Ursula Legvin
(1929-2018) ubraja se među najzapaženije autore žanrovske fantastike druge
polovine XX veka, Ona je postigla ono što je uspelo samo retkim autorima
(kakvi su Bredberi, Zelazni, Silverberg): da se njena dela u žanrovima naučne
i epske fantastike smatraju za vrhunska
odnosno nezaobilazna u istoriji žanrova. U domenu naučne fantastike
Legvinova je, svojim romanima i kraćim prozama iz „Hainskog ciklusa“
(među njima su najznačajniji romani „Leva ruka tame“ iz 1968, „Čovek
praznih šaka“, 1974, „Svet se kaže šuma“, 1976 „Pričanje“,
2000) kao i nizom samostalnih knjiga (pre svih izuzetnim romanom „Stalno se
vraćajući kući“, 1985), reprezent seriozne literature distancirane od
masovne petparačke, šund prakse započete između dva rata i nastavljene u prvim
godinama posle Drugog svetskog rata. Njena temeljnost u promišljanju svetova
i društvenih ustrojstava na njima, duboko sagledavanje socijalno-psiholoških
posledica napretka u tehničkim naukama ali i tehnologija vladanja podanicima,
udružena sa zavidnom spisateljskom veštinom, donela joj je uvažavanje
literarnih znalaca iz tzv glavnog književnog toka što je svakako uticalo i na
promenu generalnog stava akademske kritike prema naučnoj fantastici kao
paraliteraturi. Uporedo sa ovim usmerenjem Legvinova je pisala knjige
koje pripadaju epskoj fantastici odnosno žanru koji anglosaksonski pisci
(prvi je 1969.g. bio Aleksandar Lojd) i teoretičari određuju kao „visoka
fantastika“ (mada, istini za volju, ne postoji opšteprihvaćeno značenje tog
termina). Ključno delo Legvinove u ovom žanru je cikus „Zemljomorje“
koji čine dve trilogije i niz pratećih priča. Prvi roman „Čarobnjak
Zemljomorja“ iz 1968, uvrštavan u „omladinske romane“, zadobio je
veliku popularnost te je ušao i u programe obavezne školske lektire. Za ovim su
sledili romani „Grobnice Atuana“ (1971) i „Najdalja obala“
(1972). Tek 18 godina kasnije Legvinova se vratila Zemljomorju
romanom „Tehanu“ (1990) za kojim su sledila zbirka „Priče iz
Zemljomorja“ i roman „Drugi vetar“ (obe knjige izlaze 2001).
Poslednje priče iz ciklusa su „Oderonova kći“ (2014) i „Vilin konjic“
(2018). Zemljomorje je svet prekriven okeanom iz koga se izdiže niz
arhipelaga. Ostrva naseljavaju različite ljudske rase (ima i zmajeva koji se
kriju od njih) na različitim stepenima tehnološkog, religijskog i državnog
razvoja. Na ostrvima Zemljomorja postoji i funkcioniše magija, ona
divlja i ona kultivisana, koja se izučava u posebnim školama na ostrvu Rouk. Nekoliko je junaka ovih
dela: Ged, čarobnjak sa čijim odrastanjem, školovanjem i delanjem ciklus
započinje, Tenar, njegova životna izabranica, Tehanu, koja uprkos
traumama postaje moćna heroina, mladi princa Lebanen koji će izrasti u
dogoočekivanog kralja Arhipelaga, Irijan, ratnica i čarobnica... Kao i u
„Hainskom ciklusu“ i u delima o Zemljomorju, Legvinova temeljno
promišlja kako mitološke i arhetipske odnose i situacije tako i živote junaka
koje prati od prvih koraka (kako je to u klasičnim bildunsromanima)
preko razvoja i zenita njihovih snaga i moći do starenja i neminovnog svođenja
životnih bilansa.
Knjige
Ursule Legvin predmet su pomnog proučavanja brojnih teoretičara širom
sveta. Korpusu ovih studija priključuje se i monografija „Zemljomorje Ursule
Legvin kao delo visoke (epske) fantastike“ Save V. Stamenkovića (1983) koju
je objavio Niški kulturni centar. Osnov knjige je autorova doktorska disertacija
koju je on proširio i ažurirao, sintetizujući dosadašnja razmatranja ove teme (vidljiva u impozantnoj
bibliografiji sekundarne literature) i nadograđujući ih svojim tezama. Stamenković
ciklus o Zemljomorju analizira iz različitih vizura: nakon uvodnih
razmatranja termina visoka fantastika te odnosa Zemljomorja prema
žanrovskom nasleđu, pre svega Tolkinovim delima, ali savremenim delima
(npr. R. R. Martinovog „Pesmi vatre i leda“), razmatraju se
karakteristike geografije Zemljomorja,
funkcionisanje magije, religije i mitologije na ostrvima. Razvoj junakinja i
junaka ciklusa posmatra se kroz postavke teorije o putu heroja Džozefa
Kembela odnosno puta heroine iz teza Morin Murdok. Uz primenu
teorije mogućih svetova Lubomira Doležala odnosno „ženskog pitanja“
i „ženskog romana“, faminističkih i kvir teorija, ekokritike i
imagologije, autor razotkriva i odnos druge trilogije, utemeljene na
taoističkim učenjem o sveopštoj ravnoteži elemenata, prema početnoj trilogiji,
prepoznajući elemente u kojima je Legvinova izvršila reviziju svojih početnih
stavova odnosno pomerila dotadašnje granice žanra otvarajući vrata novim
idejama i stavovima. U svetlu ovih sagledavanja, studija „Zemljomorje Ursule
Legvin“ Save V. Stamenkovića vispren je i intrigantan uvid u serijal o Zemljomorju
kojim se on otkriva kao respektabilno, kompleksno i višedimenzionalno delo koje
duboko korespondira sa najdubljim slojevima iskustva ustrojstva ljudskih
zajednica i njenih jedinki i kome se svakako treba vraćati radi čitalačkog
uživanja ali i mudrih, trezvenih pouka.
(„Dnevnik“,
2023.)
Нема коментара:
Постави коментар