7. 3. 2022.

NA OSTACIMA DRŽAVE BLAGOSTANJA – “Nebesa” Pia Leino; izdavač “Kontrast” 2021.


            Pia Leino (1977) finska spisateljica za svoj drugi roman “Nebesa” (originalno objavljen 2018. godine) zaslužila je Nagradu Evropske unije za književnost. Afirmativnom stavu prema delu svakako je doprinela njegova utemeljenenost u trenutnom stanju, počev od klimatskih promena, urbane otuđenosti, opsednutosti virtuelnom realnošću do pandemije Kovida 19. Dešavanja su smeštena u 2058. godinu, i opusteli, zapušteni Helsinki posle građanskog rata izazvanog otvorenom pobunom nacionalista protiv migranata i onih koji ih brane; država socijalnog blagostanja nestaje, grad je odsečen od ostatka sveta i sveden na zatvorenu zajednicu izolovanu od ostatka zemlje. Vlast je preuzela partija Svetlost koja vlada fizičkom represijom i manipulacijama građanstvom a glavni adut u ucenjivanju je dozvola pristupa Nebesima, virtuelnoj realnosti koja svoje korisnike čini srećnima i - krotkima. Oni koji nisu uključeni u državne institucije pod stalnom su kontrolom stražara i prosjače ili preprodaju polovnu robu iz srećnijih vremena. Na bedu se “nadovezuje” pomahnitalo vreme kao posledice burnih klimatskih promena zbog kojih je, na primer, u cunamiju uništen Njujork.  Državni činovnici ne izlaze iz stanova, hranu od bizarnih namirnica (brašno od cvrčaka ili drobljene buba-švabe) donose im posebne službe a plaćaju je bonovima. Socijalni kontakti jedva da postoje, nema brakova, deca se ne rađaju. Ljudi se sreću i samo na Nebesima. Nepostojanja potrebe za komunikacijom i sveopšta apatije mentalno i emotivno su ispraznili ljude a prazninu popunjava boravak na Nebesima, u idealizovanim pejzažima i gradovima iz nekog prethodnog, srećnijeg vremena.
            Opisano stanje izazvano lošim prirodnim uslovima i društvenim kretanjima temelj je identifikacije čitalaca jer svi elementi o kojima je reč već postoje u realnosti i autorka ih uvažava i ubrzava njihovo dejstvo. Ovakva postavka spaja elemente negativne utopije i žanra katastrofa/postapokalipse. “Nebesa” koriste i ikonografiju kiber-panka odnosno građenja virtuelnih svetova (jedan od junaka romana upravo je kreator te realnosti) kao i potpunu korisničku zavisnost od njih. Interakcije između likova su bizarne iz sadašnje perspektive jer je odumiranjem seksualnog nagona nestala potreba za takmičenjem i nametanjem volje drugima ali se gubi i interes za bilo kakvu interakciju pa jedinke biraju izolovanost kao “novu normalnost”. Ovakva se promišljanja ljudske budućnosti i odustajanja od aktivnog učešća u životu grupe/zajednice javljaju i u nekim ranijim delima naučne fantastike kakva su romani “Lik stvari koji će doći” H. Dž. Velsa (o propadanju evropske civilizacije posle I svetskog rata zbog gubitka životne energije ćitavih naroda i pada u sveopštu apatiju) ili “Grad” Kliforda Simaka (u kome mutanti odbijaju da učestvuju u svetu koji ih okružuje i svojevoljno, svako za sebe, odlaze u paralelne stvarnosti).
            Stagnacija i nazadovanje nisu po volji vodećih društvenih struktura pa ove testiraju pilule protiv apatije. Lek pokazuje efikasnost, u vidu ljubavne veze junaka i sledstvene trudnoće ali i u nemiru koji konzumente leka tera da pobegne iz grada i svesno se odreknu magije Nebesa. Slično reaguju i prosjaci i ulični prolaznici koji popiju tabletu. Ali buđenje životne snage donosi i agresiju, nezadovoljstvo i ljubomoru, dakle, stare probleme svake zajednice.
            Uprkos snažnoj sociološkoj liniji “Nebesa” su prevashodno intimistička priča o vremenu pre ljubavne veze, zanosu zaljubljenosti i postepenom javljanju nesuglasica koje prete da unište dotadašnju harmoniju. Spisateljica insistira na ovim elementima priče i čini ih težišnim uz ovlašno naznačene političko-društvene konotacije stvarnosti koju je osmislila zbog čega roman ne ostaje u granicama žanra što otvara mogućnosti čitanja od strane nežanrovske, glavnotokovske publike.
            Rečju, “Nebesa” Pie Leino (u izdanju iz 2021.g. sve atraktivnijeg mladog izdavača “Kontrast”) zanimljivo su i intrigantno romaneskno delo značajnog umetničkog dometa što ga definitivno preporučuje pažnji posvećenih ljubitelja pisane reči.

            (“Dnevnik”, 2022.) 

Нема коментара:

Постави коментар