Vrlo brzo nakon prvog toma agilna i sistematična „Čarobna knjiga“ objavila je drugi i treći tom serijala „Tornjeva Boa-Morija“ zaokružujući tako ovaj biser 9. umetnosti originalno objavljen u 10 tomova. “Tornjevi…” su definitivno krucijalni serijal koji je, u periodu od 1984. do 1994. godine, napisao i nactao Herman Ipen (1938), živi klasik francusko-belgijske strip škole druge polovine XX veka. Nakon šegrtovanja kod znamenitog Grega („Bernard Prins“, „Komanča“) Herman se 1979.g. smelo otisnuo u samostalne stvaralačke avanture kao kompletni autor „Džeremaje“ u kome je uspešno spojio naučnu fantastiku i vestern. Sledeći korak bili su „Tornjevi Boa-Morija“, započeti 1983. godine koji su ekspresno imali premijeru (istina u crno-beloj verziji) i na prostorima Jugoslavije u legendarnom magazinu „Strip art“ (kasnije su reprintovani u kolor albumima „Marketprinta“). “Tornjevi..” su dobili i nastavak u 5 albuma pod naslovom “Boa Mori” koji je Herman crtao po scenarijima svog sina Iva. Izdanje “Čarobne knjige”, tvrdoukoričeno i u punom koloru, u prva dva toma sadrži po tri epizode da je treći tom, kako bi se serijal zaokružio, obimniji i sabira četiri epizode.
27. 12. 2021.
BLISTAVA PANORAMA SREDNJEG VEKA - „Tornjevi Boa-Morija 2 i 3“ Hermana; izdavač „Čarobna knjiga“ 2021.
Vrlo brzo nakon prvog toma agilna i sistematična „Čarobna knjiga“ objavila je drugi i treći tom serijala „Tornjeva Boa-Morija“ zaokružujući tako ovaj biser 9. umetnosti originalno objavljen u 10 tomova. “Tornjevi…” su definitivno krucijalni serijal koji je, u periodu od 1984. do 1994. godine, napisao i nactao Herman Ipen (1938), živi klasik francusko-belgijske strip škole druge polovine XX veka. Nakon šegrtovanja kod znamenitog Grega („Bernard Prins“, „Komanča“) Herman se 1979.g. smelo otisnuo u samostalne stvaralačke avanture kao kompletni autor „Džeremaje“ u kome je uspešno spojio naučnu fantastiku i vestern. Sledeći korak bili su „Tornjevi Boa-Morija“, započeti 1983. godine koji su ekspresno imali premijeru (istina u crno-beloj verziji) i na prostorima Jugoslavije u legendarnom magazinu „Strip art“ (kasnije su reprintovani u kolor albumima „Marketprinta“). “Tornjevi..” su dobili i nastavak u 5 albuma pod naslovom “Boa Mori” koji je Herman crtao po scenarijima svog sina Iva. Izdanje “Čarobne knjige”, tvrdoukoričeno i u punom koloru, u prva dva toma sadrži po tri epizode da je treći tom, kako bi se serijal zaokružio, obimniji i sabira četiri epizode.
13. 12. 2021.
POGUBNI SJAJ METROPOLA I PROVINCIJA - “Privlačne utvare” Dejan Mak; izdavač KOV 2021.
(“Dnevnik”, 2021.)
12. 12. 2021.
KA KRAJU SVETA, KSANDER - ILIJA BAKIČ; izdavač AGORA, 2021.
4. 12. 2021.
LJUDSKA GRLA ILI LEVORUKI - ILIJA BAKIĆ; izdavač SOLARIS, 2021.
30. 11. 2021.
PLEMENITE I SETNE VINJETE IZ PROŠLIH VREMENA – “Spavač u dolu” Olge Ostojić Belča; izdavač Prometej, Novi Sad 2021.
Skorašnja pojava (u izdanju novosadskog “Prometeja”) novog romana Olge Ostojić Belča, zapažene spisateljice starije srednje generacije, svakako je izuzetno prijatno iznenađenje za sve literarne znalce. Olga Ostojić Belča, romansijerka, pripovedač, pesnikinja, esejista i vrsni prevodilac, spada u sam vrh autora koji su pisali realističku poetsko-refleksivnu prozu, visokog stilskog rafinmana i kao relevantni prepoznati u nekolikim pregledima-panoramama savremene literarne scene. Već prvim romanom “Smrt godišnjeg doba” iz 1963. godine spisateljica je odredila svoj stilski “modus operandi” i svakom novom knjigom produbljivala ga i cizelirala postižući zavidne umetničke rezultate. Ona je precizno, tanano i pronicljivo ponirala u psihologiju svojih junaka, u dinamiku složenih porodičnih odnosa odnosno u duh varošica, prepličući vremenske linije prošlosti i sadašnjosti. U svemu tome uspevala je da bude naoko jednostavna, polenta i duhovita; naravno, ta je jednostavnost rezultat velikog majstorstva u stvaranju priča i njihovom pretvaranju u reči i rečenice.
(“Dnevnik”, 2021.)
22. 11. 2021.
BIZARNA POIGRAVANJA SLUČAJA KOMEDIJANTA – „SVA LICA SLOBODE“ Predrag Đurić; izdavač Studentski kulturni centar Novi Sad, 2021.
Predrag Đurić (1974), scenarista, kritičar, teoretičar, izdavač i propagator 9. umetnosti, predstavlja se znatiželjnim čitaocima omnibus strip albumom „Sva lica slobode“, koji je, ove godine, objavio Studentski kulturni centar Novi Sad, pod uredničkom palicom Jovana Gvera. Između korica nalazi se 20-tak kratkih stripova za koje je Đurić napisao scenarija a slike su potekle iz pera i četkica desetak crtača (najčešći je Vlado Nikolovski) različitih generacija, senzibiliteta i likovnih tehnika koji variraju od precizne realističnosti do karikaturalnosti i „novoprimitivističkog“ crteža.
(„Dnevnik“, 2021.)
15. 11. 2021.
KAD PAS ZAHARIJE TELEFONSKI PRETI MAČKAMA ili VESELI DUET DŽANGRIZAVACA – “Vršnjaci prvi tom” Arkasa; izdavač: Čarobna knjiga, 2021.
Kao sve druge umetnosti i strip, 9. umetnost, postoji i uspeva, bez obzira na predrasude i očekivanja na različitim meridijanima. Iznenađenost pred pojavom nekog stripa iz “nestripskih zemalja” ponajpre je posledica masovne produkcije i agresivne propagande konfekcijsko-korporacijskog strip iz SAD odnosno nedovoljne obaveštenosti prosečnih čitalaca. Stoga je zadatak izdavača koji zaista cene strip da upoznaju znatiželjne ljubitelje sa delima koja su, neopravdano, izvan medijske pažnje poslovično “velikih” strip scena. Svoj doprinos ovom prosvetiteljskom zadatku daje agilna “Čarobna knjiga” a najnoviji primer je prvi tom stripa “Vršnjaci” koji se kao specijalno izdanje pojavio u ediciji “Stari kontinent”. Kompletan autor stripa je grčki umetnik skriven iza imena Arkas (od mitološkog Arkadija) koji se retko pojavljuje u javnost (pretpostavlja se da je psihijatar ili profesor univerziteta); Arkas u dnevnim novinama, časopisima i albumima, objavljuje stripove još od 1981.g. i stekao je zavidnu popularnost i kritičarsko uvažavanje. Stripadžije sa dužim pamćenjem sa ovih prostora lako će se setiti njegovog stripa “Doživotni” - o zgodama i nezgodama kratkovidog političkog zatvorenika osuđenog na 622 godine zatvora koji vreme provodi u nadmudrivanju i gloženju sa pacovom Montehristom - koji je objavljivan u dnevnim novinama, 2002.g. kao poseban dodatak a zatim i u četiri sveske. Od tada do danas Arkas nije svojim crnim humorom razveseljavao, zbunjivao i rastuživao ovdašnje ljubitelje “priča u slikama”. Otuda su “Vršnjaci” itekako dobrodošli povratak jednog vrsnog, intrigantnog autora.
8. 11. 2021.
ČUDNA ZVERKA PALOMBIJSKA – “Marsupilami 1” Frankena, Batama, Grega i Jana; izdavač Čarobna knjiga 2021.
1. 11. 2021.
IMAGINARNI FILOZOFSKO-MISTIČNI DIJALOG – Povodom knjige „Između udaha i izdaha“ Budimira Babića; samostalno izdanje autora, 2021.
Ime-naslov je, kako su to tvrdili stari Latini, sudbina. Otuda ih ne treba olako shvatati. Pa, dakle, ni naslov knjige „Između udaha i izdaha“. Jer, šta je, zaista, između udaha i izdaha? Zanemarljivi tren telesne rutine ili beskrajni, neponovljivi (mikro/makro) kosmos? Blažena nesvesnost ili put u duboku sves(nos)t? Potvrda prolaznosti ili dokaz izdizanja u visoke sfere postojanja? Kakav god da je odgovor, pre nego se formuliše nužno je ispunjavanje krucijalnog elementa – nužna je spoznaja tog trena a preko nje sveukupnog okruženja i iskustva. A put do spoznaje težak je, zahtevan i prepun velikih tajni i kobnih zamki. Oni koji su voljni da krenu njime moraju biti spremni na samoodricanja, nerazumevanje, osporavanje, poricanje i stradalništvo. Ipak, za retke i odabrane izazov tog puta neodoljiv je, čak životno nasušan. Trag takvih posvećenika-izuzetnika moguće je pratiti kroz celokupnu ljudsku istoriju od antičkih filosofa, ranohrišćanskih mislilaca, islamskih mistika, dalekoistočnih mudraca...
„Između udaha i izdaha“ je imaginarni filozofsko-ezoterijski dijalog različitih epoha i tradicija podstaknut začudnim i zadivljujućim životom, delom i stradanjem duboko misaonog, osetljivog i radoznalog bića koje je postavilo neka od temeljnih pitanja materijalnog i duhovnog sveta i pokušalo da formuliše odgovore na njih, ovde predstavljene kao „Fragmenti zagubljene zaostavštine izneti hronološkim redom njihove pojave“ uz napomenu „Fragmenti tekstova iz zaostavštine koja verovatno pripada Suhravardiju ne poklapaju se ni sa jednim poznatim dokumentom iz tog vremena“. Oslobođen obaveze da se striktno drži faktografije autor prati tokove duhovne energije ideja koje zrače kroz buduće vekove u obliku stihova izuzetne prefinjenosti, priča tananih značenja i višesmisleno intigantnih dijaloga. Sveukupni značenjski naboj knjige uveliko premaša skromni broj njenih stranica.
(„Dnevnik“, 2021.)
25. 10. 2021.
ŠTA KRIJU MRAČNI SNOVI? – „Neznanac u mom grobu“ Margaret Milar; izdavač Čarobna knjiga 2021.
U ediciji „Najbolji krimi-romani sveta“ izdavačke kuće „Čarobna knjiga“ upravo se, posle romana Hameta, Čendlera i Mekdonalda, pojavio roman „Neznanac u mom grobu“ Margaret Milar (1915-1994), autorke koju (osim što je pominju kao suprugu jednog od legendarnih pisaca posleratnih tvrdih krimića – Rosa Mekdonalda) svi pregledi kriminalističke literature u drugoj polovini XX veka navode kao najbolju predstavnicu „psihološkog krimića“ odnosno sličnih „pravaca“ kojima je, uprkos svoj raznovrsnosti, zajednički imenilac da nisu direktni nastavljači tradicija niti engleske škole predratnog detektivskog krimića niti američke škole tvrdo kuvanog krimića. Milar je u svojim delima išla sasvim drugim putevima: u 20-tak njenih romana i nizu kratkih priča detektivi, kriminalci i policajci vrlo su retko glavni junaci; mada je objavila par romana u kojima je opisala doživljaje advokata-detektiva Toma Aragona, psihologa-detektiva dr Pola Praja ili inspektora Sandsa njeni protagonisti su uglavnom „mali, obični ljudi“ koji sticajem okolnosti postaju zločinci ili žrtve. Milar je manje opisivala akcije ili same istrage a više mentalne sklopove svojih junaka, analizarajući okolnosti iz prošlosti koje su ih formirale kao ličnosti sa mnoštvom mana, slabosti i tek ponekom vrlinom. Zbog toga njena dela izmiču prepoznatljivim kriminalističkim obrascima i ne posežu za uobičajenim razrešenjima – što podrazumeva izostanak katarze ili moralne satisfakcije. Njeni romani su specifične sociološke studije manjih gradskih sredina sa pripadajućim tabuima i predrasuda odnosno sa tipičnim profilima ljudi koji u njima žive. Ovakav tretman kriminalističkih tema blizak je delima pisaca tzv seriozne literature koji su žanrovske matrice koristili u svojim dela (kao npr Fokner, Grin, Kingsli...). Agata Kristi, „velika dama zločina“, visoko je cenila literaturu koju je stvarala Milar i nije propuštala priliku da je pomene kao primer kvalitetnih krimića; za roman „Neznanac u mom grobu“ Kristi je ustvrdila da je „izuzetno originalan“ što svakako nije zanemarljiva preporuka imajući u vidi kakve je zaplete Kristi umela da osmisli.
(„Dnevnik“, 2021.)
18. 10. 2021.
ZAČUDNI SUSRETI NA KRVAVOM BOJNOM POLJU ili KORTOVE DEČAČKE ŽUDNJE ZA OTKRIVANJEM TAJNI – „Mladost“ Huga Prata; izdavač „Darkwood“ 2021.
(„Dnevnik“,
2021.)
11. 10. 2021.
IZMEĐU BEZVREMENE MOĆI I KRHKE ETIKE – „Paganin“ Bobana Kneževića; izdanje „Everest media“ 2020.
(„Dnevnik“,
2021.)
10. 10. 2021.
“Perfektni perfekt” Ilije Bakića konačno kao zasebna knjiga!
Povodom 30 godina od nastanka, objavljeno je bibliofilsko izdanje romana „Perfektni perfekt“ Ilije Bakića. Roman se do sada nije pojavio kao zasebno izdanje; godine 2013. objavljen je u 45. broju časopisa „Unus Mundus“ (urednik Stevan Bošnjak, izdavač Niški kulturni centar).
„Perfektni perfekt“ je pisan u manirima postmodernizma odnosno dekonstrukcije sa jasnim uticajem neoavangardnih iskustava. Višeslojna priča dešava se u antiutopijskom okruženju militarizovanog društva u kome junak, pripadnik oružanih snaga trajno stacioniran u kasarni, pokušava da organizuje svoj život tako da mu, pored redovnih dužnosti, preostane slobodnog vremena sa spisateljsku delatnost i komunikaciju sa književnim publikacijama. Svakodnevne radne obaveze izmešane sa trivijalijama i neizbežnom komunikacijom sa ostalim vojnicima prepliću se sa pokušajima stvaranja i uobličavanja priča koje su njegov estetsko-eskapistički beg od realnosti. Shizofrenost pozicije junaka izražena je fragmentarnim, nelinearnim pripovedanjem uz insistiranje na paralelnom odvijanju dešavanjima na više fizičkih i mentalnih nivoa odnosno na, u tekst ukomponovanim, elementima primenjene likovnosti.
„Perfektni perfekt“ je deo neformalne trilogije eksperimentalnih romana nastalih u prvoj polovini 1990-tih u kojima se autor oprobava u različitim spisateljskim tehnikama odnosno iskušava „otpornost“ priča – sa nedvosmislenim, funkcionalnim elementima naučne fantastike – na razgradnju i fraktalizaciju ili insistiranje na kontinuitetu pogodbene realnosti uz istovremeno traganje za granicama čitalačkih mogućnosti da prate i razumevaju takve tekstove. Trilogiju, pored „Perfektnog perfekta“, čine i romani „Novi Vavilon prosa brutalis“ (objavljen 2000.g, izdavač „Kanjiški krug“) i „Fundamentalni posmatrač“ čije pojavljivanje je planirano za 2022.g.
https://sfpisb.wordpress.com/2021/10/04/perfektni-perfekt-ilije-bakica-konacno-kao-zasebna-knjiga/
https://www.art-anima.com/perfektni-perfekt-ilije-bakica-kao-zasebna-knjiga/
4. 10. 2021.
ŽIVOPISNI DOŽIVLJAJI VRAGOLASTOG DETEKTIVA I ULIČNOG MANGUPA ili KNEGINJA DOLNOZEMSKAJA, DETEKTIV KASOVIC I „OBLAK U PANTALONAMA“ – „Kassowitz“ Predraga Đurića i Luke Cakića; izdavač System comics, 2021.
(„Dnevnik“,
2021.)