16. 12. 2024.
9. 12. 2024.
USAMLJENI KAUBOJ NA ZALJUBLJENOM KONJU – „Talični Tom knjiga 16: 1978-1981“ izdavač „Čarobna knjiga“ 2024.
Godine 2021. „Čarobna knjiga“ je, u okviru biblioteke „Stari kontinent“, započela gigantski projekat objavljivanja svih dogodovština Taličnog Toma, kauboja koji poteže revolver brže od svoje senke, što je podrazumevalo preko 80 albuma ovog serijala! Istini za volju, brojka nije prevelika ako se zna da je Talični star (ili mlad) već (ili tek) bezmalo 80 godina! Davne 1946. godine stvorio ga je Moris De Bever (1923-2001), belgijski karikaturista, strip crtač i ilustrator; Moris je kompletan autor stripa sve do 1957.g. kada ulogu scenariste preuzima Rene Gosini (1926-1977); posle Gosinijeve smrti scenarije za Taličnog je pisalo više autora a posle Morisove smrti angažovano je nekoliko crtača da nastave serijal koji izlazi i danas. „Čarobna knjiga“ objavljuje avanture Taličnog prema integralnom izdanju kuće „Laki Komiks“ koje važi za najtačnije i najpotpunije. „Talični Tom“ spada u najpopularnije komične stripove druge polovine XX veka u Evropi; doživeo je mnoštvo izdanja, prešao na male i velike ekrane a njegov lik i replike, posebno u perodu kada je ingeniozne scenarije pisao Gosini, postale su deo popularne kulture tog vremena. U bivšoj Jugoslaviji Talični je bio omiljen među stripoljubcima svih uzrasta a pojavljivao se u bezbrojnim publikacijama počev od „Crtanih romana“ (u kojima je kršten kao Srećko Munja), „Kekeca“, „Politikinog zabavnika“, „Caka“, „Biser stripa“... Kao kolor album je štampan u „Asteriksovom zabavniku“, edicijama „Dečijih novina“, „Politike, „Maverika“, „Veselog četvrtka“... Hronološko i tehnički kvalitetno objavljivanje celokupnog serijala svakako raduje kako osvedočene stripadžije tako i one koji ulaze u svet „priča u slikama“ osobito jer su, uprkos proteku vremena, avanture usamljenog kauboja i dalje vrcavo razgaljujuće i duhovite.
(„Dnevnik“,
2024.)
1. 12. 2024.
ISTORIJA BEZ I - ILIJA BAKIĆ; Prikaz IVANA MILAKOVIĆ blog HRONIKA MAČJEG ŠKRABALA
Elem, nakon knjige koja se pozabavila različitim aspektima i
pokretima u naučnoj fantastici, dobijamo knjigu čiji nam eseji nude nešto
konkretnije: u prvom delu tu je petnaestak konkretnih autora (u ovom slučaju,
stranih; ima Bakić i knjigu koja se bavi domaćim autorima, Prilozi za
istoriju novije srpske žanrovske književne fantastike, Solaris,
2024) koji su stvarali ili stvaraju u dvadesetom i dvadeset prvom veku, plus
neka njihova dela, dok se u drugom delu razmatra tridesetak naučnofantastičnih
knjiga nastalih u različitim epohama (tu su kako Herbert Džordž Vels i Džek
London, tako i, recimo, Vilijem Gibson).
Sve te autore, kao i njihove knjige o kojima je pisano,
možete da čitate i na srpskom (ili skoro sve, možda se nađe neki izuzetak). I,
mala zanimljivost, Bakić se bavio knjigama koje su izdali manji izdavači, tako
da tu nećete naići na (na primer) Lagunina izdanja kojih ima u svakoj knjižari,
ali ćete saznati za neke vrlo interesantne naslove koji su vam možda promakli.
Sad, s obzirom na to da su svi ti eseji ranije objavljeni u
različitim dnevnim novinama, magazinima, časopisima, ovde je bilo neophodno
skraćivanje, a negde i izbacivanje dosta toga kako bi se izbegla ponavljanja (i
opet ih tu i tamo ima, da tekst ne bi bio iskasapljen do besmisla); i tako, ako
ste neke od tih tekstova ranije čitali (a vrlo verovatno jeste, ukoliko u štampi
čitate o delima naučne fantastike), biće vam poznati, a opet, neće to biti baš
ono čega se sećate. Što može da stvori zanimljiv osećaj.
A ako ništa od toga niste čitali ranije? Onda imate celu
jednu knjigu za otkrivanje i uživanje u istom (pod pretpostavkom da vas naučna
fantastika iole interesuje); negde ćete se složiti sa autorovim razmišljanjem i
procenom, negde možda i nećete, ali svakako ćete dosta toga saznati i napraviti
sebi spisak interesantnih knjiga za čitanje.
A onda sledi novo uživanje u čitanju…
https://ivanamilakovic.wordpress.com/2024/11/21/istorija-bez-i-ilija-bakic/
28. 11. 2024.
25. 11. 2024.
ŠIROM OTVORENA VRATA ISTORIJE - Povodom knjige „Sentimentalne šetnje kroz Vršac“ Dušana Belče; izdavači Gradska biblioteka Vršac i Autorski atelje „Ugao“ Vršac, 2024.
(2024.)
17. 11. 2024.
10. 11. 2024.
4. 11. 2024.
POSTLJUDI NA DRVOSVETU – „Lovci na nektar“ Ristorčelija i Ženfora; izdavač „Čarobna knjiga“ 2023.
(„Znak Sagite“ broj 27, 2024.)
31. 10. 2024.
AVANTURE KONTRAVERZNOG ALBINO (ANTI)HEROJA – „Elrik od Malnibonea“ Deo prvi i drugi, Majkla Murkoka; izdavač „Čarobna knjiga“ 2023.
(„Znak
Sagite“ broj 27, 2024.)
30. 10. 2024.
POBUNA PROTIV STVARAOCA – „Frankenštajn: U ime oca“ Marka Konava i Korado Roia; izdavač Čarobna knjiga, 2024.
(“Dnevnik”, 2024.)
29. 10. 2024.
I DALJE U NEISTRAŽENIM VODAMA - "Od šapata do vriska" Goran Skrobonja; izdavač Laguna, 2024.
И ДАЉЕ У НЕИСТРАЖЕНИМ ВОДАМА Приказ књиге Горана Скробоње „Од шапата до вриска, приче страве и фантастике“
27. 10. 2024.
13. 10. 2024.
7. 10. 2024.
DOBRODOŠLA STRIP ČITANKA – Prikaz izdanja „Classic Comics – Science Fiction, Fantasy & Horror“ Udruženje građana fanovi naučne fantastike SCI&FI iz Beograda, 2024.
U davnim godinama druge polovine prošlog veka (i prošlog milenijuma), u (ovdašnjoj) zemlji koja više ne postoji, stripovi su bili svakodnevna literatura nekoliko generacija dečaka. Iako su bili Titovi pioniri i omladinci neodoljivo su ih privlačile „priče u slikama“ koje su poticale iz zlog, kapitalističkog sveta. Stripu nisu uspeli da naude ni partijski dušebrižnici; u jesen 1971. godine na kongresu kulturne akcije u Kragujevcu strip je (uz ostalu žutu štampu: roto-romane, razna zabavna i erotsko-pornografska izdanja) označen kao „šund“ (čak su, u silnom poletu, stripovi - spaljivani na lomači!) i kao takav dodatno oporezovan posebnim zakonom koji je stupio na snagu 1972. Primena zakona dovela je do gašenja više strip izdanja, npr „Biblioteke Lale“, ali je strip ipak opstao jer je hranio dečačku maštu i želju za avanturama od Divljeg zapada, preko debelih mora kojima krstare gusari do beskraja svemira koji krije svakojaka čudesa i čudovišta. Jeftine sveske – cena je dugo bila 1 dinar – sa šarenim koricama, štampane na jeftinom novinskom papiru sa lošim otiskom, išle su iz ruke u ruku i odvodile dečake (devojčice su uglavnom prezirale stripove kao još jednu dečačku zaluđenost) u druge svetove. Bezbrojne edicije su se pojavjivale, trajale i gasile donoseći mnoštvo uzbudljivih priča. I činilo se da taj izvor nikada neće presušiti. Ali, kako narod iskusno konstatuje „sve što je lepo ima kraj“, vreme stripovskog raja moralo je da se završi i taj kraj se poklapao sa krajem države u kojoj su stripovi bujali.
(„Dnevnik“,
2024.)
17. 9. 2024.
РЕЧ КРИТИКЕ "Вилијам Гибсон или фрагментарни поглед на кибер-панк" Илијe Бакићa 08.09.2024 Пише: Дневник
Илија Бакић (1960) је песник, приповедач, романсијер, есејиста,
књижевни и стрип критичар. Велики део књижевног и теоретичарског рада му је
везан за фантастику и авангардну књижевност, а у овој студији коју је издао КЦВ
„Милош Црњански“ бави се кибер-панком, његовом историјом и карактеристикама, са
нарочитим фокусом на најважнију фигуру овог научнофантастичног покрета (или
под-жанра), Вилијама Гибсона.
У овој изузетно занимљивој, исцрпној и приступачној студији
Бакић покрива и објашњава основне постулате кибер-панка међу којима су слика
будућности која подразумева две реалности (физичку и виртуелну), глобалну
превласт мултинационалних компанија и сурову отворену арену неконтролисаног
неолибералног капитализма, а све то на позадини света који је на рубу колапса.
Потреба кибер-панка да се повеже са стварношћу и окрене друштвеној критици
огледа се и у имену, па Бакић подсећа на везу која се често заборавља:
„Кибер-панк је знао да ће будућност бити лоша али није имао никакав рецепт да
се она избегне или да се суноврат ублажи, управо онако како су то оригинални
музички панкери певали: Нема будућности за тебе.“
Уз Гибсона као оца покрета писаца побуњених против окоштале
научне фантастике која у том тренутку више није имала никаквих веза са
савременошћу и стварним светом Бакић скреће пажњу на Рукера, Шинера, Стерлинга
и друге савременике. Нова генерација писаца тражила је другачији приступ жанру
који је по њима испао из токова – „није необично да су рок видео спотови са
СФ-а скинули круну и ставили је на своју главу. Покрет, узбуђење, боје,
безбрижни визионарски порив наћи ћете у обиљу у видео производима, који су се
од рођења ослањали на СФ“, писао је Стерлинг тада критикујући писце. И узбуђење
и визију научној фанастици донео је Гибсон својим чувеним „Неуромансером“.
ЦИТАТ
Кибер-панк је променио
жанровску иконографију; потиснута су, нестала или заборављења свакојака
Галактичка царства, баш као и агре-сивни или збуњени ванземаљци,“буљоока
чудовишта“, луди научници и крхке плавуше које упадају у невоље и вриште.
Свемир је (п)остао хладан и равнодушан а Земља пренасељена, на ивицама еколошке
и енергетске катастрофе, огрезла у масовну беду, локалне ратове (који не
искључују и тактичке нуклеарне ударе) и баснословно богатство корпорацијских
врхушки које у обичној и виртуелној стварности контролишу масе.
Гибсон као централна фигура остаје и средишња тачка Бакићевог
интересовања у овој студији – „Неуромансер“ отвара сасвим нове хоризонте у
спекулативној фикцији: „то је ванредно избалансиран текст оштре акције“, пише Бакић,
“у ком Гибсон од прве странице бомбардује, пуца из свих (литератури знаних)
оружја“.
Настасја
Писарев