Strip
je umetnička forma koju nazivaju i 9.
umetnošću ali je i još jedan vid industrije zabave koja ima svoje zakone,
svoje fabrike i u njima zaposlene strip radnike. Veliki broj vrednih radnika
sticajem okolnosti ostaje nepoznat ili slabo poznat široj publici mada je ta
ista publika sigurno čitala neke od njihovih radova. To je danak mašineriji
koja, s jedne strane, potencira proizvod i njegovo redovno pojavljivanje u
prodaji a, s druge, deli sam proces stvaranja proizvoda u odvojene faze kako bi
lakše zamenila odsutnog radnika. Odatle potiče podela na scenariste, crtače
olovkom, tušere, koloriste, upisivače tekstova, crtače naslovnih strana i
plakata i slično. Ovaj sistem do tančina razvijen u velikim američkim strip
kućama, manje više je preslikan i u druge delove sveta, od Argentine do Italije, a i
u bivšoj Jugoslaviji je imao
„pojednostavljenu“ verziju u zlatnim vremenima „Dečjih novina“ i „Dnevnika“.
Spasoje Kulauzov (1952, Mokrin) spada u grupu domaćih stvaralaca
koji su godinama crtali i objavljivali stripove
ali su ostali nedovoljno poznati široj strip
javnosti. Kulauzov je, pak, bio
aktivni učesnik ovdašnjih velikih strip
produkcija. Za „Dečje novine“ počeo
je da objavljuje već 1973.g; pored vestern
stripova nacrtao je više ratnih epizoda
za legendarnu ediciju „Nikad robom“.
Za „Dnevnik“ je 1984. i 1985.g.
nacrtao dve epizode licencnog stripa „Veliki Blek“. Kulauzov je u različitim
publikacijama objavio niz kraćih stripova ispunjavajući specifične zahteve strip izdanja-magazina kojima su uvek
trebali stripovi od par tabli da pune
stranice i nađu se, kao pauza, između dve veće celine. Tokom 1990-tih pa sve do
2010.g. Kulauzov se bavio
ilustovanjem knjiga, karikaturom i slikarstvom odnosno bio član redakcije „Mokrinskih novina“. Povratak stripu rezultirao je većim brojem
urađenih novih kratkih stripova od
kojih je par već objavljen. Album „Crno
na belo“ donosi 11 kraćih stripova
(uglavnom oko 10 tabli) od kojih su samo dva ranije objavljena.
Žanrovski
posmatrano album sadrži naučnu
fantastiku, vestern, jednu „domaću priču“ te horor i, najbrojnije, krimi
priče. Naučna fantastika u priči „Keri“
ima oblik humanoidnog robota-žene koja, uprkos gotovo savršenom oponašanju
ljudskih radnji nije sposobna da razume suptilnost i višesmislenost jezika što
će dovesti do tragičnog kraja. Vestern
storije „Gringo“ i „Gringo - plaćenik“ na tragu su
iskustava „špageti vesterna“ (znanog
i po svojoj stripovskoj atmosferi) sa
proverenom podelom uloga i prepoznatljivim likovima Klinta Istvuda i Li van Klifa.
Glavni junak dve epizode „Maske“ je -
smrt u svom „standardizovanom“ izgledu, ogrtač s kapuljačom, i sa uobičajenom
alatkom - kosom. Ovde predstavljena dva slučaja njenog „rada“ mešavina su egzotične
jeze (pusto ostrvo, kradljivci gusarskog
blaga, tajanstveni, nemi starac) odnosno groteskne zamene uloga (na samrt prebijeni
čovek zalutao na maskenbal). Strip „Besa“
smešten je na prostore Kosova i bavi
se tragičnim međunacionalnim nesporazumima izazvanim ljubavlju dvoje mladih.
Kriminalističke priče smeštene na
američko tlo relativizuju sukobe Dobra i Zla koji u ovoj verziji glase - sukob
većeg i manjeg Zla - jer ni oni koji su žrtve nisu uvek „cvećke“. Tako „Dug san o osveti“ sanja prevareni
gangster izdajnik, bivši „šugavi pajkan“ će svoju izdaju lako unovčiti („Vargas“) dok su lopovi i kradljivici
lojalni onome ko plati više („Profesionalci“);
slično je i sa kockarima koji ne biraju sredstva da pobede („Novi špil). No, ni naizgled pristojni građani (sa ponekim grehom)
neće oklevati da se odbrane eliminacijom ucenjivača ali i onoga ko nije siguran
da je to ispravan potez („Svedoci po
izboru“). Dakle, dilema ko je „dobar“ a ko „loš“ momak u svetu kriminala
ali i društva koje takav kriminal proizvodi sasvim je izlišna.
Većina
Kulauzovih priča (koje je on i
osmislio i nacrtao) funkcioniše po proverenom i efikasnom principu „panč lajna“ odnosno poslednje, udarne
rečenice-slike koja svemu do tada pročitanom-viđenom daje novo, neočekivano
značenje razotkrivajući nejasne i zbunjujuće detalje (posebno kada su u pitanju
junaci koji igraju dvostruku igru). Naravno, kada se ovakve storije čitaju u
nekom strip magazinu efekat
iznenađenja je mnogo veći nego kada su takve priče sabrane u album (takav
utisak može se simulirati ako se album čita u više seansi a ne odjednom).
Slično je i sa vizuelnim segmentom stripova. Kulauzov crtež na razmeđi je realnog i karikaturalnog pa su
fizionomije likova precizne a okruženje svedeno na najpotrebnije, bez suvišnog detaljisanja.
Upotreba tehnike „laviranog tuša“ donosi dubinu slikama i daje punoću tablama
koje su krajnje funkcionalno koncipirane. U magazinskom okruženju drugih stripova ovakvi stripovi svakako su prepoznatljivi i drugačiji što sigurno privlači
pažnju čitaoca; taj efekat ponešto slabi kada su stripovi sabrani u album. Ipak, taj utisak ne umanjuje kvalitet
ovog nekomercijalnog izdanja koje ispunjava svoju osnovnu nameru da predstavi
jednog skrajnutog strip autora i pomogne da on zauzme svoje mesto u istoriji
srpskog stripa koje mu svakako
pripada.
(„Dnevnik“,
2016.)
Нема коментара:
Постави коментар