U FOKUSU
„Iznogud“ je na ovim prostorima jedan od
„standarda“ za humoristički strip, uz „Asteriksa“,
„Taličnog Toma“, „Alana Forda“, „Hogara“... I, što je još važnije, ovaj je
serijal uspeo da „pređe“ iz jedne generacije stripofila u sledeće, dokazujući
da dobar strip nije roba za jednokratnu upotrebu već da ima kvalitete koji
izdržavaju najteži test - protek vremena. Ista je situacija i na prostorima Evrope - „Iznogud“, njegove avanture i
slava traju pola veka u 29 albuma! Serijal je započeo 15.01.1962. godine u
časopisu „Rekord“, pod naslovom „Avanture kalifa Haruna al Prašida“, vremenom
postajući, pod promenjenim imenom „Iznogud“,
životno delo crtača Žana Tabarija
(1930-2011) i još jedno remek-delo (pored „Taličnog
Toma“, „Umpah Paha“ i „Asteriksa“)
u opusu genijalnog scenariste Renea
Gošinija (1926-1977). Tabari je
posle Gošinije smrti preuzeo i
scenaristički deo posla (kao i Uderco
za „Asteriksa“) i nastavio da stvara
priče o zlobnom veziru; poslednji album „Iznoguda“
pojavio se godinu dana posle njegove smrti.
Čitaoci
na ovdašnjim prostorima imali su prilike da prate „Iznoguda“ u više izdanja, od „Politikinog
zabavnika“ počev od ranih 1970-tih preko „Stripoteke“, „Eks almanaha“ i drugih. Pošto je serijal isprva crtan
prvenstveno za časopise njegove epizode su kratke, od 10 do 20 strana; posle određenog
vremena epizode su sabirane u album, bogato opremljen i štampan na kvalitetnom
papiru. Album „Veliki vezir Iznogud“
objavljen je 1966.g. a namera domaćih izdavača je da nastave hronološko
praćenje albuma serijala. Svaka epizoda je celina za sebe i počinje od iste
standardizovane postavke - u bogatom srednjevekovnom Bagdadu stoluje debeljuškasti dobričina (naivčina), kalif Harum al Prašid; njegova „desna ruka“ je
veliki vezir Iznoguda koji ima žarku
želju da „postane kalif umesto kalifa“
(ova je legendarna rečenica ušla u široku, svakodnevnu upotrebu) i traži načine
da to ostvari.
REČ KRITIKE
Iznogud (što, ako znate engleski, znači
„nije dobar“) je prvi negativac, u francusko-belgijskoj
strip školi, koji je postao junak stripa. Njegova ambicija, zloba i
beskrupuloznost nemaju granica; večno gladan moći on ne bira sredstva da
postigne svoj cilj u čemu mu, ne uvek sa potrebnim entuzijaznom (jer često
izvlači deblji kraj), pomaže sluga Dil el
Tant. I dok je slugi jasno da zla rabota nema uspeha Iznogud, zaslepljen svojim planovima o moći i slavi, neprestano
smišlja nove podlosti i zavere (baš kao nevaljali Kosta Kojot). A kako zloba u potpunosti vlada vezirom, ona utiče i
na njegov izgled - od sitnog, suvog tela do dugog, šiljatog nosa i isto takve
brade. Njegov nesvesni protivnik je, pak, sav okrugao i mek, na prvi pogled
dobroćudan do infantilnosti; čak je Dil
el Tant trbušast jer i u njemu ima neke dobrote.
U
ovom albumu, posle uvodne table koja postavlja zaplet serijala, slede epizode „Duh“ o angažovanju duha iz papuče da
eliminiše kalifa, „Službeni put“ o
odlasku u goste moćnom sultanu Abu
Džabuu, „Desna ruka“ u kojoj Iznogud
rešava da angažuje kidnapere; u „Hordi“
se sreću Mongoli (ili Tatari, Tartari ili
Tatatatiri?) i kalifova vojska. „Dvojnik“
treba da zameni dobrog kalifa dok je na „Ostrvu
džinova“ kalif trebao da postane obrok za džinove... Naravno, svaki plan
neslavno propada ali vezir ne odustaje a ni čitaoci zavedeni zabavnim pričama
punim verbalnih kalambura i crtačkih karikaturalnih igrarija. Vidljiv je Tabarijev napor da „uhvati“ pokrete
junaka i dočara brzinu dešavanja; on takođe insistira na izrazima lica, na
mimici koja potcrtava replike. Uprkos svim tim zadacima Tabari teži da sličice budu pregledne, da detalji ne odvraćaju
pažnju od osnovnog toka priče. Rečju, „Iznogud“
je valjan humoristični strip koji će toliko zabaviti, nasmejati i razgaliti
čitaoce da će poželeti da prate i nove avanture nevaljalog Iznoguda.
(„Dnevnik“,
2015)
Koja steta za danasnju decu sto rastu bez ovakvih atripova.
ОдговориИзбриши