Nastavljajući da raduje ovdašnje stripoljupce, agilna “Čarobna knjiga” objavila je treći tom vestern serijala „Komanča“ koji je Herman Hupen (1938), kao mladi crtač, radio po scenariju iskusnog Mišela Regnijea poznatog kao Greg (1931-1999). „Komanča“ je dobro poznata na ovdašnjim prostorima iz mnoštva izdanja, od „Caka“, „Denisa“, „Biser stripa“, „Super stripa“, „Politikinog zabavnika“ do „Stripoteke“ i „Marketprintovih“ crno-belih albuma. Objavljivanje integralnog serijala, u tvrdom povezu i punom koloru, prilika je da se stari i novi čitaoci uvere u valjanost ovog antologijskog stripa kome protek vremena (pola veka!) nije umanjio ni svežinu ni atraktivnost.
26. 4. 2021.
MALE BLAGODETI I VELIKE KLOPKE NAPRETKA ili HERMANOVA VERZIJA „RUŽNOG, PRLJAVOG I ZLOG“ – “Komanča 3” Herman; izdavač Čarobna knjiga, 2020.
Nastavljajući da raduje ovdašnje stripoljupce, agilna “Čarobna knjiga” objavila je treći tom vestern serijala „Komanča“ koji je Herman Hupen (1938), kao mladi crtač, radio po scenariju iskusnog Mišela Regnijea poznatog kao Greg (1931-1999). „Komanča“ je dobro poznata na ovdašnjim prostorima iz mnoštva izdanja, od „Caka“, „Denisa“, „Biser stripa“, „Super stripa“, „Politikinog zabavnika“ do „Stripoteke“ i „Marketprintovih“ crno-belih albuma. Objavljivanje integralnog serijala, u tvrdom povezu i punom koloru, prilika je da se stari i novi čitaoci uvere u valjanost ovog antologijskog stripa kome protek vremena (pola veka!) nije umanjio ni svežinu ni atraktivnost.
19. 4. 2021.
ČUDESAN ALI PREPOZNATLJIV SVET – „Priče iz Zemljomorja“ Ursule Le Gvin; izdavač „Kontrast“ 2020.
U
svom je bogatom spisateljskom delovanju Ursula Le Gvin (1929-2018)
paralelno stvarala u dva fantastička žanra – naučnoj i epskoj fantastici
– dostižući, u oba, kvalitativne vrhunce koji su je, još za života, načinili
nespornim klasikom tih žanrova. Spisateljica se, od prve objavljene priče
1961.g, predstavila kao inteligentan i intrigantan autor, vrlo jasnih htenja i
stremljenja, stilski precizan i dobrano utemeljen u iskustvima glavnotokovske
literature, sa promišljenim vizijama koje odbijaju da povlađuju žanrovskim
obrascima i ikonografiji. Uprkos nerazumevanju i zamerkama (od nedovoljne
naučnosti do nedovoljne fantazije) Le Gvin je svojim Hainskim
ciklusom u naučnoj fantastici odnosno ciklusom o Zemljomorju
u epskoj fantastici postavila referentne tačke čitaocima i novim
stvaraocima. Četvoroknjižje o Zemljomorju (romani “Čarobnjak
Zemljomorja”, “Grobnice Atuana”, “Najdalja obala”, “Tehanu”), nastajalo od
1968. do 1990. otvorilo je i pokazalo jedan od mogućih puteva u epskoj
fantastici koji nije pod direktnim uticajem – ili pod senkom – legendarnih Tolkinovih
“Gospodara prstenova”. Njena verzija epske fantastike ne “beži” od
sudbinskih sukoba Dobra i Zla, funkcionalne magije, egzotičnih bića i
predela ali je generalno blaža, lirskija i tananija, okrenutija ljudima i
njihovim sudbinama, trivijalijama zatrpanim životima. Oduzimanje oreola veličanstvenosti i
fatalnosti možda nije prijalo mnogim fanovima ali je, na drugoj strani,
stvorilo svet koji nije ništa manje čudestan i fascinantan, počev od impozantne
istorije ostrva i arhipelaga do formalne škola za čarobnjake (kao ideje koja je
upotrebljena - bez makar i usputne zahvalnosti Le Gvinovoj - ali i
vulgarizovana u serijalu o Hariju Poteru). Spisateljica u romanima jeste
zainteresovana za magiju i svetska dešavanja ali je njen primarni ugao gledanja
pozicija mladog bića, ne obavezno čarobnjaka, koje otkriva egzotični i tajanstveni
svet istovremeno upoznajući sebe i svoje biće, odnosno odrasta i stasava u
zrelu i odgovornu osobu. Naklonost prema “malim” junacima i njihovim “malim”
dilemama i mukama oplemenila je ciklus o Zemljomorju patinom topline i
sentimentalne naklonosti.
(“Dnevnik”, 2021.)
12. 4. 2021.
BAUK KOVIDA 19 HARA SVETOM! ili OČI U OČI SA PANDEMIJOM – Globalne bolesti u naučnoj fantastici
Ljudska civilizacija posrće pod udarima najsmešnijeg od svih virusa. Godinu i kusur dana pošto se pojavio, virus i nadalje stavlja na iskušenje organizaciju i moral savremenog postindustrijskog-neoliberalnog svetonazora. Taman se učini da je Čovek Pobednik Prirode (opet) trijumfovao a virus “izbaci” novu mutaciju, uzdrma zdravstvene sisteme i pokaže da su etička pravila bogatog sveta - floskule. Prednost virusa je da udara ravnopravno i bez pardona, ne poznaje granice i klasne razlike. Svet i dalje odbija da se ozbiljno poduhvati sa problemom – svi se bune zbog zatvaranja kafića i tržnih centara sa primamljivim rasprodajama ili zbog propuštenih letovanja. Distribucija vakcina direktno zavisi od toga da li su napravljene u “slobodnom svetu” ili neprijateljskim zemljama (koje bi da šire svoj maligni uticaj). Pomoć siromašnima svela se na priredbe za medije dok se ozbiljni državni (čitaj, vojni) resursi i dalje čuvaju za večne ratne igre. Kovid 19 i dalje se tretira kao nedovoljno ozbiljna opasnost za opstanak ljudske vrste, odnosno izjednačava sa ‘svinjskim’, ‘meksičkim’, ‘ptičijim’ ili ‘mutirani A1E1 gripom’, i tek pomalo plaši konzumente masovnih medija koji se se, onako usput, zgražavali nad stravičnim posledicama ‘ebole’ ili ‘sarsa’ u tamo nekim nedođijama. Gledalac TV vesti ili čitalac internet novina još uvek jače zadrhti pred perspektivom da ovog leta opet neće ići na more ili neće pratiti neki od teniskih turnira i fudbalskih derbija te prenose sa letnje olimpijade. Pred pretnjama da kovid 19, ako ‘uznapreduje’, uzme još krvaviji danak ne budi se ni prastari strah od pošasti-bolesti koje u kontinuitetu zatiru čovečanstvo još od mitskih Jahača Apokalipse, preko srednjevekovne kuge i pandemije gripa 1918.g. Uostalom, većina nikada nije zaozbiljno shvatilla poruke raznih epidemiologa koji su decenijama jednoglasno tvrdili ‘nije pitanje da li će doći do pandemija kakva je bila ona 1918.g. već – kada će se ona desiti’.
Ipak, hteo-ne hteo, običan radni čovek koji ujutru odlazi da zaradi koricu hleba i vraća se izmožden biva, kad se pogleda u ogledalo sa sve zaštitnom maskom, bez pardona suočen sa onim što zna ako ima iole soli u glavi, dakle sa faktom da je deo sveta koji se menja i u kome je i on, kao vrsta, žrtva a ne samo predator. A zatišje na frontu tog večitog rata sa bolestima prekinuto je jer su mikro-borci izbacili novo oružje (ili im je u tom poslu pomogao neki Ludi Naučnik ili šišmiš-terorista). Prošlost jeste puna sjajnih ljudskih pobeda ali ni žrtve nisu zanemarljive; sadašnjost, pak, uprkos svim higijensko-zdravstvenim predostrožnostima, ne izgleda naročito svetlo jer su se i bolesti iskvarile, postale prepredene i podmukle i kao da su korak ispred ljudi. Kakva li nam je onda budućnost? Šta o svemu tome kaže naučna fantastika, literarni žanr okrenut budućnosti?
(“Dnevnik”, 2021.)
5. 4. 2021.
HRABRO I ARGUMENTOVANO NA STRANI STRIPA – „Stripske kritike: prvih 15 godina“ Živojina Tamburića, izdavač „Modesty stripovi“, 2020.
Seriozno i kontinuirano praćenje, analiziranje i proučavanje stripa na ovdašnjim je kulturnim prostorima i nadalje retka, bezmalo incidentna, pojava. Čak i ako se uzme u obzir doza konzervativizma koju nosi svaka akademska kritička aktivnost, čini se da je u slučaju 9. umetnosti i taj konzervativizam dobio svoj konzervativizam (kao što su u legendarnom filmu „Brazil“ komplikacije izvesne gospođe dobile svoje - komplikacije). Otuda je studiozno bavljenje stripom i nadalje zabran entuzijastičkih pojedinaca koji su, pak, u svom radu pokazali zavidan profesionalizam bilo u praćenju i kritičarskom sagledavanju tekuće produkcije bilo u proučavanju istorije stripa ili u sintetičkom promišljanju stripa kao fenomena i umetničke forme. Spisak autora koji su se ogledali u ovakvom delovanju impozantan je (pomenimo tek nekolicinu iz „starije garde“ Žika Bogdanović, Bogdan Tirnanić, Ranko Munitić, Zdravko Zupan, Bane Miltojević, Zoran Đukanović, Vasa Pavković, Slobodan Ivkov...). Svako novo delo koje se kritički bavi stripom i dalje je svojevrsna senzacija, potvrda fanatičnog entuzijazma i tvrdoglavosti ali i dokaz da strip još nije izgubljen u navali neoliberalnog konzumerizma i digitalno-virtuelnog senzacionalizma. U taj izuzetni niz knjiga nedavno se ravnopravno svrstao i naslov „Stripske kritike: prvih 15 godina“ Živojina Tamburića (1957) objavljen u izdanju renomirane kuće „Modesty stripovi“.
(„Dnevnik“,
2021.)