Naučna fantastika kao literarni žanr razvijala se par decenija
bez kritičkog i teorijskog promišljanja, bez takozvane „sekundarne literature“. Razlozi za ovakvo stanje različiti su:
ponajpre je, pre nego što je imenovana kao poseban žanr, naučna fantastika
stvarana u korpusu glavnog literarnog toka; kada je, 1920-tih godina u SAD, u cilju lakše prodaje izdanja
petparačke namene i vrednosti, izdvojena kao žanr, naučna fantastika
je od akademskih krugova prokazana kao polje nedostojno ozbiljne pažnje. Mada
ovakav stav u Starom svetu nije u
potpunosti uvažavan, „loš glas“ je i tu imao veliki uticaj (ali ne i u zemljama
Istočnog bloka u kome je naučna fantastika tretirana kao
relevantna pojava od koje su traženi i ozbiljni rezultati). Kao reakcija na
odbijanje zvaničnih krugova, u okriljima naučnofantastičkog
geta pojavljuju se i dela koja prate istoriju žanra i vrednuju je, rukovodeći se samo za žanr skrojenim vrednosnim parametrima. Ipak, postojanje naučne fantastike kao segmenta kulturnog
miljea i njegovog specifičnog fenomena, moralo je da privuče i seriozne
teoretičare izvan žanra koji će
pokušati da je klasifikuju i vrednuju objektivnim, naučnim instrumentarijumom.
Ovaj proces započet retkim knjigama tokom 1960-tih, jačao je i doveo naučnu fantastiku u akademsko-naučno
okrilje. Jedna od pionirskih teorijskih knjiga koje se bavila ovim žanrom objavljena
u Jugoslaviji je „Od Lukijana do Lunjika“ (izdanje „Epoha“ Zagreb, 1965.) Darka
Suvina (1930). Reč je o delu koje i posle pola veka ostaje, uprkos
manjkavostima, relevantno na ovim prostorima (pa i šire, pošto je Suvin, posle odlaska u Kanadu, od 1970-tih na ovamo objavio
više knjiga u kojima je, između ostalog, produbljivao i razvijao teze
formulisane u ovoj knjizi).
„Od Lukijana do Lunjika“ sa podnaslovom „Povijesni pregled i antologija
naučnofantastične literature“, u obimu većem od 560 strana, čine Suvinova istorijsko-teorijska
razmatranja (oko 20% knjige) i „praktični primeri“: priče, poezija, delovi
drama i romana kojima se „ilustruje“ određena epoha odnosno savremeni trenutak
žanra. Autor nakon izlaganja namera i pristupa-koncepcije dela daje hronološki
pregled dela značajnih za žanr (skraćeno ga označava kao SF, engl. Science
Fiction) počev od „Mitološke epohe“ i
„generičkih mitova“ starih naroda do
1932.g. i Hakslijevog „Vrlog, novog sveta“.
U
nastavku Suvin se najpre bavi „prenaučnom fantastikom“, u poglavljima o
antici, srednjem veku, renesansi i
baroku. Tezu o postojanju naučne
fantatike pre nastanka nauke u savremenom značenju tog pojma on opravdava i
marksističkim istorijskim materijalizmom.
Kako god bilo, očito je reč o temama (žeđ za znanjem, utopije, nove zemlje u
kojima se može stvoriti pravedno društvo) koje su u temeljima ljudske
civilizacije (bez obzira da li postoji nauke kao posebna delatnost). U delu
knjige koji je fokusiran na 19. i 20. vek klasifikuju se određene teme naučne fantastike i analizira njihov
razvoj i dometi. Svako poglavlje završava se odlomcima analiziranih dela, od Lukijanovih „Istinitih priča“, Danteovog
„Pakla“, Držićevog „Dundo Maroja“, Siranovih „Pokrajine i carstva Meseca“,
Bekonove „Nove Atlantide“ do „Pogleda
unazad 2000-1888“ E. Belamija, i „Vijesti iz Nigdjenijeva“ V. Morisa. Segment
„Na prelazu stoljeća„ bavi se rodonačelnikom naučne fantastike H. Dž.
Velsom, odnosno autorima ovog perioda uz ilustracije iz dela Londona, Čapeka, Zamjatina i Krleže.
Poslednja celina „Druga trećina 20.
stoljeća“ analizira (tadašnju) savremenu naučnu fantastiku, bogatstvo tema i ideja koje prezentuje. Kao
ilustracija, na čak 200 stranica, slede priče američkih i engleskih pisaca (Hajnlajna, Kordvejnera Smita, Olivera,
Kristofera, Šeklija, Oldisa), ali i francuskih (Klajna, Batina) i istočnoevropskih (Lema, braće Strugacki, Aljtova) i pesmu „Zaljubljeni kosmonaut“ Vesne Parun (u knjizi je objavljena i pesma
„Saopštenje o Ikaru“ Ivana V. Lalića).
Knjigu
okončava „Nešto kao zaključak - SF kao
folklor naučnog razdoblja“ u kome Suvin
tvrdi da je naučna fantastika „folklor
naučnog razdoblja“ koje je počelo Oktobarskom
revolucijom. „Ona odgovara naučnom razdoblju po širini svoje vizije, koja
čovjeka uvijek prikazuje u odnosu na veće celine - društvo, kosmos i sl.; po
kvalitetu vizije, otkrivačke i antiindividualističke; i po smjeru vizije,
anticipatorno otvorene prema zbiljno novome.“ To je književni rod „koji je spreman da najsvetije datosti mjesta, vremena,
ljudskih i kosmičkih odnosa tretira kao varijable, te (u slučaju, dakako, da
posjeduje književne kvalitete) prevaziđe didakiku činjenicom da ne razmatra
samo smjerove mogućih odgovora na goruća pitanja već i mogućnosti iskrsavanja
novih usijanih pitanja čiji vulkani još skriveni drijemaju.“
Suvin naučnu fantastiku ne posmatra kao pristrasni,
vatreni ljubitelj, već teži da je pozicionira u literarnoj istoriji i da joj
prepozna karakteristike. Njegova zaključak je da je ovaj žanr „književnost spoznajnog
očuđenja“ velikih umetničkih kapaciteta (termin „začudnosti u naučnom razdoblju“ preuzet je od Bertolda Brehta iz njegovog dela „Mali organon za pozorište“). Uprkos metodološkim manjkavostima, ponekim
nedovoljno obrazloženim tvrdnjama i preteranom insistiranju na marksističkoj
teoriji, ova temeljna studija za izučavanje naučne
fantastike svakako zaslužuje pažnju savremenih čitalaca, bilo da su
ljubitelji svekolike književnosti ili samo ovog žanra.
(„Dnevnik“,
2015.)
Нема коментара:
Постави коментар