Petim
tomom, u tvrdom povezu i punom koloru, “Čarobna knjiga”, u biblioteci “Stari
kontinent”, završava integralno objavljivanje serijala “Komanča” koji je
jedan od repera za evropski vestern strip u XX veku; „Komanča“ je
dobro poznata na ovdašnjim prostorima iz mnoštva izdanja, od „Caka“,
„Denisa“, „Biser stripa“, „Super stripa“, „Politikinog zabavnika“ do „Stripoteke“
i „Marketprintovih“ crno-belih albuma. Mišel Regnije alias Greg
(1931-1999), produktivni scenarista i tadašnji urednik magazina “Tintin”,
rešio je da u magazin uvrsti novi vestern serijal jer je opšte
interesovanje za vestern poraslo je zahvaljući popularnosti „špageti
vesterna“; to je bila bezmalo jeretička ideja pošto su scenom (pored
karikaturalno-komičnog „Taličnog Toma“) već vladala dva serijala koja su
postavila visoke standarde u ovom žanru - Žižeov „Džeri Spring“ i „Bluberi“
Žiroa i Šarlijea (koga su mnogi smatrali za finalni vestern). Za
ovaj subverzivni poduhvat Greg je angažovao mladog Hermana Hupena
(1938) sa kojim je već sarađivao na pričama o kapetanu-avanturisti Bernardu
Prinsu. Tako su decembra 1969.g. u epizodi od 8. strana znatiželjni čitaoci
upoznali kauboja-lutalicu Reda Dasta i Komanču, mladu vlasnicu
ranča „Tri šestice“ u blizini gradića Grinston Fols, Vajoming; Dast
će Komanči ponuditi svoje usluge, od teškog rada do brzog potezanja
revolvera ali i emotivne naklonosti. U 10 albuma i nekoliko kratkih priča, nižu
se epski događaji kroćenja prirode, borbe sa Indijancima i lokalnim
banditima, pristizanja civilizacije u divljinu i napredovanja ranča… Mlada je rančerka
ključna figura Dastovog sveta pa zato i ne čudi što serijal nosi njeno a
ne Dastovo ime iako je on “prvi aktivni” heroj. Komanča ne
ohrabruje Dasta da joj se približi dok je, istovremeno, oduševljena
galantnom, namirisanom gospodom sa manirima iz velikih gradova. Kako vreme
odmiče Dastovo nezadovoljstvo sopstvenim životom raste ali se posle
bekstva u divljinu vraća na ranč i tamo odrađuje svoje redovne obaveze. No, Divlji
zapad i dalje nije pitom i neprestano donosi svakovrsna, uglavnom neprijatna,
iznenađenja. Strip je doživeo veliku popularnost i pohvale kritike.
Ipak, stasali Herman je od 1979. stvarao i sopstveni naučnofantastični
strip “Džeremaja” a želeo je da se okuša i u drugim samostalnim projektima,
pre svega u “Tornjevima Boa-Morija”, ali stari strip ga je u tome
kočio. S druge strane, Greg je početkom 1982.g. otišao u Ameriku s
namerom da otvori novo tržište za francuski strip. Misija nije uspela a Greg
se u “Novom svetu” zadržao 5 godina okušavajući se u raznim poslovima
što je rezultiralo i zapostavljanjem scenarističke rabote i prekidom saradnje
sa Hermanom. Kada se vratio u Francusku, Greg je uvideo da se na
polju stripa mnogo toga promenilo. Pošto je za svoj dotadašnji rad zasluženo
dobio značajne nagrade i ordenje, Greg je namerio da nastavi serijal o Komanči
sa novim crtačem – Mišelom Ružom (1950) koji je već imao iskustva u vestern
stripu. Prva epizoda obnovljenog serijala pojavila se 1990.g, najpre u
časopisu pa u albumu da bi ostale epizode odmah bile štampane kao albumi;
njihovo neredovno pojavljivanje je posledica Gregovih obaveza a potom i
teško narušenog zdravlja. Sveukupno, Greg je, u ime povratka Komanče,
stigao da napiše scenarija za četiri nastavka. Za 15. epizodu je napisao samo 19
stranica i dao nekoliko opštih naznaka o naslovu i kraju pa je izdavač
angažovao scenaristu Rodolfa da uobliči priču. Tako je na koliko-toliko
zadovaljavajući način okončan ovaj serijal bez (barem za sada) nasilnog
produžavanja od strane drugih autora.
Poslednje
tri epizode “Komanče” sakupljene su u petom tomu integrala. “Divlji
cirkus” (1995) delimično objašnjava ime vlasnice ranča “Tri šestice”
odnosno njenu vezanost za Komanče među kojima je - odrasla. Sećanja na
detinjstvo i pokolj ratnika iz plemena bolno će oživeti dve decenije kasnije
kada u blizini ranča gostuje cirkus koji prikazuje rekonstrukciju pokolja a
uloge u spektaklu imaju ostareli pobednici i deca pobijenih! Komanča
pokušava da spreči osvetu i novi pokolj. Gregova naklonost prema
Indijancima je očigledna a Ružov crtež je podržava svojom robusnom
dinamikom. Sudbina dva mlada Komanča nastavlja se u “Konjanicima sa Izgubljene reke” (1997) i prepliće sa legendama o
napuštenom gradu tragača za zlatom i savremenim kradljivcima stoke. Ovog puta Greg
varira atraktivnu postavku (iz epizode 11 “Zveri”) sa podzemnim tokom
reke i površinom zemlje nad njom na kojoj vreba opasnost. Finalna priča
serijala “Red Dast ekspres” (2002) ekipu sa ranča uključuje u sukob
dveju železničkih kompanija oko koncesije za gradnju pruge, sa mnogo akcije,
pucnjave, nadmudrivanja protivnika i trijumfalnim finalom u kome se Komanča
i Red Dast ljube – što je u nastavku moglo da serijalu doda novu
dimenziju zapleta i intriga.
Da ovaj tom ipak ne prođe bez Hermanovih
crteža pobrinuo se segment “Kratke priče” koji sadrži pet delova: tri su
iz rane faze serijala (“Sećaj
se, Kentaki”, “Zarobljenik”, “Palomino”) u kojima Herman još razvija svoj stil i “razgibavao”
ruku a dva su duhovite geg-table (“Nedostatak poštovanja”, “Brak u
ružičastom”).
U konačnom svođenju “računa” o albumu, nameće se
utisak da Greg u poslednjim pričama nije bio na nivou najboljih epizoda što,
opet, budi poštovanje prema njegovoj posvećenosti i angažovanju uprkos nedaćama
i bolesti. Sveukupno, primedbe ni malo ne umanjuju finalni sud i stav o
serijalu koji je nedvosmisleno prepoznat kao jedna od najkvalitetnijih i
najubedljivijih tvorevina tzv “prljavog vesterna” kojoj prolazak vreme
nije umanjilo vrednosti već ih je samo potvrdio i produbio.
(“Dnevnik”, 2021.)