20. 10. 2012.

BOGATA LEPEZA STRIPOVA „Stripburger” br. 14, izdavač Forum, Ljubljana, Slovenija 1997.



            Karakteristika koja strip magazin “Stripburger” izdvaja od ostalih izdanja je otvorenost za autore sa svih prostora. Ovaj koncept definitivno je uspostavljen od broja 4/5 iz 1994. i omogućio je da se na stranicama “Stripburgera” sretnu andergraund stripovi tada zaraćenih odnosno neprijateljskih zemalja Slovenije, Hrvatske, Bosne, Srbije, što je bilo i svojevrsno kršenje kulturnog embarga. Uz multinacionalnost, kao kuriozum i zanimljiv manir, ‘ide’ i multilingvalnost, što će reći da se radovi objavljuju na jezicima na kojima su stvarani. Objedinivši radove iz ex-Yu zemalja i pridodavši im stripove iz ‘ostatka’ sveta “Stripburger” je preskočio lokalne okvire i zagazio na evropsku i svetsku strip scenu.
            Prvi ovogodišnji broj “Stripburgera” na standardnih 90-tak crno-belih strana (mada je u svom izlaženju “Stripburger” imao i brojeve-kalendare, tematske brojeve odnosno broj sastavljen od stripova razglednica) donosi priloge 30-tak autora koje možemo podeliti na domaćine, ex-Jugoslovene i ostale strance.
            Slovenačku scenu predstavljaju Jure Meden (sa mračnom pričicom crtanom ‘primitiv’ manirom), J.K. & M.B.Z. (u krimiću sa malo socioloških pouka), Iztok Sitar (sa fantastičkom misterijom), Miloš Radosavljević iz Krškog (i dogodovštine iz rok sveta). Pomenimo i minijature Damijana Soveca, Matjaža Bertoncelja, Gorazda Princica, Daria Hvale, te misterioznog Jure Parpara. Sudeći po brojnosti autora i njihovih pristupa stripu uticaj “Stripburgera” na razvoj stripa u Sloveniji više je nego pozitivan.
            Svi strip umetnici iz ex-Jugoslavije, u ovom broju, jesu državljani sadašnje Jugoslavije. Broj otvaraju kolorne ilustracije nea koricama Bojana Redžića Redže koji je uradio i priču “2084, najnoviji divni svet”, još jednu priču o večitom sukobu polova. Istom tematikom bavi se, uz drugačije razrešenje, i Wostok. Aleksandar Zograf iscrtao je strip “Jugoiskustva” sastavljen od priča mladih umetnika o tome kako su doživeli rat. Ivan Grubanov je autor vizuelno zanimljive alegorije, Lola je napravila svoju verziju proslavljenog Alana Forda, Mladen Oljača se pozabavio životopisom običnog novosadskog goluba a Nikola Vitković iz grupe “Momci” je uradio „jednoprsti" komentar ideoloških propovedi. Domaće strip snage u vrhu su kvaliteta ovog (i ne samo ovog) broja dokazujući da ova generacija alternativaca ima šta da kaže bez obzira na neblagonaklonu sredinu i istorijski trenutak.
            Iako dolaze sa raznih strana i kulturoloških miljea autori iz preostalog dela sveta potvrdjuju postojanje posebnog fluida koji njih (i nas) spaja u posebno bratstvo duha prepoznatljivog i razumljivog samo posvećenima. Raspon interesovanja, naravno, ostaje ograničen samo autorovom intvencijom. U najnovijem broju “Stripburgera” predstavljaju se: Marija Björklund minijaturom na temu sna; Stefan Zattera klasičnim hororom; Mary Fleener vrlo dobrim strip verzijama (na po jednoj tabli) klasičnih romana; vec poznati nam Ruijters & Crielaard prate doživljaje grotesknog ljubavnog para - jednonoge švajcarske pankerke Snuki i Ozija, odmrznutog šamana starog 5.300 godina; Paul Greer odnosno Claudio Parantela crtački dopadljivo rešavaju svoje priče; Julie Doucet nastavlja svoj životopis ovog puta snom o revolveraskom obračunu na Divljem Zapadu u kome ona gine; Marcel De Jure iz Los Angelesa (svi autori određeni su gradom u kojem žive a ne državom) autor je zgode o očerupanim pilićima; Anu Lavonen podsmeva se bračnom neverstvu; Ole C. Christensen prati borbu kauboja sa neukroćenim TV aparatom; Dame Darcy Megan varira priču o sveticama izgubljenim u svetovima fantazija; Berend Vonk najajvljuje konačno izmirenje (naravno ne onakvo kakvo se očekuje) čovečanstva za maj 1998. godine; Bart Schoofts priseća se saveta svog 80-togodišnjeg dede.
            “Stripburger” kao poseban specijalitet ima rubriku „Blabla" u kojoj se bavi pojedinim strip autorima i donosi prilično objektivne recenzije strip magazina i albuma, objavljenih širom sveta. Dopuna ovih tekstova su ponude za nabavku mnoštva izdanja o kojima je pisano što je samo potvrda multikulturalnog usmerenja.
            Zaključimo na kraju da je “Stripburger” izrastao u relevantno izdanje za alternativni strip na prostorima ex-Jugoslavije i Evrope.

(Magazin “Košava” br. 34/35. decembar 1997. - januar 1998.)

Нема коментара:

Постави коментар