša a skupa hrana, bolesti, sećanja na mladost, smrti poznanika, zapažanja tokom šetnje… Poenta-žaoka dolazi na kraju table i ume da bude puka doskočica (“Hristos vaskrese!” Gerasim: “Da ima moju penziju, razmislio bi dvaput”; doktor Gerasimu: “Ali ne brinite! Ja kad prepišem nekome terapiju za srce, uvek od srca i umre!”) ali i neočekivana filozofska istina o životu, ambicijama, starosti i smrti (Zaharije: “Ako je naša svrha u životu da pomažemo drugima, koja je njihova svrha?”, “Nekim danima se osećam kao da mi je potrebna transplantacija tela!”; Haralampije: “Ne moraš da budeš jasan kada ne znaš o čemu govoriš.”). Osim pojedinačnih mudrosti i celokupni strip, iz priče u priču, slaže sliku celokupne egzistencije ljudske jedinke, sagledanu iz perspektive nekoga čiji je odlazak sa ovog sveta pitanje dana. Ovakvi gorko-slatki uvidi u krucijalna pitanja postojanja, uz povremene uplive čistog ludizma (Gerasim: “Ponekad pustim svoj mozak da luta…”, Zaharije: “Nije ti to pametno! Previše je mali da se kretao sam!”; Zaharije: “Mnogo sam dobar u krevetu! Mogu da spavam i po petnaest sati u kontinuitetu!”), izmamiće osmehe čitalaca ali one sa oporim talogom prepoznavanja sopstvenog usuda. Jednostavan i pregledan, karikaturalni crtež, namerno redukovan i umekšan samo potcrtava opore poente stripa ne remeteći čitaočevu koncentrisanost na tekst.
            Drugi tom “Vršnjaka” sačinjen je od dva segmenta-albuma: “Kusi psi” (iz 2011), i “Zaharije cinik” (2016); ovaj potonji je dodatno zanimljiv i po Arkasovom “kraćenju” priča sa 4-5 sličica na 2-3 slike ili na one sažete u jedan crtež čime se demonstrira autorova sposobnost da ionako kondenzovane sadržaje svede na još manju ali i efektniju meru. Time Arkas dokazuje ne samo potpunu uronjenost u svet koji je zamislio već i izuzetan talenat da u svemu što radi dosegne majstorku jednostavnost i jasnoću mudrosti.

            (“Dnevnik”, 2022.)

Нема коментара:

Постави коментар