Paralelizam jeste konstanta književne scene jer na njoj istovremeno
opstaje mnoštvo tokova nejednako osvetljenih pažnjom kritike i publike. U
takvoj konstelaciji individualnost pisaca biva svrstavana („u-fijočena“) u razne manje-više smislene kategorije od kojih je
jedna i generacijska (s tim što ga ona, po prirodnom zakonu, prati do kraja
karijere). Izlazak na literarnu vetrometinu, s druge strane, nagoni mlade
autore da se grupišu jer ma koliko im poetike bile raznorodne, kulturološki
temelji su im isti (a različiti od onih starijih i budućih generacija). Ista im
je i muka proboja i dokazivanja svoje prisutnosti i kvaliteta. „Pseći vek“ je knjiga koja objedinjuje
ove potrebe-htenja: na jednom mestu predstavlja šestoricu pripovedača koji su
se u periodici, pre svega u časopisu „Reč“,
pojavili 90-tih i do sada, uglavnom, nisu uspeli da se ’oknjiže’. Glavni krivac
za ovu zbirku, pisac Saša Ilić, u „Reči priređivača“ (koja je i sama
zanimljiva priča) izlaže stanje koje su početnici zatekli u vreme objavljivanja
prvenaca, analizira ono što su uradili te nalazi zajednički imenitelj za priče
u knjizi a on je u bavljenju graničnim stanjima junaka i „s tim u vezi je i lajtmotiv čitave knjige, variran od straha pred
usnućem do želje za večitom mladošću“ što je svojevrstan odgovor na veliku
temu spavača u srpskoj književnosti (kod Kiša,
Pavića, Basare, Petkovića).
Zbirku otvara pesnik Nenad Jovanović (1973) koji od 1993.g.
objavljuje i prozu. Priča „Tibet“ deo
je njegovog „porodično-filmskog ciklusa“
urbano-cinične atmosfere. „Kazimirov
povratak u zavičaj“ Srđana V. Tešina (1971) povest je o pokušaju fabrikanta
testenina da se odredi prema ’realnosti’ i njenom odrazu u filozofiji. „Brodograditelj“ Saše Ilića (1972)
dužinom i širinom prodora u život i priklučenija Miloša Hajeka, u vreme I svetskog rata, otkriva piščev nerv za romaneskne
zahvate. „Spas“ Borivoja Adaševića
(1974) vinjeta je o simbiozi literarnog bratstva i prenosu pozitivne energije
reči. Mihajlo Spasojević (1974) u „I svinje ubijaju zar ne?“ ispisuje
urnebesni portret lokalnih naravi sa neočekivano morbidnim finalom. Uglješa Šajtinac (1971) razbarušeno
parodira mitologijske obrasce „Odiseje“ u
svom „Psećem veku“, voljan da ih
dovede do apsurda i uzdrži se celomudrenih zaključaka.
„Pseći vek“ predstavlja pisce koji će narednih godina biti sve
prisutniji na srpskoj proznoj sceni, demonstrirajući njihov talenat na koga već
sada valja obratiti pažnju.
(2001)
Нема коментара:
Постави коментар