U leto 1992.g. u Domu omladine Vršac javnosti su predstavljeni stripovi mladog sugrađanina skrivenog iza pseudonima Wostok. Ova nesvakidašnja izložba je događaj od koga se beleže aktivnosti neformalne grupe strip autora ovog grada (koje je ta izložba ujedinila). Iste jeseni objavljen je, u izdanju DOV-a, strip album Wostoka, otvorena njegova izložba, magazin „Košava“ predstavio je tri vršačka strip autora. Iako su stilska opredeljenja grupe različita: od mračne stilizacije apsurda Wostoka i scenariste N. Devolca, preko klasične andergraund ikonografije Genevre do art alternative Grabovskog i scenariste Budimira Babića i postmodernističkih citata Mučibabića, zajedničko im je odstupanje njihovih radova od „standardnog“ stripa što ih svrstava u opoziciju tekućoj (jedva postojećoj) strip produkciji.
            Sledeći poduhvat ove grupe bilo je izdvanje strip magazina „Patagonija“ (opet u izdanju DOV-a i organizaciji B. Babića) koji je predstavljen i u „velikim“ medijima i privukao znatnu pažnju što je za posledicu imalo otvaranje novog kruga udruživanja idejno srodnih strip autora, ovog puta na nivou čitave Jugoslavije. Nedugo posle „Patagonije“, u jesen 1993.g. Wostok je samostalno pokrenuo andergraund fanzin „Krpelj – podzemni žurnal“ koji je, iako fotokopiran u 10 primeraka, već uhodanim kanalima komunikacija poklonika obišao čitavu zemlju i vrbovao nove saradnike a među njima i najmlađeg strip autora na svetu – vrščanku Lolu, koja je tada imala tek nešto više od tri godine!
 
           „Patagonija 2“ pojavila se u proleće 1994.g. i sadržavala je osim andergraund, art i alternativnih stripova domaćih snaga i dva stripa iz Kanade, specijalno poslata za objavljivanje u ovom magazinu! Ovim brojem „Patagonija“ je definitivno zausela svoje mesto u domaćoj izdavačkoj produkciji koja beleži još neke projekte vezane za andergraund strip: „Gradina Trip“, i zbornik eseja „Tragovi u plavoj ilovači“ koje je priredio B. Miltojević, pojedine priloge u magazinu „Tron“. „Krpelj“ je u međuvremenu stigao do 11. broja. Lola i Wostok uzeli su učešće i u projektu „AUT- zidni strip magazin“.
            Sva ova aktivnost, zahvaljujući pominjanoj mreži istomišljenika, uspela da pređe embargo-granice i predstavi se stranoj publici. Dva najsvežija primera su iz Slovenije i Holandije.
            Uprkos zaobilaznim putevima u Vršac je stigla vest o strip izložbi koju organizuje „Stripburger“ i na kojoj su među 33 autora vrščani Wostok i Lola ali i pančevac Zograf i beograđanin Redža (obojica takođe stalni saradnici vršačkih strip izdanja „Patagonija“ i „Krpelj“). Izložba će tokom celog leta obilaziti sva veća mesta u Sloveniji.
            Druga vest kaže da je fanzin „Vera Kraut“ u broju 14 od 7. jula 1994.g. objavio pozitivne recentije „Krpelja“ br. 11 (koji je u celosti ispunjen radovima male Lole) i „Patagonije 2“. Kako je koncepcija „Vere Kraut“ da prati događanja na evropskim i američkim prostorima na strani gde su recenzije naših izdanja našli su se i tekstovi o knjigama i kasetama iz USA i Engleske. Na kraju rubrike objavljene su adrese izdavača publikacija koje se mogu nabaviti i preko redakcije fantzina!
            Zaključak povodom svega iznesenog samo je jedan: Strip kultura nema granica.
(„Vreme“, 1994)

0 komentara:

Постави коментар

top