Godine
2022. agilana “Čarobna knjiga” je, u reprezentativnoj biblioteci “Stari
kontinent”, započela celovito i hronološko objavljivanje još jednog klasika
9. umenosti - stripa “Riđobradi”. Dvojac koji je započeo ovaj serijal
činili su scenarista (koji je, pre toga, bio i crtač) Žan-Mišel Šarlije (1924-1989)
i crtač Viktora Ibinon (1924-1979); njih dvojica već su sarađivali
(između ostalog, od 1949. do 1952. godine, na ilustrovanoj biografijj gusara Roberta
Sirkufa u tri toma) a stripu o piratima i gusarima, jedrenjacima na toplim
morima Kariba, basnoslovnim bogatstvima, hrabrosti i surovosti, slobodi
otetoj od kraljeva i velikaša, razuzdanosti u vrelim noćima punim ruma, na
peščanim plažama – nisu mogli da odole. Uostalom ova tema bila je, još od Stivensonovog
romana “Ostrvo s blagom” (1883), mila svim malim i velikim dečacima i
neodoljivo je mamila i dražila publiku da čita valjane ali i petparačke romane,
gleda filmove i čita stripove. Posle raznih odlaganja ključni trenutak
je nastupio kada je osnovan strip nedeljnik “Pilot”; Šarlije, kao glavni
urednik, odlučuje da u prvi broj ubaci i gusarski strip, smišlja priču o
hrabrom i surovom gusaru Riđobradom, ubeđuje prezaposlenog Ibinona da se
prihvai crtanja i 29. oktobra 1959.g. u prvom broju “Pilota” započela je
epizoda “Demon sa Kariba”. Ibinon je pre iznenadne smrti nacrtao
18 epizoda Riđobradog a nedovršene epizode je docrtao Žiže; Šarlije
je nastavio da smišlja avanture Riđobradog, sarađujući sa drugim
crtačima, do 24. epizode, “Pobunjenici sa Jamajke”, nakon koje je
prestao da radi a dve godine kasnije je preminuo. Serijal je nastavio da izlazi
do 2006.g. kada je izdavač “Dargo” objavio njegov završetak (mada je
Mark Burže, poslednji crtač ustvrdio da će se, u
budućnosti, vratiti serijalu). Serijal je bio veoma popularan u Francuskoj,
Belgiji i Holandiji (u stripu “Asteriks” Gali malo-malo sreću
piratsku posadu koja je ista ona iz “Riđobradog”); na prostorima bivše Jugoslavije
strip je objavljivan u nizu izdanja, od legendarne “Panorame”,
“Stripoteke”, “Eks almanaha” do “Giganta” i “Supera”.
Epopeja započinje 1715.g. na karipskim
morima, kada španski galeon napada brod “Crni soko” kome je kapetan Riđobradi
“(…) najokrutniji i najozloglašeniji pirat koji je ikada plovio okeanom (…)
strah i trepet sedam moraI”. Ovaj “Demon sa Kariba” ne priznaje
predaju i još nikoga nije poštedeo! Ali ovog puta će poštedeti bebu koga usvaja
i daje mu ime Erik. Slede beskrajne avanture, morske bitke, potere i
bekstva iz bezizlaznih situacija, planovi i prevare… Erik odrasta pod
patronatom Tronogog, gusara sa drvenom nogom koji ga podučava, i crnog
džina, bivšeg roba, Babe. Kada Riđobradi i Tronogi više
nemaju čemu da nauče Erika, Riđobradi šalje sina u London da se
upiše na kraljevsku pomorsku akademiju. Posle još mnogo novih avantura Erik
se vraća u Tortugu, centar piratske republike, sa oprostom kralja
Francuske i imenovanjem Riđobradog za kraljevskog gusara (pirati
su razbojnici za svoj groš a gusari razbojnici u kraljevoj službi). Ali Riđobradog
i njegovog broda nema! Erik saznaje da mu je otac otišao u potragu
za izgubljenim actečkim gradom u džunglama Jukatana jer tamo leži
basnoslovno blago! Za ovo zlato su zainteresovani i piratski admiral Morgan,
lepa i opasna Konča koja je bila Morganova miljenica ali se
zaljubila u Erika; na strani Španaca blago traži i veliki inkvizitor
Don Skarpato kao i nekolicina većih i manjih igrača. Erik će morati
prvo da oslobodi oca iz tamnice pa da svi oni prođu kroz džungle i močvare, da
pronađu grad, prežive lukave klopke u actečkim piramidama, nadmudre brojne Špance
u neravnopravnoj borbi, i da sve vreme budu oprezni, dovitljivi, hrabri, humani
ali i nemilosrdni… Riđobradi i Erik će uspeti u svojim namerama i u
ponovo osvojenom “Crnom sokolu” isploviti na otvoreno more ali njihovi
neprijatelji će ih čekati u zasedi!
Šarlije je napisao čistokrvnu,
adrenalinsku avanturu sa nekoliko linija dešavanja koje se neočekivano zapliću
i prepliću; tenzije ni malo ne popuštaju pa dok se jedan zaplet još nije
završio već je otvoren novi koji “vuće” priču sve dalje i dalje. Šarlije
je u “Riđobradom” (kao i u “Bluberiju” za koga je takođe pisao
scenarija) bio sklon da priče stvara u serijama albuma; tako priča o actečkom
blagu ima čak četiri dela “Ostrvo izgubljenih lađa” (objavljena u 8.
knjizi), “Nestali sa ‘Crnog sokola’”,
“Prokleto zlato Huakapaka” i “Grad smrti” (objavljene u 9. knjizi). Iz
predgovora čitalac saznaje da je na početku crtanja epizode “Nestali sa
‘Crnog sokola’” Žiže preminuo. Šarlije i izdavači su pokušali da
angažuju Lorga, Žižeovog sina koji je do tada pomagao ocu ali on,
ispostavilo se, nije mogao samostalno da završi album; spasonosno rešenje je
bilo angažovanje prekaljenog profesionalca Gatija koji je bio sposoban
da album nacrta u Žižeovom stilu da bi u sledećim albumima polako uvodio
svoj crtački stil kao i slobodniju montažu tabli koja potcrtava dinamiku akcije
i celokupnu uzbudljivost priče.
Rečju, i ovaj album potvrđuje da je “Riđobradi”
nesporni klasik gusarskog strip žanra i istinski praznik za sve koji su,
mladi duhom, skloni romantici i avanturama na “debelim morima” i egzotičnim
predelima.
(“Dnevnik”, 2025.)
Нема коментара:
Постави коментар