12. 7. 2012.

VINJETE TIŠINE „Smrt Antonija Mihajlovića“ Dušan Belča, izdavač Kulturna zajednica Novog Sada, 1994.


Naslov najnovije knjige Dušana Belče „Smrt Antonija Mihajlovića“ lako će zbuniti čitaoce nedovoljno upoznate sa opusom ovog autora i navesti ih na pomisao - odmah konstatujmo pogrešnu – da je u pitanju treće izdanje njegove zbirke priča iz 1970. godine. Ako je za utehu onima koji greše i žiri za dodelu jedne književne nagrade bio je takođe zbunjen pojavom druge (nove) zbirke istog naslova ali je knjizi, pošto je spoznao svoju zabludu (da nije u pitanju reizdanje knjige iz 1970.) dodelio zasluženo priznanje.
            Knjiga „Smrt Antonija Mihajlovića“ objavljena 1994.g. u stvari je treći, završni segment svojevrsnog literarnog eksperimenta započetog 1970. i nastavljenog 1988.g. Uvodom u trodelnu pripovedačku avanturu možemo smatrati kratki Belčin roman „Dnevnik o Antoniju“ iz 1969. odine, u kome autor istražuje  čudnovate uticaje smrti Antonija Mihajlovića na njegovu okolinu. U godinu dana kasnije publikovanoj zbirci priča Belčina tema je sama smrt Antonijeva, tren u kome život ističe iz ljušture tela. Ista tematika proteže se i kroz preostale dve istoimene knjige, čineći tako omaž sveprisutnoj činjenici življenja, večitoj fascinaciji prelaskom iz bivstvovanja u nepoznato, nedokučivo stanje. Sam pisac, svestan svih ograničenja koja leže na njegovim pripovedačkim ’eksperimentalnim smrtima’, u uvodnoj belešci zbirke, svoje priče definiše kao „pokušaj da iskažem ono što naslućujem o neizvesnosti postojanja“.
            Sedam pripovedaka, sedam smrti i prethodećih im trenutaka koje one nose (a svaka zbirka ima po 7 priča), ma koliko bile različite u pojedinačnom obliku, sadrže i crtu zajedničku za sve. U svima, naime, vlada duboki mir, čak i usred i uprkos grozničavih aktivnosti; mir u kome se otvaraju novi vidici a stvari dobijaju, mada su i dalje na starim mestima, novi izgled i smisao koji daruje konačno, ultimativno saznanje. Antonije, tihi smrtovnik, korača ka toj spoznaji i svakim korakom biva izdvojen iz običnog sveta koji tone u tišinu što se, kao zavesa, spušta i odeljuje ga od svakodnevne bede (i bede svakodnevice). U tom mehuru muka Antonije je nedodiriv, oslobođen ovozemnog, u trenu izdignut na nivo na kome ne postoji nikakva tragedija, bol ili tuga zbog smrti. Postoji samo sveopšta tišina. Ključevi za njeno dosezanje različiti su, od otkrića novih interesovanja i pasija, opčinjenosti prirodom, do povratka u prošlost i detinjstvo, ali rezultat je jedan – mir, izmirenost sa sobom i onim što sledi, blagost koju spoznaja odlaska (prelaska) donosi.
            Završna priča ove zbirke zatvoriće i sam ciklus vraćajući ga na njegove početke. U pravom postmodernističkom maniru Antonije Mihajlović odlučuje da ubije svog tvorca, kao što mu je to ovaj nemilosrdno radio u tri knjige, u prvoj jednom čak i iz čiste ljubomore (jer je junak postao poznatiji od samog pisca). Antonije, dakle ubija pisca i to na način na koji je (opet u prvoj knjizi) i sam ubijen. Ovaj kraj/početak, zatvaranje kruga, po principima nekolikih filozofskih učenja, dokaz je i primene principa tekstualne samosvesti odnosno distance što čitavom projektu donosi novi kvalitet i, uvodeći ga u aktuelna zbivanja na ovdašnjoj književnoj sceni (na kojoj i dalje plamsaju rasprave za i protiv postmodernizma), potvrđuje tvrdnju velikog maga pisane reči H. L. Borhesa da svi veliki pisci i književni pokreti uvek imaju svoje preteče.
            Ovaj prikaz ne ostavlja dovoljno prostora za detaljnija razmeravanja značenja i mistike (neraskidivo vezane za činjenicu smrti) brojeva koji dominiraju čitavim projektom ali potpisnik ovih redova ne može odoleti izazovu da ih makar ne pomene: 7 (proročki broj) pripovedaka u svakoj knjizi, 3 (sveti broj) knjige, ukupno 21 (broj vidovitosti, srećan broj) priča.
            Zaklučimo na kraju da svojom strukturom, fascinantnim trajanjem od čak četvrt veka – što je u ove umetničke oglede o smrti unelo, svakom novom pričom, i novi sloj, nanos značenja u kome se oseća sazrevanje iskustava i ključanje višesmislenosti (što Belča sugeriše, vrlo precizno, malim ali važnim izmenama u uvodnoj belešci, varljivo istoj za sve tri knjige), te razotkrivanjem pomenute distance i samosvesti – koja implicira namerno, svesno iskušavanje varijanti i varijacija (na nivou književnog manira), pripovedački eksperiment nazvan „Smrt Antonija Mihajlovića“ neizostavno skreće pažnju čitalaca i kritike na sebe i svoje vrednosti.
(1995)
            P.S. Godine 2010. Dušan Belča je objavio još jednu knjigu imena „Smrt Antonija Mihajlovića“ (izdavač Prometej, Novi Sad). U uvodnoj napomeni on piše: „Ovih dvanest pripovedaka nije trebalo da bude napisano, jer sam u uvodnoj napomeni  treće sveske ’Smrt Antonija Mihajlovića’ (1994) objavio da je to poslednji pokušaj da se objasne različite smrti mog izmišljenog prijatelja. Vremenom se pokazalo da su žilavost smrti i njene mogućnosti da uništava mog junaka neograničene. Tako se, na radost smrti, ali i života, pojavljuje novih dvanest pripovedaka. A vidim, postoji mogućnost da se sve nastavi.“

Нема коментара:

Постави коментар