21. 8. 2012.

NAJMLAĐI SRPSKI PRIPOVEDAČI „Pseći vek – šest pripovedača“, priredio Saša Ilić, izdavač: Beopolis, Beograd, 2000.


Paralelizam jeste konstanta književne scene jer na njoj istovremeno opstaje mnoštvo tokova nejednako osvetljenih pažnjom kritike i publike. U takvoj konstelaciji individualnost pisaca biva svrstavana („u-fijočena“) u razne manje-više smislene kategorije od kojih je jedna i generacijska (s tim što ga ona, po prirodnom zakonu, prati do kraja karijere). Izlazak na literarnu vetrometinu, s druge strane, nagoni mlade autore da se grupišu jer ma koliko im poetike bile raznorodne, kulturološki temelji su im isti (a različiti od onih starijih i budućih generacija). Ista im je i muka proboja i dokazivanja svoje prisutnosti i kvaliteta. „Pseći vek“ je knjiga koja objedinjuje ove potrebe-htenja: na jednom mestu predstavlja šestoricu pripovedača koji su se u periodici, pre svega u časopisu „Reč“, pojavili 90-tih i do sada, uglavnom, nisu uspeli da se ’oknjiže’. Glavni krivac za ovu zbirku, pisac Saša Ilić, u „Reči priređivača“ (koja je i sama zanimljiva priča) izlaže stanje koje su početnici zatekli u vreme objavljivanja prvenaca, analizira ono što su uradili te nalazi zajednički imenitelj za priče u knjizi a on je u bavljenju graničnim stanjima junaka i „s tim u vezi je i lajtmotiv čitave knjige, variran od straha pred usnućem do želje za večitom mladošću“ što je svojevrstan odgovor na veliku temu spavača u srpskoj književnosti (kod Kiša, Pavića, Basare, Petkovića).
            Zbirku otvara pesnik Nenad Jovanović (1973) koji od 1993.g. objavljuje i prozu. Priča „Tibet“ deo je njegovog „porodično-filmskog ciklusa“ urbano-cinične atmosfere. „Kazimirov povratak u zavičaj“ Srđana V. Tešina (1971) povest je o pokušaju fabrikanta testenina da se odredi prema ’realnosti’ i njenom odrazu u filozofiji. „Brodograditelj“ Saše Ilića (1972) dužinom i širinom prodora u život i priklučenija Miloša Hajeka, u vreme I svetskog rata, otkriva piščev nerv za romaneskne zahvate. „Spas“ Borivoja Adaševića (1974) vinjeta je o simbiozi literarnog bratstva i prenosu pozitivne energije reči. Mihajlo Spasojević (1974) u „I svinje ubijaju zar ne?“ ispisuje urnebesni portret lokalnih naravi sa neočekivano morbidnim finalom. Uglješa Šajtinac (1971) razbarušeno parodira mitologijske obrasce „Odiseje“ u svom „Psećem veku“, voljan da ih dovede do apsurda i uzdrži se celomudrenih zaključaka.
            „Pseći vek“ predstavlja pisce koji će narednih godina biti sve prisutniji na srpskoj proznoj sceni, demonstrirajući njihov talenat na koga već sada valja obratiti pažnju.
(2001)

Нема коментара:

Постави коментар